Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let

A pak si stěžujte na stáří automobilů pohybujících se po českých silnicích. V Severní Koreji jsou nejlepší auta vážně tak stará, navíc do jednoho ukradená.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let

10.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

A pak si stěžujte na stáří automobilů pohybujících se po českých silnicích. V Severní Koreji jsou nejlepší auta vážně tak stará, navíc do jednoho ukradená.

O České republice se občas hanlivě hovoří jako o „vrakovišti Evropy”. To kvůli průměrnému stáří místních aut a dovozu převážně „přežitých” ojetin zejména ze sousedního Německa. Že to není tak úplně pravda, jsme probírali nedávno, i kdybychom ale opravdu byli zemí s nejzaostalejším autoparkem v Evropě, pořád bude mít zdejší stav daleko k tomu, jak to dnes vypadá v Severní Koreji. Nejlepšími vozy na tamních silnicích, které jsou ke spatření v rukou alespoň trochu obyčejných lidí, jsou totiž 43 let stará Volva. Skutečně Volva.

Jak se něco takového vůbec mohlo stát? Abychom si důvody tohoto stavu rozklíčovali, musíme se vrátit skoro o 50 let zpět. Tehdy Švédové chtěli rozvíjet své obchodní aktivity ve světě a švédským firmám přihrát lukrativní obchodní zakázky. Jedna taková přišla na začátku 70. let ze Severní Koreje. Na jejím základě měli Švédové dodat Severokorejcům tuny průmyslového vybavení, například důlní stroje včetně příslušenství. K tomu poslali i 1 000 sedanů Volvo 144.

Model 144 byl uveden na trh v modelovém roce 1967 jako první vůz Volva, který používal tříciferné označení. To udávalo modelovou řadu, počet válců samotných a počet dveří. 144 tak znamenalo první čtyřválcový čtyřdveřový sedan. Automobil se stal švédským autem roku, vyznačoval se lépe tvarovanou karoserii a nově všemi kotoučovými brzdami. Automobilka se snažila expandovat na nové trhy a Severní Korea měla patřit mezi ně.

Po skončení korejské války se zdálo, že vývoj Severu nabere zdravý směr - sice závislý na pomoci okolních států, ale namířený k lepším zítřkům. Ne všichni tomu věřili, Švédsko ale ano a jako jediný západní partner investovalo cca 70 milionu dolarů (dnes 1,5 mld. Kč) v dodaném zboží. Plány to byly velké a investice tak významné, že exportní společnosti a levicoví politici prosadili i přítomnost diplomata v komunistické část Korejského poloostrova.

Švédsko se tak stalo první západní zemí, která založila velvyslanectví v Pchjongjangu, jenže krátce po jeho otevření došlo k náhlému zastavení veškerého obchodu se Západem. Severní Korea nezaplatila za zboží, které převzala. Uplynuly platební lhůty, vznikly dluhy s úroky a vyplynulo na povrch, že Severní Korea uměle nadhodnocuje průmyslové možnosti a ve skutečnosti si nemůže dovolit všechny své investice.

Kim Ir-Sen neuměl využít podanou ruku Švédka a nepodařilo se mu ani využít dodaných důlních strojů, které nakonec skončily zavřené zrezivělé ve skladech. Jiný osud čekal Volva 144, která se dostala do provozu i v rukou pár relativně běžných lidí. A vzhledem k totální zaostalosti tamního automobilového průmyslu i skoro nulových možností dodávek aut odjinud jsou dodnes tím nejlepším, čím Severokorejci jezdí.

Jak můžete vidět na fotkách níže, turistům se daří přistihnout v tamních ulicích Volva 144 v hezkém stavu ještě dnes. S ohledem na minimální provoz na tamních komunikacích je téměř nemožné přehlédnout jakýkoli automobil, natož pak západní model. Některá jsou v rukou lidí, většina ale slouží jako taxi pro důležité osoby nebo převoz vzácných návštěv.

Malou útěchou za ukradená Volva může být obraz odolnosti švédské techniky, však vozy byly dodány v roce 1974, před 43 léty. A je skutečně bizarní, že ani po všech těch letech KLDR za auta nezaplatila. Dluh vůči Švédsku v průběhu času vzrostl na 322 milionů amerických dolarů, v aktuálním přepočtu cca 6,9 miliard Kč a číslo každým dnem roste. Pchjongjang prý dvakrát ročně obdrží upomínku, avšak ta končí asi tam, kde většina nepohodlných věcí v této zemi.

Za těchto okolností je skoro k nevíře, že Švédové i přesto udržují diplomatické styky, účastní se humanitární pomoci a zprostředkovávají kontakt mezi Severní Koreou a vnějším světem. V obraze dnešní doby nikdo nemůže očekávat zaplacení dluhu, veškeré peníze nový vůdce Kim Čong-un nalévá do vojenské techniky, i když by „jeho” země potřebovala v prvé řadě něco úplně jiného...


Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let - 1 - Volvo 144 1967 Severni Korea kradez 06Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let - 2 - Volvo 144 1967 Severni Korea kradez 07Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let - 3 - Volvo 144 1967 Severni Korea kradez 08Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let - 4 - Volvo 144 1967 Severni Korea kradez 09Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let - 5 - Volvo 144 1967 Severni Korea kradez 10Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let - 6 - Volvo 144 1967 Severni Korea kradez 11Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let - 7 - Volvo 144 1967 Severni Korea kradez 12Tohle jsou dodnes nejlepší auta v Severní Koreji, stará jsou už 43 let - 8 - Volvo 144 1967 Severni Korea kradez 13
V KLDR dodnes můžete vidět nikdy nezaplacená Volva 144 - jsou to ta nejlepší auta v zemi, i když jsou stará 43 let

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.