Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let
10.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
A pak si stěžujte na stáří automobilů pohybujících se po českých silnicích. V Severní Koreji jsou nejlepší auta vážně tak stará, navíc do jednoho ukradená.
O České republice se občas hanlivě hovoří jako o „vrakovišti Evropy”. To kvůli průměrnému stáří místních aut a dovozu převážně „přežitých” ojetin zejména ze sousedního Německa. Že to není tak úplně pravda, jsme probírali nedávno, i kdybychom ale opravdu byli zemí s nejzaostalejším autoparkem v Evropě, pořád bude mít zdejší stav daleko k tomu, jak to dnes vypadá v Severní Koreji. Nejlepšími vozy na tamních silnicích, které jsou ke spatření v rukou alespoň trochu obyčejných lidí, jsou totiž 43 let stará Volva. Skutečně Volva.
Jak se něco takového vůbec mohlo stát? Abychom si důvody tohoto stavu rozklíčovali, musíme se vrátit skoro o 50 let zpět. Tehdy Švédové chtěli rozvíjet své obchodní aktivity ve světě a švédským firmám přihrát lukrativní obchodní zakázky. Jedna taková přišla na začátku 70. let ze Severní Koreje. Na jejím základě měli Švédové dodat Severokorejcům tuny průmyslového vybavení, například důlní stroje včetně příslušenství. K tomu poslali i 1 000 sedanů Volvo 144.
Model 144 byl uveden na trh v modelovém roce 1967 jako první vůz Volva, který používal tříciferné označení. To udávalo modelovou řadu, počet válců samotných a počet dveří. 144 tak znamenalo první čtyřválcový čtyřdveřový sedan. Automobil se stal švédským autem roku, vyznačoval se lépe tvarovanou karoserii a nově všemi kotoučovými brzdami. Automobilka se snažila expandovat na nové trhy a Severní Korea měla patřit mezi ně.
Po skončení korejské války se zdálo, že vývoj Severu nabere zdravý směr - sice závislý na pomoci okolních států, ale namířený k lepším zítřkům. Ne všichni tomu věřili, Švédsko ale ano a jako jediný západní partner investovalo cca 70 milionu dolarů (dnes 1,5 mld. Kč) v dodaném zboží. Plány to byly velké a investice tak významné, že exportní společnosti a levicoví politici prosadili i přítomnost diplomata v komunistické část Korejského poloostrova.
Švédsko se tak stalo první západní zemí, která založila velvyslanectví v Pchjongjangu, jenže krátce po jeho otevření došlo k náhlému zastavení veškerého obchodu se Západem. Severní Korea nezaplatila za zboží, které převzala. Uplynuly platební lhůty, vznikly dluhy s úroky a vyplynulo na povrch, že Severní Korea uměle nadhodnocuje průmyslové možnosti a ve skutečnosti si nemůže dovolit všechny své investice.
Kim Ir-Sen neuměl využít podanou ruku Švédka a nepodařilo se mu ani využít dodaných důlních strojů, které nakonec skončily zavřené zrezivělé ve skladech. Jiný osud čekal Volva 144, která se dostala do provozu i v rukou pár relativně běžných lidí. A vzhledem k totální zaostalosti tamního automobilového průmyslu i skoro nulových možností dodávek aut odjinud jsou dodnes tím nejlepším, čím Severokorejci jezdí.
Jak můžete vidět na fotkách níže, turistům se daří přistihnout v tamních ulicích Volva 144 v hezkém stavu ještě dnes. S ohledem na minimální provoz na tamních komunikacích je téměř nemožné přehlédnout jakýkoli automobil, natož pak západní model. Některá jsou v rukou lidí, většina ale slouží jako taxi pro důležité osoby nebo převoz vzácných návštěv.
Malou útěchou za ukradená Volva může být obraz odolnosti švédské techniky, však vozy byly dodány v roce 1974, před 43 léty. A je skutečně bizarní, že ani po všech těch letech KLDR za auta nezaplatila. Dluh vůči Švédsku v průběhu času vzrostl na 322 milionů amerických dolarů, v aktuálním přepočtu cca 6,9 miliard Kč a číslo každým dnem roste. Pchjongjang prý dvakrát ročně obdrží upomínku, avšak ta končí asi tam, kde většina nepohodlných věcí v této zemi.
Za těchto okolností je skoro k nevíře, že Švédové i přesto udržují diplomatické styky, účastní se humanitární pomoci a zprostředkovávají kontakt mezi Severní Koreou a vnějším světem. V obraze dnešní doby nikdo nemůže očekávat zaplacení dluhu, veškeré peníze nový vůdce Kim Čong-un nalévá do vojenské techniky, i když by „jeho” země potřebovala v prvé řadě něco úplně jiného...
V KLDR dodnes můžete vidět nikdy nezaplacená Volva 144 - jsou to ta nejlepší auta v zemi, i když jsou stará 43 let
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB