Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h
30.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Že každý kus techniky jednou dojde konce své životní dráhy, je přirozené. Tohle je ale vlak, který není tak starý, o takových se nám tu dodnes ani nezdá.
Historie železniční dopravy v Česku odstartovala na počátku 19. století. Dominantním vlastníkem a provozovatelem dráhy byl nejčastěji stát, ale kolejovou síť vybudovali zejména soukromí vlastníci. Někdo by ji mohl označit za nedostatečnou, pravdou je ale pravý opak - průměrnou délkou 0,12 km tratí na 1 km2 plochy území máme jednu z nejhustších železničních sítí na Zemi.
Kilometry kolejí potřebují mnoho kolejových vozidel, která u nás obvykle slouží do posledního dechu. Nepotřebné staré lokomotivy a vagony končí v prostoru depa v České Třebové, kde jsou zlikvidovány. Z takových míst se stává pohřebiště vlaků, strašidelný kout a tajemný prostor. Některé stroje čekají na poslední hodinu i roky a během té doby s nimi příroda udělá své. Tato plocha u nás není speciálně utajovaná, jak tomu bývá na Urale, kde také jsou shromažďovány vyřazené lokomotivy čekající na další osud.
Odkladiště vysloužilých vlaků najdeme i na dalších místech. A ne vždy jde o obstarožní techniku, jak se dozvídáme dnes. Ve Velké Británii se takto dá najít i opuštěný vysokorychlostní vlak, který vznikl teprve v 90. letech a u nás by i dnes byl tím zdaleka nejlepším, na co lze na železnicích narazit.
Konkrétně jde o Eurostar číslo 373018, který byl vyroben pro přepravu cestujících tunelem pod kanálem La Manche. Díky základu z TGV s několika úpravami uměla souprava uhánět až 300 km/h, hladce a pohodlně. Ještě v roce 2013 se souprava této generace Eurostaru postarala o britský železniční rychlostní rekord, když dosáhla až 334,7 km/h. Takže slavný vlak? Toho času možná, jeho pozdější osud byl naopak velmi neslavný.
Některé původní vlaky postupem času nahradily novější stroje a souprava č. 373018 se v roce 2014 odebrala do odstavného depa. Jak je vidět na záběrech níže, od té doby v podstatě všichni zapomněli, že na vedlejší koleji čeká vysokorychlostní souprava. Jediný zájem projevila matka příroda, nevychovaní sprejeři a lidé, kteří rozkradou cokoli, co si někdo nehlídá.
Proč Eurostar 373018 skončil takto neslavně, nevíme, záběry z nitra soupravy ale ukazují, že život se tady zastavil ze dne na den. Je tu kompletní technické i elektronické vybavení, uvnitř veškerá výbava, vidět jsou i letáky lákající do jídelního vozu a na stolcích jsou otevřené dobové časopisy. Jsou to obrázky jako z nějakého postapokalyptického filmu, jde ale o holou realitu současné existence této ještě nedávné pýchy evropské železniční dopravy.
Dá se ještě pochopit, že vlak už není v aktivní službě, proč jej ale buď někdo nehlídá nebo nejsou alespoň jeho části rozumněji využity? Můžeme jen doufat, že se jednoho dne alespoň část vlaku dočká péče restaurátorů a dostane lepší místo k odpočinku. Zatím to tak ovšem nevypadá, podle všeho tento vlak čeká jen na to, až jej nezvaní hosté zdemolují až za hranici rozeznatelnosti...
Jak je vidět, od roku 2014 Eurostar stojí v podstatě opuštěný mezi křovím a trávou. Uvnitř jako by se zastavil čas, ve vagonech dokonce zůstaly tehdejší časopisy pro pasažéry
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 53 minutami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 2 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB