Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle je první auto, co ve sprintu porazilo koně. Existuje dodnes a může být vaše
23.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Již před 73 léty se tento stroj dokázal rozjet až na 195 km/h. Jeho primární historický význam je ale jiný, jako první zdolal do té doby neporazitelného koně.
Závody na čtvrtmíli jsou dnes již nedílnou součástí především americké automobilové kultury. K jejich oficiálnímu zrodu došlo v roce 1944, pro někoho možná až překvapivě pozdě. Upravené i sériové vozy se tedy střetávaly i před tímto datem, teprve o 10 let dříve ale došlo k události, která automobily posunula z outsiderů podobných klání mezi favority. A zasloužil se o to vůz, který nyní může být váš.
Náš příběh začíná v kalifornském městě La Habra, kde byli motoristé pravidelně zostuzováni jedním z tamních chovatelů koní. V té době totiž auta nebyla zdaleka tak rychlá, jako je známe dnes a i když se dokázala rozjet na úctyhodné rychlosti, jejich zrychlení mělo daleko k raketovému. Právě z La Habra pak pocházel majitel výjimečně rychlého dostihového koně, kterému ve sprintech nestačil do té doby žádný automobil - kůň zkrátka akceleroval rychleji. Majitel si tím přišel na slušné peníze, neboť prohrávající vždy musel zaplatit domluvenou částku. Vědom si toho byl i tehdy osmnáctiletý Pete Henderson, který ale přesto zkusil štěstí.
Henderson ovšem nepřišel nepřipraven. Spoléhal na svůj Ford Roadster z roku 1932, který byl osazen přepracovaným 4,85litrovým osmiválcem Mercury. Kromě toho dostal ještě novou palubní desku z Auburnu z roku 1934, drátěná kola či mechanické brzdy však již byly původní. S tímto vozem přitom Henderson dosáhl právě toho roku nejvyšší rychlosti 195 km/h a jeho šance proti koni nebyly malé. Jenže jak jsme už řekli, maximálka je jedna věc a akcelerace na pár stech metrech věc druhá.
Dále již nebudeme chodit okolo horké kaše a rovnou dodáme, že kůň byl upraveným Fordem Roadster poražen. Tento moment se považuje za historický milník, neboť právě od této chvíle jednou pro vždy platilo, že kůň ve srovnání s automobilem ve všech ohledech pomalejší. Není proto překvapením, že se Hendersonův vůz záhy stal hvězdou oválů i několika filmů. Pete H. jej o dva roky později prodal, nových majitelů měl ovšem vůz daleko více. V roce 1977 jej přitom koupil Chuck Longley, který se začal zajímat o jeho historii a podal kvůli tomu i pár inzerátů.
Na jeden z nich se mu ozval sám Henderson, který posléze především díky vyměněné palubní desce poznal svůj někdejší legendární hot rod. Longley vůz ponechal po několik dekád v původním stavu, nicméně v roce 1995 jej začal renovovat se svým synem Mikem. Ponechali přitom původní rám, karoserii i čelní okno, vše ostatní ale bylo vyměněno za originální, jen lepší kousky.
Po renovaci Roadster procestoval takřka celou Ameriku a dočkal se řady cen. Při jedné z cest do Pebble Beach byl ovšem poškozen během transportu, což odstartovalo nové kolo oprav. Nyní je však znovu v prvotřídním stavu a jako takový míří 5. a 6. října do aukce RM Sotheby's. Síň přitom odhaduje, že prodán by mohl být za 180 000 USD (cca 3,9 milionu korun). Jdete do toho? Však kdo jiný může říci, že má vůz, který z koně jednou pro vždy udělal tak trochu mrtvou větev evoluce dopravy?
Do aukce RM Sotheby's míří legendární Ford Roadster Peta Hendersona...
...který v roce 1944 dokázal porazit i neporazitelného dostihového koně
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 40 minutami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch