Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto zbylo z pokusu o sovětské Porsche, krásnému kupé režim nepřál
7.1.2018 | Petr Miler
Sovětský svaz produkoval na poli aut hlavně nudné krabice, stačilo ale málo a mohli jsme si pamatovat i zajímavější stroje. Jako toto „sovětské Porsche”.
Pod pojmem „Záporožec” si většinou představíme malé rodinné vozítko, sovětskou verzi Fiatu 600, třebaže na východě si člověk nikdy nemůže být ničím jistý. Jenže firma ZAZ neboli Záporožské automobilové závody měly i větší ambice než vyrábět to, co sovětský lid skutečně potřeboval. Chtěl vyrábět i něco, po čem by mohl lid, nebo alespoň jeho část, toužit. Tak vznikl ZAZ Sport-900, kterému se později začalo přezdívat „ruské Porsche”.
Několik inženýrů Centrálního vědeckého institutu pro výzkum automobilů a automobilových motorů, zkráceně v ruštině nazývaného NAMI, chtělo zkraje 60. let, těsně po spuštění výroby ZAZu-965, postavit jakousi sportovní verzi, něco jako byla mnohem později Škoda 110 R ve vztahu k obyčejné „stovce”. Tým měl v plánu představit prototyp, se kterým by přišel na úřad a požádal o povolení sériové výroby.
V roce 1963 bylo hotovo - první prototyp ZAZu Sport-900 byl na světě. Útroby byly v podstatě shodné se ZAZem-965A pro co největší snížení výrobních nákladů. To znamená zejména vzadu podélně uložený, vzduchem chlazený vidlicový čtyřválec MeMZ 966 o objemu 887 ccm, který posílal svých 23 koní na zadní kola přes manuální čtyřstupňovou převodovku.
Karoserie však byla úplně něco jiného. Designéři se nechali inspirovat možná Chevroletem Corvair, možná Volkswagenem Karmann Ghia, v každém případě vytvořili opravdu působivé dvoudveřové kupé. Všimněte si nasávacích otvorů po stranách, jejichž prolisy se táhnou až k přídi, nebo zakulacené kabiny s linií střechy, která jako by onomu elegantnímu Volkswagenu z oka vypadla.
Karoserie byla laminátová a s délkou 3,7 metru byla o nějakých 40 cm delší než ZAZ-965. Na výšku vůz měřil jen 1 170 mm a jeho hmotnost byla údajně jen 500 kg; o 165 kg méně než u ZAZu-965. 23 koní tedy nemuselo být tak málo, jak to vypadá na první pohled, alespoň ne na svou dobu.
Vůz také nebyl zas tak nepraktický, jak to může vypadat - byl konfigurace 2+2, stejně jako u Porsche 911, takže s trochou sebezapření - a pokud vaše děti neměly vzrůst hvězd basketbalu - byl vůz použitelný i pro celou rodinu. Mohl se prodávat za větší peníze než ZAZ-965, ale zároveň být rychlejší a jezdit s menší spotřebou paliva.
V průběhu let 1963 - 1969 vzniklo dalších pět prototypů a každý vypadal trochu jinak. Jeden měl výraznější prolisy na zádi a „fald” nad zadními světly, další měl dva páry světlometů na přídi místo jednoho, třetí zase chromované mřížky v nasávacích otvorech.
Těchto šest prototypů nicméně zůstalo jedinými vyrobenými kusy ZAZu Sport-900. Povolení k sériové výrobě nepřišlo, snad z obav o vysoké náklady, snad kvůli nedostatku výrobních kapacit, snad proto, že v rovnostářské SSSR nebylo žádoucí, aby si kdokoli z běžného lidu „vyskakoval”. S koncem sériové výroby ZAZu-965 v roce 1969 v každém případě zemřely i naděje na jeho sportovní verzi.
Do dnešních dnů se prototypy nedochovaly v původním stavu, podobně jako hromada dalších konceptů a studií zajímavých automobilů ze Sovětského svazu. Nebyly však zničeny, pár kousků dodnes existuje a jeden z nich údajně má být zrenovován. Existuje jich ale víc, jak ukazují fotky, jen je jejich stav žalostný, bohužel...
Dobových materiálů k ZAZ Sport-900 je minimum, ten poslední ale ukazuje, jak vážně to s ním tvůrci mysleli - vznikly i prezentační materiály
Dnes mohl být ZAZ Sport-900 zajímavým veteránem, z přežívajících prototypů jsou dnes jen torza
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry