Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Teprve let na přídi obřího Iljušinu Il-76 promění cestu letadlem v životní zážitek
11.8.2019 | Mirek Mazal
Fandové do aut obvykle nad přesuny letadlem ohrnou nos, však je to v podstatě autobus, akorát letí. Sovětský vzdušný obr ale dokáže některým lidem na palubě poskytnout díky prosklené části přídě docela jiný pohled na věc.
Cestovatelské příručky se hemží zaručenými radami na výběr nejlepšího sedadla v letadle, ani ta nejchytřejší vám ale nezaručí letový zážitek na úrovni sovětského Iljušinu. Model Il-76 byl odpovědí SSSR na americký Lockheed C-141A Starlifter a poprvé se vznesl v roce 1971. Sovětský stroj musel být přirozeně větší, ale monstrózní rozměry byly během některých operací limitující.
Podpora vojenské činnosti i obhospodařování rozličných průmyslových projektů často narážela na nouzi o letiště s dostatečně dlouhou ranvejí zejména v odlehlých částech SSSR. Aby se zajistilo bezpečné přistání letadla na složitá místa určení, vznikl pod přídí vyboulený prosklený pozorovací oddíl. Výhled ven vpřed i do stran byl určen pro člena posádky, který pomáhal očima navigovat v nepřehledných situacích.
Historicky známe i rychlejší nebo ještě větší nebeské křižníky, ale ty měly buď spolehlivější radary, nebo létaly na trasách, kde o prostorná letiště nebylo nouze. Autoři Il-76 prezentovali své dílo jako prvek důležitého spojení s venkovskými komunitami odloučenými kvůli obtížným povětrnostním podmínkám. Teoretický záměr byl definován na jedničku, ale praktické usazení na zem mezi zasněženými vrcholky Sibiře dokázaly jen opravdu sehrané týmy pilotů a přidružených pozorovatelů na spodní straně kulatého trupu.
I po skončení sovětského konfliktu v Afghánistánu zůstal Iljušin přítomen na tamních letištích. Slouží jako velmi objemný nákladní dopravník s trvanlivou technikou a vysokou užitečnou kapacitou, který nepotřebuje nutně nejmodernější navigační techniku, aby se snesl i tam, kde by to jiné srovnatelné stroje nezvládly.
Pozice člověka těsně nad zemí před předními koly na každý pád přináší úplně jiný pohled na létání, zejména vzlet a přistání nikdy nebyly více vzrušující. Nechtěné posazení letadla na nos už tak povznášející zážitek být nemusí, takové nehody se ale stávají zřídka. Podívejte se sami, co znamená letět v přídi Il-76 a hledět dolů jeho svéráznou kabinou, i prostřednictvím objektivů kamer je to výjimečný zážitek.
ljušin Il-76 s vybouleným pozorovacím můstkem dává pocitu z létání docela jiný rozměr
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry