Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi
24.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Říká si Saker GT V8 TDI a je to výjimečný dieselový soutěžák. Teď nabízí 418 koní a „jen” 863 Nm, kvůli převodovce. Kořeny má i v ČR.
Pokud jste nikdy neslyšeli o automobilce Saker, nevěšte hlavu, ani my ne. To ale neznamená, že by nedělala zajímavá auta. Její kořeny sahají do roku 1989 na Nový Zéland, kde vozy se jménem Saker stavěl Bruce Turnbull, člověk se zkušenostmi z Formule Ford, mimo jiné. Jeho sporťáky byly lehké, rychlé a především mohly na silnice.
Modelů bylo několik a auta byla úspěšná natolik, že se v Nizozemsku zrodila snaha je také vyrábět. V roce 2002 tedy vznikla nizozemská odnož firmy Saker a mimo jiné vyráběla model SV1. Montovaly se do něj různé šesti- a osmiválce, pochopitelně všechny uprostřed s pohonem zadních kol. Vozy se postupně vyvíjely, ale vyrábí se dodnes, z velké části právě v Nizozemsku.
Od roku 2004 mají dokonce svůj vlastní závodní šampionát, který se podle oficiálního webu může pochlubit nižšími náklady oproti srovnatelným podnikům jedné značky. Postupný vývoj zahrnoval i úpravu šasi tak, aby pojala ploché čtyř- a šestiválce, jejichž zdroj byl ve značce Subaru, a tyhle závodní stroje mají právě dvoulitrové čtyřválcové boxery z Japonska. O nich ale mluvit nechceme.
Nejnovějšími verzemi jsou Saker RapX a Saker Sniper, ovšem od původního SV1 a pozdějších GT se liší jen vzhledem, vnitřnosti zůstávají stále stejné - základ je v ocelovém prostorovém rámu, na který je namontovaná laminátová karoserie. Červené závodní GT, které máme před sebou, začalo svůj život jako „standardní” verze s dvoulitrovým boxerem Subaru a manuálním pětikvaltem, jehož 785 kg hmotnosti pohánělo 275 koní a 350 Nm.
Už nějaký pátek je v něm ale osmiválcové TDI o objemu 4,2 litru. V Saker Sportscar Cupu tedy samozřejmě nejezdí, závodí jinde. A na jeho vývoji se podílí česká firma Dieselpower, která nám v minulosti změřila výkon Škody Rapid či Octavie RS a upravila spoustu aut, mimo jiné tuhle Octavii 1,9 TDI se 188 koňmi. Červený Saker u ní byl dvakrát - poprvé zhruba v loni, kdy bylo ze sériových 326 koní a 760 Nm změnou řídící jednotky a jistě pár dalšími úpravami vymáčknuto 380 koní a neznámý točivý moment.
To ale není aktuální stav. Vůz na fotkách níže vypadá jako verze RapX, patrně dostal její přední a zadní nárazník. A zkraje letošního roku se opět podíval do Dieselpoweru, kde z jeho osmiválce dostali další výkon navíc. Aktuální stav je již hodně slušný - 418 koní a 960 Nm. Pak ale bylo zjištěno, že takovou porci nevydrží převodovka, proto musel být točivý moment přiškrcen na 863 Nm.
Jistě, leckteré osmiválce zvládnou mnohem víc, ale také třeba mají o dva a půl litru větší objem. Zde je také podstatný průběh točivého momentu - je ho stolová hora, v rozsahu 1 700 - 3 600 otáček neklesá jeho hodnota pod 825 Nm. Maximum přichází v 1 821 otáčkách, jak vidno i z grafu mezi obrázky níže.
Tato úprava už dnes funguje několik měsíců a je vidno, že limitujícím prvkem je převodovka. Je tedy možné, že vůz dostane novou, odolnější skříň a že půjde s výkonem ještě dál. Kolik vůz s tímhle motorem váží, nám aktuálně není známo, ale srovnání s benzínovou verzí vyhnanou na podobný výkon by mohlo být zajímavé. Celé auto je ovšem zajímavé i bez této informace, však se na něj podívejte na fotkách i videích...
Dieselový Saker GT je podle všeho na světě jen jeden. V ČR částečně vznikal...
Saker GT V8 TDI s 380 PS při testování
Stejný vůz na okruhu Zandvoort
Měření na brzdě po poslední úpravě
Zdroj: Dieselpower
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 29 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22