Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle je daleko nejdražší Škoda v prodeji. Stojí skoro 13 milionů a není to překlep
14.5.2018 | Mirek Mazal | 1 příspěvek
Někteří se smějí, už když někdo zkouší prodat starou škodovku s motorem vzadu za statisíce. Tahle stojí miliony, spoustu milionů. A je to vážně unikát.
Legendární skupina B byla asi nejúchvatnější érou automobilových soutěží, která kdy existovala. Skoro žádná omezení, nebezpečné tratě, minimum elektroniky, davy diváků stojících bezprostředně u trati a drsné nehody vedly nejen k neopakovatelnému napětí, ale také k jejímu náhlému zrušení. Než se tak stalo, bylo v plánu něco ještě brutálnějšího - rallye skupiny S, tento seriál byl ale preventivně zrušen už před startem prvního podniku.
I když si po vyslovení pojmu „skupina B” vybavíte monstra jako Audi Quattro, Peugeot 205 Turbo 16 nebo Lancia Delta S4, také Škoda měla pro tento seriál homologovaný vůz - model 130 LR. A jednou s ním dokonce dokázala tyto stroje porazit. Ještě pod označením AZNP tedy pracovala i na Škodě 130 LR Evo, se kterou chtěla soutěžit v také v nové skupině S. Vzhledem k okolnostem ale postavila jediný prototyp, který se nikdy nedočkal očekávaného nasazení.
Jeden z největších pokladů tuzemské automobilky kupodivu stále existuje, neoslňuje však návštěvníky mladoboleslavského muzea. Unikátní verze z roku 1985 je skrytá před fotoaparáty ve slovenských Topoľčanech v rukou soukromého majitele.
Jako první vlastnil tuhle vzácnost závodník Václav Farka, od kterého ji koupili bratři Dezider a Miroslav Krajčovičovi. Tehdy neměli dostatek peněz na zaplacení plné ceny, ale pokažená převodovka srazila sumu na přijatelnou rovinu. Sám Farka auto dovezl na vozíku a předal ho nadšeným sourozencům. Oba byli zapálení automechanici a kvalitní závodníci, kteří se nebáli plnit si své sny.
Dezider a Miroslav 130 LR Evo pak zrenovovali do posledního šroubku. Obrousili lak, dodali nové rozšířené laminátové blatníky, osadili hliníkové panely dveří, položili novou kabeláž, přidali bezpečnostní nádrž paliva, namontovali závodní sedačky s vícebodovými pásy a vyrazili na závody. „Na první rallye v roce 1994 v Žilině přišel šok - skončili jsme čtvrtí v absolutním pořadí. Před námi pouze Béreš na Escortu Cosworth, Drotár na Lancii Delta Integrale a Palko též s Escortem Cosworth. A my čtvrtí…“ pyšně vypráví bratři o schopnostech svého speciálu.
Po zjištění, co mají doma za klenot, chtěli vůz půjčit do muzea Škody Auto, ale nakonec si ho nechali pro sebe. Občas s ním vyrazí na symbolické podniky pobavit sebe a přihlížející fanoušky, ale ve slovenské garáži začíná být těsno. Oba pánové by rádi vyměnili Škodu za Lanciu Deltu Integrale HF, proto se snaží 130 LR Evo předat do správných rukou.
Odmítli nabídku pěti milionu českých korun, což zní jako bláznovství, jenže sami by chtěli milionů skoro třináct. Jedinečný prototyp je tak nyní na prodej s cenovkou 499 000 Eur (12,7 milionu Kč). Pan Dezider Krajčovič se osobně zaručuje za původní stav legendy. Stavu neuškodily ani příležitostní závody, které prý nebyly odjety v plném tempu. Zda po tomto stroji za takovou cenu někdo sáhne, si dovolíme pochybovat, ale třeba se někdo najde. Na každý pád je to daleko nejdražší stará Škoda s motorem vzadu, kterou si dnes můžete koupit a vlastně i úplně nejdražší škodovka v prodeji...
Škoda 130 LR Evo asi kdysi nenaháněla strach soupeřům z řad významných světových automobilek. Dnes s cenou 12,7 milionu korun nahání strach nejednomu tučnému kontu automobilového sběratele...
Zdroj: Autobazar.eu
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 3 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva