Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento sovětský sporťák v roce 1983 okouzlil Gobračova, ukázal se i v Praze
10.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
SSSR je asi ta poslední země světa, ve které byste čekali zrod nového sporťáku a Gorbačov ten poslední, kdo by jej měl objevovat. Jenže obojí se stalo.
Sovětská automobilová scéna byla v mnoha ohledech zvláštní. O její specifičnost se staral do značné míry fakt, že dovézt cokoliv ze „západu” hraničilo s nemožností. Auta, která se vyráběla v SSSR či v okupovaných zemích, však nebyla s to uspokojit touhy mnoha automobilových nadšenců. Spousta lidí si tedy vyráběla auta sama; dokonce existoval klub , který takové nadšence sdružoval.
Aut vyrobených takhle doma, po práci v kůlně bylo docela hodně, ale pár jich přesto vyčnívalo z řady. Jedním z takových projektů je Laura, kterou jsme nakousli už ve starším článku o tuctu zapomenutých konceptů sovětských aut. Postavilo ji duo Dmitrij Parfjonov a Genadij Chainov v roce 1982 a dnes vám o ní povíme trochu více
Tenhle projekt kolem sebe má několik opravdu pozoruhodných detailů. Jednak fakt, že si dva lidé, elektrikář a projektant, postavili auto úplně od základu sami, je dost neobvyklý. Nutno také zmínit, že auta byla dvě - pro každého jedno. Zpočátku si vizuálně byla velmi podobná, i když drobné odlišnosti tu byly a s dalším vývojem se postupně prohlubovaly.
Oba vozy měly trubkový prostorový rám, na něm byly laminátové panely karoserie. Jednou ze zajímavostí tohoto projektu je to, že z produkčních aut té doby bylo použito jen naprosté minimum dílů - v podstatě jen motory pocházely z Lady 2105 a převodovky ze Záporožce. Vůz měl pohon přední nápravy, který zase pocházel z upravené Lady Niva. Přední náhon byl tehdy v SSSR poměrně vzácný.
Projekt Laura vzbudil pozornost nejen Parfjonov a Chainovova okolí, ale i tehdejších politických špiček. S vozem se v roce 1983 seznámil sám Michail Gorbačov, tou dobou generální tajemník ÚV KSSS. Laura jej zaujala natolik, že ministr automobilového průmyslu SSSR Poljakov později konstruktéry oslovil a nabídl jim práci na projektu sovětského auta pro rok 2000. Z toho vznikla Ochta, o níž se také zmiňoval náš starší článek o sovětských prototypech, a pár dalších experimentálních vozů.
Sama Laura si ale žila dále svým životem. Ještě v roce 1985 uchvátila publikum na Expu v bulharském Plovdivu a v roce 1986 se Chainovův stroj dočkal mírného faceliftu, jehož součástí byl červený lak. Ukázal se prý na výstavě ke 100 letům automobilu v Praze, kde oslovil Nuccia Bertoneho. A v letech 1990-1992 přišla největší změna - vůz dostal design, který je dnes podobný Alfě Romeo GTV. Tehdy jí podobný být nemohl, protože přišla na svět až v roce 1993. Spolu s tím se do vozu nastěhoval přeplňovaný pětiválec z Audi Coupé S2 a „Laura II xc20” byla na světě.
V roce 1995 přišel nápad postavit „Lauru III SxS”, kterou Chainov postavil na základu Pontiacu Fiero. Je to tedy už úplně nový vůz, který s předchozími Laurami nemá mnoho společného - kromě jména snad nic. A je to první generace Laury, která má pohon zadních kol. Podle některých zpráv a videí tohle auto dodnes jezdí, výstavy už ale asi nemá ambice ohromovat.
Jak skončily původní Laury, nemáme zprávy, vývoj sovětského automobilismu ale přímo i nepřímo ovlivnily více, než by vás mohlo napadnout. Pomineme-li zmíněné i nezmíněné koncepty, na kterých pracovali Parfjonov s Chainovem ještě v dobách komunismu, stály právě Parfjonovovy zkušenosti s vývojem dalších aut - k nimž by se bez svého nadšení pro Lauru těžko kdy dostal - na prahu založení společnosti zabývající se především vývojem a výrobou pancéřovaných aut. Ta vznikla hned na začátku 90tých let a je dnes jednou z největších svého druhu - jen v Rusku má 17 poboček a své služby poskytuje i v zahraničí. Její jméno byste neuhodli - Laura, tak se dnes skutečně jmenuje holding zastřešující aktivity několika menších firem v tomto oboru, mj. i Laura-Special Vehicles. Nikoli náhodou, na sporťák z 80tých let se ve svých historických materiálech ráda odvolává.
Není to ale jediný odkaz, který oba vozy zanechaly. Dnes zůstávají hlavně mementem toho, co bylo v Sovětském svazu 80tých let také možné. A do značné míry i toho, co možné nebylo a kterak se lidé pokoušeli plnit si své tužby, jak se jen dalo...
Vozy Laura byly původně dva, pro každého konstruktéra jeden
Laura II xc20 připomíná Alfu Romeo GTV, i když vznikla dřív než italské kupé
Laura III SxS stojí na základě Pontiacu Fiero
Dmitrij Parfenov (vpravo) a Genadij Chainov (vlevo)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 4 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova