Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle zbylo z „Marešovy zatáčky”. Slavná česká šikana už začíná mizet i z map
11.2.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Stačilo docela málo, aby známý český moderátor dal jméno nechvalně proslulému kusu silnice. A stačilo ještě méně, aby z něj nezbyl ani centimetr.
Museli byste být z jiné země, dekády ignorovat veškeré dění ve světě šoubyznysu nebo strávit podobnou dobu v kómatu, abyste neznali Leoše Mareše. Moderátor, příležitostný zpěvák, ještě více příležitostný herec a kdo ví co všechno ještě nemusí být předmětem vašich milostných tužeb, je ale třeba jej respektovat pro to, co dokázal. Od jisté doby je těžké se mu i vyhnout - rádio, televize, reklamy, rozličné živé show, firemní večírky... Leoš Mareš je všude a svého času jsem jej na severu Čech zažil moderovat dokonce i odstřel komína. Přísahám.
Dnes se ale podíváme na jih Čech, kde se Leoš Mareš zapsal do historie trochu jinak. Za všechno zmíněné už dlouho bere spoustu peněz, takže si ještě před polovinou minulé dekády mohl dovolit Ferrari, konkrétně model 360 Modena. Pro nás by bylo zajímavé už jen to, však kolik lidí má Ferrari a kdo z nich je schopen a ochoten používat jej pro běžné ježdění? Do povědomí širší veřejnosti se s ním ale Mareš zapsal trochu jinak - v červenci roku 2004 s ním docela vážně havaroval před Borkem u Českých Budějovic. A smlsla si na tom všechna média, včetně celostátních televizí.
Stalo se mu to v místě, které tou dobou dávno nemělo existovat, které bylo dekády mementem jednoho nenaplněného záměru - postavit dálnici z Prahy na již Čech přes Tábor a České Budějovice. S tímto na mysli byla postavena silnice I3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, která byla donedávna po většině své délky polovinou dálnice. Prostě se kdysi postavila půlka dálnice, udělala se z ní silnice první třídy, přes ní mosty počítající s budoucím rozšířením a tak podobně. K žádnému rozšíření ale dlouho nedošlo, v roce 2004 to byly skoro dvě dekády.
Tato silnice, pardon budoucí dálnice měla pokračovat tak, že mine většinu Českých Budějovic. Jenže kousek před nimi stavba skončila a nějakého génia napadlo, že ji asi 200metrovým kusem úzké cesty spojí s původní cestou na Prahu začínající za Borkem u Českých Budějovic. Nemusíte to tam znát, abyste si představili, jak hloupé řešení to je - asi dvě desítky kilometrů skoro rovné, široké silnice, po které by se bez provozu dalo jet snad 400 km/h, rázem končí docela ostrou zatáčkou vpravo, v níž se navíc široká, až tříproudá cesta mění v úzkou dvouproudou.
Stalo se tam kvůli tomu spousta nehod, i řada smrtelných, převážně kvůli tomu, že se někdo nebyl schopen dostatečně rychle adaptovat na náhlou změnu charakteru silnice. Jedním z nich byl i Leoš Mareš, který to tam pravděpodobně znal, prý ale v tu dobu telefonoval, ztratil pozornost a právě na tomto místě havaroval. Byla to jednoznačně nejslavnější a nejvíce medializovaná nehoda, která se tam kdy udála a lidé z Budějovic a okolí už od té doby tomuto místu neřeknou jinak než „Marešova zatáčka” nebo ještě spíše „Marešovka”.
Tuhle historii jsem se dozvěděl při jedné z mých návštěv Jižních Čech a docela mě pobavila. Bylo pozoruhodné vidět, jak označení „Marešovka” bere jako normu snad každý, komu bylo pod 40 let. A kolega, který z Českých Budějovic pochází, mi dokonce vyprávěl, že sláva toho označení zašla tak daleko, že rakouští klienti nedalekého dealerství BMW (dnes už je jinde) hovořili o této zatáčce jako o „Mareš Kehre”, aniž by tušili, co se zatím skrývá. Prostě se to zažilo - z bezejmenné zatáčky se stala Marešova.
Leoš Mareš na to snad mohl být i hrdý, kolega ale před pár dny na místě pořídil fotky, které dokladují jediné - Marešovka už není. Dálnici D3 se ze silnice I3 postupně daří dodělávat, o dalších 14 let a ještě více obětí této šikany později. Dílu k dokončení ještě leccos chybí, vznikla ale „už” i část onoho obchvatu Českých Budějovic, takže Marešova přípojka už zkrátka není třeba, doprava se k dalším hlavním tahům připojuje jinde.
Na příjezdu do Českých Budějovic už sotva postřehnete, že tam někdy byla, jen pár stavebních strojů připomíná, že k jejímu definitivnímu zničení došlo teprve nedávno. Na odjezdu z Českých Budějovic je patrná více, odstraněný asfaltový povrch a betonová zábrana ale umožňují si její část projet leda na kole.
Některé mapy jí ještě evidují, ale navigace už vás do ní nepošlou. Akorát na pár měsících starých satelitních záběrech - nebo na záběrech z Google StreetView (viz níže) je ještě vidět. Uběhne pár let a zmizí i její poslední faktické a digitální stopy, a tak jsme z ní chtěli alespoň tímto způsobem jednou pro vždy udělat součást historie. Nejsmutnější na ní je, že ta zatáčka po celou svou existenci byla úplně zbytečná - stačilo napojení na starou silnici udělat trochu jinak než úzkou cestou napojenou ve skoro pravém úhlu a nemusela se tu stát většina nehod, ani ta Marešova...
Takto Leoš Mareš havaroval v roce 2004 před Českými Budějovicemi a bůhvíproč o tom informovaly i celostátní televize
Loni se Mareš s jiným Ferrari na „místo činu” vrátil, tehdy ještě měl kam. S hashtagem #DvakrátDoStejnéZatáčkyRychleNevstoupíš o tom zpravil své příznivce na Instagramu
Na příjezdu od Prahy už zbytky zatáčky uvidíte jen ze silnice
Navigace Marešovku ještě zná, ale nepošle vás do ní
Na cestě od Českých Budějovic si většinu Marešovy zatáčky můžete ještě projít po svých
Satelitní mapy a StreetView si ještě Marešovku pamatují
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 07:46 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis