Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Teprve let na přídi obřího Iljušinu Il-76 promění cestu letadlem v životní zážitek
11.8.2019 | Mirek Mazal
Fandové do aut obvykle nad přesuny letadlem ohrnou nos, však je to v podstatě autobus, akorát letí. Sovětský vzdušný obr ale dokáže některým lidem na palubě poskytnout díky prosklené části přídě docela jiný pohled na věc.
Cestovatelské příručky se hemží zaručenými radami na výběr nejlepšího sedadla v letadle, ani ta nejchytřejší vám ale nezaručí letový zážitek na úrovni sovětského Iljušinu. Model Il-76 byl odpovědí SSSR na americký Lockheed C-141A Starlifter a poprvé se vznesl v roce 1971. Sovětský stroj musel být přirozeně větší, ale monstrózní rozměry byly během některých operací limitující.
Podpora vojenské činnosti i obhospodařování rozličných průmyslových projektů často narážela na nouzi o letiště s dostatečně dlouhou ranvejí zejména v odlehlých částech SSSR. Aby se zajistilo bezpečné přistání letadla na složitá místa určení, vznikl pod přídí vyboulený prosklený pozorovací oddíl. Výhled ven vpřed i do stran byl určen pro člena posádky, který pomáhal očima navigovat v nepřehledných situacích.
Historicky známe i rychlejší nebo ještě větší nebeské křižníky, ale ty měly buď spolehlivější radary, nebo létaly na trasách, kde o prostorná letiště nebylo nouze. Autoři Il-76 prezentovali své dílo jako prvek důležitého spojení s venkovskými komunitami odloučenými kvůli obtížným povětrnostním podmínkám. Teoretický záměr byl definován na jedničku, ale praktické usazení na zem mezi zasněženými vrcholky Sibiře dokázaly jen opravdu sehrané týmy pilotů a přidružených pozorovatelů na spodní straně kulatého trupu.
I po skončení sovětského konfliktu v Afghánistánu zůstal Iljušin přítomen na tamních letištích. Slouží jako velmi objemný nákladní dopravník s trvanlivou technikou a vysokou užitečnou kapacitou, který nepotřebuje nutně nejmodernější navigační techniku, aby se snesl i tam, kde by to jiné srovnatelné stroje nezvládly.
Pozice člověka těsně nad zemí před předními koly na každý pád přináší úplně jiný pohled na létání, zejména vzlet a přistání nikdy nebyly více vzrušující. Nechtěné posazení letadla na nos už tak povznášející zážitek být nemusí, takové nehody se ale stávají zřídka. Podívejte se sami, co znamená letět v přídi Il-76 a hledět dolů jeho svéráznou kabinou, i prostřednictvím objektivů kamer je to výjimečný zážitek.
ljušin Il-76 s vybouleným pozorovacím můstkem dává pocitu z létání docela jiný rozměr
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.21. 11:00 - rutak11