Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál
7.1.2018 | Petr Miler
Sovětský svaz produkoval na poli aut hlavně nudné krabice, stačilo ale málo a mohli jsme si pamatovat i zajímavější stroje. Jako toto „sovětské Porsche”.
Pod pojmem „Záporožec” si většinou představíme malé rodinné vozítko, sovětskou verzi Fiatu 600, třebaže na východě si člověk nikdy nemůže být ničím jistý. Jenže firma ZAZ neboli Záporožské automobilové závody měly i větší ambice než vyrábět to, co sovětský lid skutečně potřeboval. Chtěl vyrábět i něco, po čem by mohl lid, nebo alespoň jeho část, toužit. Tak vznikl ZAZ Sport-900, kterému se později začalo přezdívat „ruské Porsche”.
Několik inženýrů Centrálního vědeckého institutu pro výzkum automobilů a automobilových motorů, zkráceně v ruštině nazývaného NAMI, chtělo zkraje 60. let, těsně po spuštění výroby ZAZu-965, postavit jakousi sportovní verzi, něco jako byla mnohem později Škoda 110 R ve vztahu k obyčejné „stovce”. Tým měl v plánu představit prototyp, se kterým by přišel na úřad a požádal o povolení sériové výroby.
V roce 1963 bylo hotovo - první prototyp ZAZu Sport-900 byl na světě. Útroby byly v podstatě shodné se ZAZem-965A pro co největší snížení výrobních nákladů. To znamená zejména vzadu podélně uložený, vzduchem chlazený vidlicový čtyřválec MeMZ 966 o objemu 887 ccm, který posílal svých 23 koní na zadní kola přes manuální čtyřstupňovou převodovku.
Karoserie však byla úplně něco jiného. Designéři se nechali inspirovat možná Chevroletem Corvair, možná Volkswagenem Karmann Ghia, v každém případě vytvořili opravdu působivé dvoudveřové kupé. Všimněte si nasávacích otvorů po stranách, jejichž prolisy se táhnou až k přídi, nebo zakulacené kabiny s linií střechy, která jako by onomu elegantnímu Volkswagenu z oka vypadla.
Karoserie byla laminátová a s délkou 3,7 metru byla o nějakých 40 cm delší než ZAZ-965. Na výšku vůz měřil jen 1 170 mm a jeho hmotnost byla údajně jen 500 kg; o 165 kg méně než u ZAZu-965. 23 koní tedy nemuselo být tak málo, jak to vypadá na první pohled, alespoň ne na svou dobu.
Vůz také nebyl zas tak nepraktický, jak to může vypadat - byl konfigurace 2+2, stejně jako u Porsche 911, takže s trochou sebezapření - a pokud vaše děti neměly vzrůst hvězd basketbalu - byl vůz použitelný i pro celou rodinu. Mohl se prodávat za větší peníze než ZAZ-965, ale zároveň být rychlejší a jezdit s menší spotřebou paliva.
V průběhu let 1963 - 1969 vzniklo dalších pět prototypů a každý vypadal trochu jinak. Jeden měl výraznější prolisy na zádi a „fald” nad zadními světly, další měl dva páry světlometů na přídi místo jednoho, třetí zase chromované mřížky v nasávacích otvorech.
Těchto šest prototypů nicméně zůstalo jedinými vyrobenými kusy ZAZu Sport-900. Povolení k sériové výrobě nepřišlo, snad z obav o vysoké náklady, snad kvůli nedostatku výrobních kapacit, snad proto, že v rovnostářské SSSR nebylo žádoucí, aby si kdokoli z běžného lidu „vyskakoval”. S koncem sériové výroby ZAZu-965 v roce 1969 v každém případě zemřely i naděje na jeho sportovní verzi.
Do dnešních dnů se prototypy nedochovaly v původním stavu, podobně jako hromada dalších konceptů a studií zajímavých automobilů ze Sovětského svazu. Nebyly však zničeny, pár kousků dodnes existuje a jeden z nich údajně má být zrenovován. Existuje jich ale víc, jak ukazují fotky, jen je jejich stav žalostný, bohužel...
Dobových materiálů k ZAZ Sport-900 je minimum, ten poslední ale ukazuje, jak vážně to s ním tvůrci mysleli - vznikly i prezentační materiály
Dnes mohl být ZAZ Sport-900 zajímavým veteránem, z přežívajících prototypů jsou dnes jen torza
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva