Reklama

Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho

Když se v Sovětském svazu pokusili změnit běh dějin, obvykle to neskončilo dobře. Případ sériově vyráběného elektrického auta už v 80. letech bohužel nebyl výjimkou v žádném ohledu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho

9.9.2018 | Petr Prokopec

Když se v Sovětském svazu pokusili změnit běh dějin, obvykle to neskončilo dobře. Případ sériově vyráběného elektrického auta už v 80. letech bohužel nebyl výjimkou v žádném ohledu.

Lada je jednou z mála světově známých automobilek, které nás v posledních letech nezahrnují malováním obrázků krásné elektrické budoucnosti. Nebylo by pravdou říci, že ji elektrická auta zcela míjí, koncepty jako EL Lada lze ale stěží označit za něco významného. O to více může překvapit, že právě Lada resp. VAZ byla jedním z průkopníků sériové výroby elektromobilů. A jak směle s nimi začala, tak rychle s nimi skončila.

Příběh sovětské prvotiny začal již v sedmdesátých letech minulého století. Tehdy v hlavách konstruktérů svitly první myšlenky na výrobu elektřinou poháněného vozu, zjevně pomíjejíc fakt, že stejnou koncepcí se spálili jejich západní předchůdci v dávné minulosti a netušíc, že mnozí další se s ní budou marně trápit ještě dekády po nich. Psal se rok 1976 a model VAZ 2102, tedy verzi kombi klasického „žigulíku”, byl zvolen jako základ pro první elektrickou Ladu.

O tři roky později již Kreml vydává svolení k prvním reálným testům, přičemž prototypem se stává VAZ 2102E natřený žlutou barvou. Ten je posléze jako vrchol sovětské techniky představen na veletrhu Autopro-84. Před zahájením sériové výroby však VAZ dělá několik změn, které jsou zkoušeny na mezitypu 21029.

Hlavním odklonem od sériové výroby je absence ocelového monokoku. Kvůli hmotnosti baterií totiž musel být užit lehký, ale na tehdejší dobu poměrně drahý hliníkový rám. Zmizely rovněž zadní dveře. Místo nich VAZ použil pouze malé otvory, kterými byla přístupná desítka nikl-zinkových baterií neznámé kapacity o napětí 24 V. Ty poháněly elektromotor o výkonu 54 koní uložený vpředu.

Ty měly podle propagačních materiálů stačit na nejvyšší rychlost 85 km/h a dojezd okolo 200 kilometrů. V reálu však Lada dosahovala pouze čtyřicetikilometrového tempa. Urazit přitom dokázala maximálně 110 km. Poté bylo nutné připojit VAZ-2801 do zásuvky, přičemž stoprocentního nabití bylo dosaženo za 24 hodin.

Ani praktičnost nebyla zrovna nejlepší. Zvláště při porovnání s dárcovským kombíkem, který dokázal odvézt pětici pasažérů a 430 kg nákladu. Do elektrické verze se ovšem vešli pouze dva lidé a 300 kg zavazadel. Vše měla kompenzovat nulová přímá spotřeba, nakonec však i soudruzi ze Sovětského svazu uznali, že udělali chybu.

I když se VAZ-2801 skutečně dostal do sériové výroby, v letech 1980-1981 vznikl v pouhých 47 exemplářích. Všechny byly lakovány světle modrou barvou a určeny poštovním úřadům v Moskvě, Kyjevě, Záporožie, Simferopolu a Togliatti, kde má Lada svůj výrobní závod. Jejich účelem přitom kromě rozvozu balíků a listovních zásilek měla být i reklama.

Jelikož se ale veškeré snahy o propagaci takového vozu minuly účinkem, byly plány na další produkci nakonec skrečovány. Kreml přitom uvedl ty samé důvody, jaké trápí elektromobily již od vzniku prvních exemplářů na konci 19. století. Tedy nedostatečnou kapacitu akumulátorů vzhledem k době jejich nabíjení, příliš drahé materiály, náročné výrobní technologie a ve výsledku omezenou praktičnost vzhledem k vysoké ceně.

Bylo by mylné říci, že se od té doby nezměnilo vůbec nic. Změnilo, akumulátory i motory zaznamenaly pokrok a také lehčí materiály jsou dostupnější. Jenže v principu trápí elektromobily stále tentýž problém, který dnes i přes obrovské dotace a další podporu na straně nabídky i prodeje nadále činí z elektrických vozů jen okrajově prodávané zboží. Skutečně žádány jsou snad jedině Tesly, i Model 3 ale bude mít po vyčerpání prvotního zájmu problém se s milionovými cenovkami na trhu šířeji prosadit

Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 1 - VAZ-2801 03Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 2 - VAZ-2801 04Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 3 - VAZ-2801 05Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 4 - VAZ-2801 06Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 5 - VAZ-2801 07Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 6 - VAZ-2801 08Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 7 - VAZ-2801 09Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 8 - VAZ-2801 01Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 9 - VAZ-2801 02Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 10 - VAZ-2801 10Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 11 - VAZ-2801 11Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 12 - VAZ-2801 12Tímto autem v SSSR před 38 léty dalece předběhli dobu. Dopadlo to podle toho - 13 - VAZ-2801 13
Elektrická verze VAZ 2801 vycházela z nám dobře známého kombíku. Odvézt ale dokázala pouze dvě osoby a 300 kg, zatímco dárcovský vůz nabídl prostor pěti cestujícím a 430 kilům nákladu. Kdyby ale šlo jen o to...

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama