Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h

Že každý kus techniky jednou dojde konce své životní dráhy, je přirozené. Tohle je ale vlak, který není tak starý, o takových se nám tu dodnes ani nezdá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h

30.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že každý kus techniky jednou dojde konce své životní dráhy, je přirozené. Tohle je ale vlak, který není tak starý, o takových se nám tu dodnes ani nezdá.

Historie železniční dopravy v Česku odstartovala na počátku 19. století. Dominantním vlastníkem a provozovatelem dráhy byl nejčastěji stát, ale kolejovou síť vybudovali zejména soukromí vlastníci. Někdo by ji mohl označit za nedostatečnou, pravdou je ale pravý opak - průměrnou délkou 0,12 km tratí na 1 km2 plochy území máme jednu z nejhustších železničních sítí na Zemi.

Kilometry kolejí potřebují mnoho kolejových vozidel, která u nás obvykle slouží do posledního dechu. Nepotřebné staré lokomotivy a vagony končí v prostoru depa v České Třebové, kde jsou zlikvidovány. Z takových míst se stává pohřebiště vlaků, strašidelný kout a tajemný prostor. Některé stroje čekají na poslední hodinu i roky a během té doby s nimi příroda udělá své. Tato plocha u nás není speciálně utajovaná, jak tomu bývá na Urale, kde také jsou shromažďovány vyřazené lokomotivy čekající na další osud.

Odkladiště vysloužilých vlaků najdeme i na dalších místech. A ne vždy jde o obstarožní techniku, jak se dozvídáme dnes. Ve Velké Británii se takto dá najít i opuštěný vysokorychlostní vlak, který vznikl teprve v 90. letech a u nás by i dnes byl tím zdaleka nejlepším, na co lze na železnicích narazit.

Konkrétně jde o Eurostar číslo 373018, který byl vyroben pro přepravu cestujících tunelem pod kanálem La Manche. Díky základu z TGV s několika úpravami uměla souprava uhánět až 300 km/h, hladce a pohodlně. Ještě v roce 2013 se souprava této generace Eurostaru postarala o britský železniční rychlostní rekord, když dosáhla až 334,7 km/h. Takže slavný vlak? Toho času možná, jeho pozdější osud byl naopak velmi neslavný.

Některé původní vlaky postupem času nahradily novější stroje a souprava č. 373018 se v roce 2014 odebrala do odstavného depa. Jak je vidět na záběrech níže, od té doby v podstatě všichni zapomněli, že na vedlejší koleji čeká vysokorychlostní souprava. Jediný zájem projevila matka příroda, nevychovaní sprejeři a lidé, kteří rozkradou cokoli, co si někdo nehlídá.

Proč Eurostar 373018 skončil takto neslavně, nevíme, záběry z nitra soupravy ale ukazují, že život se tady zastavil ze dne na den. Je tu kompletní technické i elektronické vybavení, uvnitř veškerá výbava, vidět jsou i letáky lákající do jídelního vozu a na stolcích jsou otevřené dobové časopisy. Jsou to obrázky jako z nějakého postapokalyptického filmu, jde ale o holou realitu současné existence této ještě nedávné pýchy evropské železniční dopravy.

Dá se ještě pochopit, že vlak už není v aktivní službě, proč jej ale buď někdo nehlídá nebo nejsou alespoň jeho části rozumněji využity? Můžeme jen doufat, že se jednoho dne alespoň část vlaku dočká péče restaurátorů a dostane lepší místo k odpočinku. Zatím to tak ovšem nevypadá, podle všeho tento vlak čeká jen na to, až jej nezvaní hosté zdemolují až za hranici rozeznatelnosti...


Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 1 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 01Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 2 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 02Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 3 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 03Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 4 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 04Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 5 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 05Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 6 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 06Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 7 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 07Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 8 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 08Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 9 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 09Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 10 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 10Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 11 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 11Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 12 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 12Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 13 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 13Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 14 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 14Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 15 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 15Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 16 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 16Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 17 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 17Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 18 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 18Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 19 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 19Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 20 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 20Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 21 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 21Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 22 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 22Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 23 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 23Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 24 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 24Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 25 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 25Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 26 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 26Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 27 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 27Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 28 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 28Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 29 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 29Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 30 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 30Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 31 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 31Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 32 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 32Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 33 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 33Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 34 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 34Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 35 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 35Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 36 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 36Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 37 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 37Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 38 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 38Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 39 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 39Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 40 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 40
Jak je vidět, od roku 2014 Eurostar stojí v podstatě opuštěný mezi křovím a trávou. Uvnitř jako by se zastavil čas, ve vagonech dokonce zůstaly tehdejší časopisy pro pasažéry

Zdroj: Jalopnik

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.