Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny

Automobilky jsou obvykle rády, když své vozy někomu prodají. V tomto případě se ale z jinak působivého Citroënu stal takový průšvih, že výrobce chtěl všechna auta zpátky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny

12.12.2018 | Mirek Mazal

Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky jsou obvykle rády, když své vozy někomu prodají. V tomto případě se ale z jinak působivého Citroënu stal takový průšvih, že výrobce chtěl všechna auta zpátky.

Jistě nejpopulárnější érou rallyových závodů byly časy skupiny B. Dodnes nejzajímavější a také nejšílenější součást historie automobilových soutěží si běžně nespojíte se značkou Citroën, přesto se i ta do skupiny B snažila proniknout. Učinila tak s vozem postaveným na základech modelu BX, výsledkem ale bylo takové fiasko, že by Francouzi byli nejraději, kdybychom na jejich tehdejší snahy dočista zapomněli.

I když si u Citroënu byli vědomi úspěchu speciálů s motorem uprostřed, sami se rozhodli vsadit na stroj s motorem vepředu, však takovou koncepci nakonec používalo i legendární Audi Quattro. Francouzský vůz vsadil na monokokové šasí a na rozdíl od sériového provedení měl pohonnou jednotku umístěnou vpředu podélně kvůli lepší integraci pohonu všech kol. Tou jednotkou byl čtyřválec Simca Type 180, který se montoval i do Chrysleru 180 a jeho standardní objem byl 2 155 ccm. Pro použití v soutěžním provedení byl jeho objem snížen na 2 141 ccm, protože dostal turbodmychadlo a Citroën chtěl, aby se i po aplikaci koeficientu objemu 1,4 vešel do kategorie do tří litrů objemu.

Citroën nacpal motor co nejvíce za přední nápravu, aby pomohl lepšímu rozložení hmotnosti a za zmínku stojí i další pozoruhodnosti BX 4TC. Jednak tu byl fakt, že ostrému soutěžnímu autu zůstal hydropneumatický podvozek, který francouzskou značku proslavil. A jednak to, že chladiče motoru a oleje byly v zadní části vozu, i když motor byl vpředu. Takovéto umístění chladičů mělo za cíl dále pomoci rozložení hmotnosti.

V prvních variantách se objevilo turbo značky Garrett, které dolovalo z motoru 405 koní. To nebyl na speciály skupiny B žádný zázrak, přesto se později pod kapotu nastěhovalo turbo KKK K26 a výkon byl snížen na 380 koní, to kvůli spolehlivosti. Ve spojení s hmotností 1 150 kg, která byla na Béčkové speciály vysoká, to předem vypadalo na velký průšvih, který dále malovalo rozhodnutí nepoužit středový diferenciál. Přesto se Citroën odhodlal s touto výbavou do soutěží nastoupit.

Vzniklo 20 ostrých soutěžních kusů a tým s částí z nich odjel v roce 1986 na Rally Monte Carlo s ambicemi na medailové pozice. Jenže ani jeden vůz nedojel do cíle. V následující švédské rallye skončila nejlepší posádka šestá a ve třetím podniku, portugalské rallye, Citroëny opět nedojely do cíle. Dalších soutěží v kalendáři WRC se už tým neúčastnil a když došlo k sérií tragických nehod, které skupinu B nakonec pohřbily, ze seriálu se stáhl zcela. S ohledem na komplikované přípravy to byla velmi krátká a velmi neúspěšná epizoda.

Může se zdát, že nic horšího už se nemohlo stát, opak je ale pravdou. Automobilky se musely spolu se vstupem do soutěže zavázat k výrobě 200 homologačních kusů a teprve ty se pro Citroën staly učiněnou noční můrou. O jejich výrobu se měla postarat firma Heuliez, která pod dlouhou kapotu s přídavnými světlomety montovala čtyřválec o výkonu 200 koní (147 kW) při 5 250 ot./min. Ve srovnání se soutěžními stroji slabota, vůz ale s pohonem všech kol sprintoval na stovku za 7,1 sekundy, což v polovině 80. let byla velmi zajímavá hodnota.

Dnes bychom nad něčím takovým jen zajásali a čekali, až Citroën odpočítá sekundy, které bude trvat vyprodání celé omezené série, jenže... dnes je dnes a tehdy bylo tehdy. Ostrý silniční BX 4TC byl pětkrát dražší než běžný, civilní BX a zájem o něj byl mizivý. Z plánovaných 200 homologačních exemplářů se tak prodalo jen 86 kusů a ani tím nebyl fiasku konec. Prodané vozy byly příšerně nespolehlivé a jejich nekonečné záruční opravy stály automobilku majlant. Firma se tak rozhodla k do značné míry bezprecedentnímu kroku - rozhodla se i to málo draze prodaných strojů vykoupit zpět.

Citroen oslovil zákazníky s ochotou zaplatit dvojnásobek kupní ceny za vrácení homologačního speciálu. U části z nich uspěl a auta buď sešrotoval nebo je použil jako zdroj náhradních dílů pro zachované soutěžní exempláře. Ne všichni ale své vozy dali - podle dostupných údajů dodnes přežilo něco okolo 40 aut a níže můžete vidět jeden z dodnes existujících kusů, který se loni prodával v aukci. Pokud byste ovšem čekali, že půjde o zlatem vyvažovanou raritu, pravdu tak úplně mít nebudete - ceny okolo 2 milionů Kč jistě nejsou nízké, na nejetý homologační speciál skupiny B je to ale docela málo.

Jedna z temných ér historie francouzské automobilky tak dodnes zůstává obdobím, na které by Francouzi nejraději zapomněli. A to přesto, že o dvě dekády později zejména díky Sébastienu Loebovi zářili ve světových rallye dříve nepoznaným způsobem, když si postupně připsali devět titulů mistra světa...


Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 1 - citroen bx 4tc prodej 01Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 2 - citroen bx 4tc prodej 02Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 3 - citroen bx 4tc prodej 03Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 4 - citroen bx 4tc prodej 04Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 5 - citroen bx 4tc prodej 05Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 6 - citroen bx 4tc prodej 06Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 7 - citroen bx 4tc prodej 07Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 8 - citroen bx 4tc prodej 08Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 9 - citroen bx 4tc prodej 09Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 10 - citroen bx 4tc prodej 10Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 11 - citroen bx 4tc prodej 11Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 12 - citroen bx 4tc prodej 12Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 13 - citroen bx 4tc prodej 13Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 14 - citroen bx 4tc prodej 14Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 15 - citroen bx 4tc prodej 15Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 16 - citroen bx 4tc prodej 16Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 17 - citroen bx 4tc prodej 17
Tenhle silniční BX 4TC je jedním z asi 40 kusů, které se dožily dnešních dnů. Ostatní buď vůbec nevznikly, nebo byly vykoupeny a zničeny samotnou automobilkou

Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 18 - Citroen BX 4TC historie dalsi 01Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 19 - Citroen BX 4TC historie dalsi 02Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 20 - Citroen BX 4TC historie dalsi 03Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 21 - Citroen BX 4TC historie dalsi 04Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 22 - Citroen BX 4TC historie dalsi 05Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 23 - Citroen BX 4TC historie dalsi 06Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 24 - Citroen BX 4TC historie dalsi 07Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 25 - Citroen BX 4TC historie dalsi 08
Dobové i pozdější historické fotky silniční verze

Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 26 - Citroen BX 4TC historie dalsi 09Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 27 - Citroen BX 4TC historie dalsi 10
Silniční a soutěžní auto pospolu

Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 28 - Citroen BX 4TC historie dalsi 11Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 29 - Citroen BX 4TC historie dalsi 12Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 30 - Citroen BX 4TC historie dalsi 13Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 31 - citroen bx 4tc hist 01Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 32 - citroen bx 4tc hist 02Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 33 - Citroen BX 4TC historie dalsi 15Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 34 - citroen bx 4tc hist 03Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 35 - Citroen BX 4TC historie dalsi 14Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 36 - citroen bx 4tc hist 04Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 37 - citroen bx 4tc hist 05Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 38 - citroen bx 4tc hist 05aTohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 39 - citroen bx 4tc hist 06Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 40 - citroen bx 4tc hist 07Tohle auto bylo takový průšvih, že jej výrobce vykupoval zpět za dvojnásobek ceny - 41 - citroen bx 4tc hist 08
Souťežní verze se na erzetách skupiny B objevila, zrovna úspěšná v nich ale nebyla

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.