Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Teprve let na přídi obřího Iljušinu Il-76 promění cestu letadlem v životní zážitek
11.8.2019 | Mirek Mazal
Fandové do aut obvykle nad přesuny letadlem ohrnou nos, však je to v podstatě autobus, akorát letí. Sovětský vzdušný obr ale dokáže některým lidem na palubě poskytnout díky prosklené části přídě docela jiný pohled na věc.
Cestovatelské příručky se hemží zaručenými radami na výběr nejlepšího sedadla v letadle, ani ta nejchytřejší vám ale nezaručí letový zážitek na úrovni sovětského Iljušinu. Model Il-76 byl odpovědí SSSR na americký Lockheed C-141A Starlifter a poprvé se vznesl v roce 1971. Sovětský stroj musel být přirozeně větší, ale monstrózní rozměry byly během některých operací limitující.
Podpora vojenské činnosti i obhospodařování rozličných průmyslových projektů často narážela na nouzi o letiště s dostatečně dlouhou ranvejí zejména v odlehlých částech SSSR. Aby se zajistilo bezpečné přistání letadla na složitá místa určení, vznikl pod přídí vyboulený prosklený pozorovací oddíl. Výhled ven vpřed i do stran byl určen pro člena posádky, který pomáhal očima navigovat v nepřehledných situacích.
Historicky známe i rychlejší nebo ještě větší nebeské křižníky, ale ty měly buď spolehlivější radary, nebo létaly na trasách, kde o prostorná letiště nebylo nouze. Autoři Il-76 prezentovali své dílo jako prvek důležitého spojení s venkovskými komunitami odloučenými kvůli obtížným povětrnostním podmínkám. Teoretický záměr byl definován na jedničku, ale praktické usazení na zem mezi zasněženými vrcholky Sibiře dokázaly jen opravdu sehrané týmy pilotů a přidružených pozorovatelů na spodní straně kulatého trupu.
I po skončení sovětského konfliktu v Afghánistánu zůstal Iljušin přítomen na tamních letištích. Slouží jako velmi objemný nákladní dopravník s trvanlivou technikou a vysokou užitečnou kapacitou, který nepotřebuje nutně nejmodernější navigační techniku, aby se snesl i tam, kde by to jiné srovnatelné stroje nezvládly.
Pozice člověka těsně nad zemí před předními koly na každý pád přináší úplně jiný pohled na létání, zejména vzlet a přistání nikdy nebyly více vzrušující. Nechtěné posazení letadla na nos už tak povznášející zážitek být nemusí, takové nehody se ale stávají zřídka. Podívejte se sami, co znamená letět v přídi Il-76 a hledět dolů jeho svéráznou kabinou, i prostřednictvím objektivů kamer je to výjimečný zážitek.
ljušin Il-76 s vybouleným pozorovacím můstkem dává pocitu z létání docela jiný rozměr
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva