Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h
30.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Že každý kus techniky jednou dojde konce své životní dráhy, je přirozené. Tohle je ale vlak, který není tak starý, o takových se nám tu dodnes ani nezdá.
Historie železniční dopravy v Česku odstartovala na počátku 19. století. Dominantním vlastníkem a provozovatelem dráhy byl nejčastěji stát, ale kolejovou síť vybudovali zejména soukromí vlastníci. Někdo by ji mohl označit za nedostatečnou, pravdou je ale pravý opak - průměrnou délkou 0,12 km tratí na 1 km2 plochy území máme jednu z nejhustších železničních sítí na Zemi.
Kilometry kolejí potřebují mnoho kolejových vozidel, která u nás obvykle slouží do posledního dechu. Nepotřebné staré lokomotivy a vagony končí v prostoru depa v České Třebové, kde jsou zlikvidovány. Z takových míst se stává pohřebiště vlaků, strašidelný kout a tajemný prostor. Některé stroje čekají na poslední hodinu i roky a během té doby s nimi příroda udělá své. Tato plocha u nás není speciálně utajovaná, jak tomu bývá na Urale, kde také jsou shromažďovány vyřazené lokomotivy čekající na další osud.
Odkladiště vysloužilých vlaků najdeme i na dalších místech. A ne vždy jde o obstarožní techniku, jak se dozvídáme dnes. Ve Velké Británii se takto dá najít i opuštěný vysokorychlostní vlak, který vznikl teprve v 90. letech a u nás by i dnes byl tím zdaleka nejlepším, na co lze na železnicích narazit.
Konkrétně jde o Eurostar číslo 373018, který byl vyroben pro přepravu cestujících tunelem pod kanálem La Manche. Díky základu z TGV s několika úpravami uměla souprava uhánět až 300 km/h, hladce a pohodlně. Ještě v roce 2013 se souprava této generace Eurostaru postarala o britský železniční rychlostní rekord, když dosáhla až 334,7 km/h. Takže slavný vlak? Toho času možná, jeho pozdější osud byl naopak velmi neslavný.
Některé původní vlaky postupem času nahradily novější stroje a souprava č. 373018 se v roce 2014 odebrala do odstavného depa. Jak je vidět na záběrech níže, od té doby v podstatě všichni zapomněli, že na vedlejší koleji čeká vysokorychlostní souprava. Jediný zájem projevila matka příroda, nevychovaní sprejeři a lidé, kteří rozkradou cokoli, co si někdo nehlídá.
Proč Eurostar 373018 skončil takto neslavně, nevíme, záběry z nitra soupravy ale ukazují, že život se tady zastavil ze dne na den. Je tu kompletní technické i elektronické vybavení, uvnitř veškerá výbava, vidět jsou i letáky lákající do jídelního vozu a na stolcích jsou otevřené dobové časopisy. Jsou to obrázky jako z nějakého postapokalyptického filmu, jde ale o holou realitu současné existence této ještě nedávné pýchy evropské železniční dopravy.
Dá se ještě pochopit, že vlak už není v aktivní službě, proč jej ale buď někdo nehlídá nebo nejsou alespoň jeho části rozumněji využity? Můžeme jen doufat, že se jednoho dne alespoň část vlaku dočká péče restaurátorů a dostane lepší místo k odpočinku. Zatím to tak ovšem nevypadá, podle všeho tento vlak čeká jen na to, až jej nezvaní hosté zdemolují až za hranici rozeznatelnosti...
Jak je vidět, od roku 2014 Eurostar stojí v podstatě opuštěný mezi křovím a trávou. Uvnitř jako by se zastavil čas, ve vagonech dokonce zůstaly tehdejší časopisy pro pasažéry
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda