Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá

Jestli dnes cítíte respekt před tahači, které brázdí evropské silnice, po přečtení následujících řádků vám přijdou jako neškodná autíčka na dálkové ovládání.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá

27.10.2019 | Mirek Mazal

Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jestli dnes cítíte respekt před tahači, které brázdí evropské silnice, po přečtení následujících řádků vám přijdou jako neškodná autíčka na dálkové ovládání.

Představte si pojízdný rodinný dům nebo stodolu na kolech. Přesně takové obrovské nákladní automobily se vyrábí a prohání po lomech. Za volant musíte do výšin po schodech, pneumatika je vysoká 4 metry a celková hmotnost může dosáhnout až 650 tun. To není vánoční pohádka, ale skutečné parametry největších nákladních vozů světa. Běžné komunikace jsou pro takové obry tabu, jejich domovinou jsou velké povrchové doly.

Rozměry jsou tak gigantické, že výrobci musí auta přepravovat obvykle rozmontovaná a až na místě je skládají dohromady. A pokud jsou některá z nich přece jen transportována vcelku, vypadá to tak, jako na hlavní fotce. Pro jízdu po běžné silnici nejsou tyto stroje vůbec určeny už pro to, čím jsou - cesty by musely být třikrát širší a bez všech překážek. Řidič není nazýván řidičem, ale strojníkem, nemá ani běžný řidičský průkaz, ale strojnický průkaz. Na světě neexistuje takových velikánů na kolech mnoho, přesto se jich najde víc než pár. Pojďme si představit ty největší z nich, jen předem varujeme - z technických údajů těchto strojů se vám snadno může zatočit hlava.

Belaz 75710

Jedním z kolosů se sklápěcí korbou pro obsluhu povrchových dolů je Belaz 7510, který pochází z Běloruska. Jeho užitečné zatížené dosahuje 450 tun, s celkovou hmotností 810 tun je aktuálně největším a nejtěžším terénním vozem na světě s délkou 20,6 metru, výškou 8,2 metru, šířkou 9,9 metru a rozvorem náprav 8 metrů. Čistě hypoteticky by se do prostoru vytvořeném rozměry Belazu 75710 vešlo 168 Škod Fabia.

Toto monstrum pohání dva 16válcové vznětové motory o celkovém objemu 65 litrů. Dohromady produkují neuvěřitelných 3 430 kW (4 600 koní). Dvojice naftových motorů roztáčí dva generátory a vyrobená elektrická energie je následně distribuována na čtyři elektromotory integrované společně s planetovými redukčními převodovkami v nábojích kol, které pohání celé auto. Aby mohl Belaz ujet co největší vzdálenost, je vybaven dvěma nádržemi o celkovém objemu 5 600 litrů paliva. Masivní pracant navzdory svým rozměrům umí vyvinout rychlost 64 km/h.

Belaz je pojem mezi důlními stroji, snaží se vsadit hlavně na robustní konstrukci a poctivé materiály. Menší model 75600 umí spolehlivě fungovat při teplotě od mínus 50 °C do plus 50 °C.


Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 1 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 01Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 2 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 02Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 3 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 03Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 4 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 04Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 5 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 05

Liebherr T 282

Belaz vyvíjí ještě větší nástupce, aby udržel krok s konkurencí, jakou je například Liebherr T 282. V americké Virginii se staví 237 tun těžký důlní dělník, který uveze na svých bedrech dalších 363 tun nákladu, dohromady může zatížit prašné cesty až 600 tunami. Výrobce slibuje lehčí stroj o délce 14,5 metrů, šířce 8,7 metrů a výšce 7,4 metrů.

Energii pro pohyb dodává buď 20válec na naftu o objemu 90 litrů a výkonu 3 800 koní (2 834 kW), nebo menší 18válec Cummins o objemu 78 litrů a nižším výkonu 3 550 koní (2 647 kW). V obou případech pohyb dopředu zajišťuje opět dvojice elektromotorů v nábojích kol, které také umí brzdit z maximální rychlosti 64 km/h.

Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 6 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 06Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 7 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 07Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 8 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 08Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 9 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 09Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 10 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 10

Caterpillar 797

Mezi špičkou důlních mašin nesmíme vynechat Caterpillar 797. Jeho předností je hmotnost nákladu, který se vejde na sklápěcí korbu, kam umí naložit až 363 tun. Délka stroje je 15,1 metru a výška jedné pneumatiky je přes 4 metry. Aby odolala těžkému zatížení, musela společnost Caterpillar nechat vyvinout zcela originální pneumatiku Michelin 59/80R63 XDR. Každá váží 5,3 tuny a stojí 40 000 Eur (1 022 000 Kč). Podle výrobce se kolos otočí na kruhu o poloměru 42 metrů.

O pohon se stará 20válcový přeplňovaný motor s elektronickým vstřikováním Common Rail o hrubém výkonu 2 983 kW (4 056 koní) ve spolupráci s planetovými redukčními převodovkami se dokáže rozjet až na 68 km/h.

Catepillar je stálice mezi největšími mašinami, během dlouhé praxe získaly dobré renomé nejen dampry, jak se těmto strojům říká, ale také nakladače. Firma také prodává jednotlivé části, jako například holé motory, které používá konkurence do svých výrobků.

Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 11 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 11Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 12 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 12Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 13 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 13Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 14 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 14Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 15 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 15

Hitachi EH5000

Japonské Hitachi Construction Machinery nabízí Hitachi EH5000, který patří mezi největší dampry. Plně naložený váží 528 tun a tím se stává proti svým kolegům velikánem, který pojme maximální zatížení 296 tun. Je vybaven vznětovým motorem Cummins, který generuje hrubý výkon 2 125 kW (2 890 koní) při 1 900 ot./min. a přitom splňuje emisní požadavky Tier 2 (ne, že by to tady nebylo jedno, ale pro dobrý pocit...). Celková délka 15,5 metru a výška dosahuje 7,5 metru. Palivová nádrž dokáže pojmout až 2 900 litrů paliva.

Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 16 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 16Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 17 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 17Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 18 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 18Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 19 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 19Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 20 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 20

Komatsu 930

Firma Komatsu vyvinula a vyrobila první dvounápravový 6pneumatikový důlní vozík na světě, který pokořil hranici 300 tun. Stroj byl představen v květnu 1995 a jeho nosnost aktuálně činí 320 tun. Devětsettřicítka je nejlépe prodávaným strojem ve své třídě, od roku 1995 se jej prodalo přes 900 kusů.

Diesel-elektrický pohon rozhýbe zadní kola modelu 930E na nejvyšší rychlost 64 km/h díky výkonu 2 014 kW (2 738 koní). Rozvor náprav dosahuje délky 6,7 metru, délka celého velikána je 15,6 metru a výška 7,4 metru.

Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 21 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 21Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 22 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 22Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 23 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 23Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 24 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 24Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá - 25 - Nejvetsi nakladni vozy sveta 25

Výrobci největších nákladních vozů na světě každou generací vylepšují technické parametry i obslužnost monstrózních náklaďáků. V regionech bohatých na zdroje jako je Kanada, JAR nebo Jižní Amerika nákladní automobily pohybují někdy bez odpočinku 24 hodin denně, to zvyšuje nároky na výdrž techniky a komfort pro posádku. Na jednom voze se střídá více strojníků, kteří mají v kabině vybavení téměř shodné s malými pracovními auty. Podle slov několika z nich je obsluha strojů navzdory jejich monstrozitě snadná a každý, kdo umí řídit obyčejné auto, by si poradil i s 500tunovým obrem. Kdo by to nechtěl zkusit...

Zdroj: Výrobci

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše