Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento sovětský sporťák v roce 1983 okouzlil Gobračova, ukázal se i v Praze
10.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
SSSR je asi ta poslední země světa, ve které byste čekali zrod nového sporťáku a Gorbačov ten poslední, kdo by jej měl objevovat. Jenže obojí se stalo.
Sovětská automobilová scéna byla v mnoha ohledech zvláštní. O její specifičnost se staral do značné míry fakt, že dovézt cokoliv ze „západu” hraničilo s nemožností. Auta, která se vyráběla v SSSR či v okupovaných zemích, však nebyla s to uspokojit touhy mnoha automobilových nadšenců. Spousta lidí si tedy vyráběla auta sama; dokonce existoval klub , který takové nadšence sdružoval.
Aut vyrobených takhle doma, po práci v kůlně bylo docela hodně, ale pár jich přesto vyčnívalo z řady. Jedním z takových projektů je Laura, kterou jsme nakousli už ve starším článku o tuctu zapomenutých konceptů sovětských aut. Postavilo ji duo Dmitrij Parfjonov a Genadij Chainov v roce 1982 a dnes vám o ní povíme trochu více
Tenhle projekt kolem sebe má několik opravdu pozoruhodných detailů. Jednak fakt, že si dva lidé, elektrikář a projektant, postavili auto úplně od základu sami, je dost neobvyklý. Nutno také zmínit, že auta byla dvě - pro každého jedno. Zpočátku si vizuálně byla velmi podobná, i když drobné odlišnosti tu byly a s dalším vývojem se postupně prohlubovaly.
Oba vozy měly trubkový prostorový rám, na něm byly laminátové panely karoserie. Jednou ze zajímavostí tohoto projektu je to, že z produkčních aut té doby bylo použito jen naprosté minimum dílů - v podstatě jen motory pocházely z Lady 2105 a převodovky ze Záporožce. Vůz měl pohon přední nápravy, který zase pocházel z upravené Lady Niva. Přední náhon byl tehdy v SSSR poměrně vzácný.
Projekt Laura vzbudil pozornost nejen Parfjonov a Chainovova okolí, ale i tehdejších politických špiček. S vozem se v roce 1983 seznámil sám Michail Gorbačov, tou dobou generální tajemník ÚV KSSS. Laura jej zaujala natolik, že ministr automobilového průmyslu SSSR Poljakov později konstruktéry oslovil a nabídl jim práci na projektu sovětského auta pro rok 2000. Z toho vznikla Ochta, o níž se také zmiňoval náš starší článek o sovětských prototypech, a pár dalších experimentálních vozů.
Sama Laura si ale žila dále svým životem. Ještě v roce 1985 uchvátila publikum na Expu v bulharském Plovdivu a v roce 1986 se Chainovův stroj dočkal mírného faceliftu, jehož součástí byl červený lak. Ukázal se prý na výstavě ke 100 letům automobilu v Praze, kde oslovil Nuccia Bertoneho. A v letech 1990-1992 přišla největší změna - vůz dostal design, který je dnes podobný Alfě Romeo GTV. Tehdy jí podobný být nemohl, protože přišla na svět až v roce 1993. Spolu s tím se do vozu nastěhoval přeplňovaný pětiválec z Audi Coupé S2 a „Laura II xc20” byla na světě.
V roce 1995 přišel nápad postavit „Lauru III SxS”, kterou Chainov postavil na základu Pontiacu Fiero. Je to tedy už úplně nový vůz, který s předchozími Laurami nemá mnoho společného - kromě jména snad nic. A je to první generace Laury, která má pohon zadních kol. Podle některých zpráv a videí tohle auto dodnes jezdí, výstavy už ale asi nemá ambice ohromovat.
Jak skončily původní Laury, nemáme zprávy, vývoj sovětského automobilismu ale přímo i nepřímo ovlivnily více, než by vás mohlo napadnout. Pomineme-li zmíněné i nezmíněné koncepty, na kterých pracovali Parfjonov s Chainovem ještě v dobách komunismu, stály právě Parfjonovovy zkušenosti s vývojem dalších aut - k nimž by se bez svého nadšení pro Lauru těžko kdy dostal - na prahu založení společnosti zabývající se především vývojem a výrobou pancéřovaných aut. Ta vznikla hned na začátku 90tých let a je dnes jednou z největších svého druhu - jen v Rusku má 17 poboček a své služby poskytuje i v zahraničí. Její jméno byste neuhodli - Laura, tak se dnes skutečně jmenuje holding zastřešující aktivity několika menších firem v tomto oboru, mj. i Laura-Special Vehicles. Nikoli náhodou, na sporťák z 80tých let se ve svých historických materiálech ráda odvolává.
Není to ale jediný odkaz, který oba vozy zanechaly. Dnes zůstávají hlavně mementem toho, co bylo v Sovětském svazu 80tých let také možné. A do značné míry i toho, co možné nebylo a kterak se lidé pokoušeli plnit si své tužby, jak se jen dalo...
Vozy Laura byly původně dva, pro každého konstruktéra jeden
Laura II xc20 připomíná Alfu Romeo GTV, i když vznikla dřív než italské kupé
Laura III SxS stojí na základě Pontiacu Fiero
Dmitrij Parfenov (vpravo) a Genadij Chainov (vlevo)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch