Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč?

Tohle auto má dnes statut veteránu, pokud jde ale o takto obyčejnou verzi, víc než pár set tisíc obvykle nestojí. Tento exemplář se ale brzy prodá za spoustu milionů a stával ještě víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč?

17.6.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tohle auto má dnes statut veteránu, pokud jde ale o takto obyčejnou verzi, víc než pár set tisíc obvykle nestojí. Tento exemplář se ale brzy prodá za spoustu milionů a stával ještě víc.

Co se stará o cenu auta? Jeho výkon, komfort, výbava? Všechno špatně, cenu určuje jen to, kolik peněz je za něj někdo ochoten zaplatit a na to mívají vliv lecjaké svérázné faktory. V minulosti jsme byli svědky třeba i toho, kdy bylo docela obyčejné auto ceněné sběrateli kvůli „překlepu” v označení modelů první série. Obvyklejší je, když po nějakém autě sběratelé pasou kvůli výjimečnosti někdejšího majitele a přesně takový případ dnes máme před sebou.

Na první pohled je tohle auto jen obyčejný starý Ford Escort 1100 GL z roku 1976. Sice v relativně pěkném stavu, ale žádné zánovní auto - jsou tu některé pomačkané plechy a různé další šrámy, ošoupaný interiér s neoriginálními potahy sedadel a rohožkami vystřiženými snad ze starého koberce. A na pětimístném tachometru svítí cifra přes 20 tisíc km - ale může to být i 120 tisíc, kdo ví, o konkrétní kilometráži nikdo nemluví.

Tyto Escorty se v přes své stáří v prodeji vyskytují celkem běžně a v Evropě jsou jich k mání minimálně desítky. Pokud to není verze RS, už za 100 tisíc Kč koupíte auto i v lepším stavu, dokonce i s lepším motorem, neboť toto je verze s 1,1litrovým čtyřválcem. Přesto se tento konkrétní vůz má na podzimní aukci RM Sotheby's v Auburnu prodat až za 300 tisíc dolarů, tedy více jak 6,6 milionu Kč, což z něj bezpečně dělá daleko nejdražší Escort této generace na světě, možná i obecně. Však za takové peníze koupíte úplně nové Ferrari.

Důvodem je, že jeho prvním majitelem se v roce 1976 stal Karol Józef Wojtyła, kterého svět o dva roky později poznal jako papeže Jana Pavla II. Můžeme se divit, že zrovna kardinál Wojtyła sáhl v komunistickém Polsku 70. let zrovna po takovém autě, ale prostě se to stalo a jezdil s ním až do roku 1978, kdy se stal papežem. To už je dnes 40 let a je pozoruhodné, že i po takové době má být auto ve stavu blízkém tomu, v jakém jej Jan Pavel II. opustil.

Bavíme se o autě služebníka božího, a tak nepřekvapí, že jeho specifikace je velmi skromná. O motoru už byla řeč, z výbavy tu není prakticky nic - ani rádio, natož pak klimatizace nebo kola z lehkých slitin. Přesto se v roce 2005, krátce po papežově smrti, prodalo za neskutečných 690 tisíc dolarů, dnešním kurzem 15,3 milionu Kč. Tentokrát má stát méně, ale kdo ví - třeba budou při tomto autě stát všichni svatí a cenu znovu vyženou do nebeských výšin...


Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 1 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 01Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 2 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 02Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 3 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 03Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 4 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 04Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 5 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 05Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 6 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 06Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 7 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 07Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 8 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 08Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 9 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 09Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 10 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 10Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 11 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 11Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 12 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 12Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 13 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 13Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 14 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 14Tento „vypelichaný” starý Ford má větší cenu než lecjaké nové Ferrari. Proč? - 15 - Ford Escort 1100 GL sedan 1976 cenny prodej 15
Tohle auto kdysi patřilo člověku, kterého si svět pamatuje jako Jana Pavla II. Právě proto je extrémně ceněným sběratelským artiklem

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše