Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají

Snahy o vybudování nové ruské automobilky skončily v posledních dekádách obvykle fiaskem a tento případ nebyl výjimkou. Třebaže měl za zády jednoho z nejbohatších Rusů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají

10.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Snahy o vybudování nové ruské automobilky skončily v posledních dekádách obvykle fiaskem a tento případ nebyl výjimkou. Třebaže měl za zády jednoho z nejbohatších Rusů.

Pokud sledujete náš web už nějaký ten pátek, nejspíše si vzpomenete na záměry ruské investiční skupiny Onexim. Ta v roce 2010 vyrukovala s oznámením, že chystá skutečný „ruský volkswagen“. Tedy vůz pro běžný lid, kvůli kterému byla založena nová automobilka Ë-Auto (čtěte Yo-Auto). Od roku 2012 měla vyrábět crossover s kompozitní karoserií, hybridním ústrojím a pohonem všech kol.

Již výše zmíněné atributy ale byly důvodem, proč se prakticky již od počátku o projektu pochybovalo. Jen málokdo totiž věřil skutečnosti, že se auto zvané E-Mobile bude prodávat za pouhých 360 tisíc rublů (cca 126 100 Kč). Jakkoliv totiž v té době ruská měna ještě nebyla tak podhodnocena jako nyní, bylo by třeba opravdu enormní produkce, aby se vývoj a výroba vůbec zaplatily.

Tyto nesnáze si postupně začal uvědomovat i výrobce, proto došlo na úpravu plánů. Spuštění montážních linek bylo odsunuto až na rok 2015, cena byla navýšena na 450 až 490 tisíc rublů (157 600 až 171 600 Kč). Ani to ovšem nepomohlo, v únoru 2014 tak bylo oznámeno nevyhnutelné - projekt byl shledán neuskutečnitelný, neboť cena jednoho vozu by musela činit nejméně 1 milion rublů (350 100 Kč). A to bylo, obáváme se, příliš optimistické tvrzení.

Ë-Auto E-Mobile by už ale za tuto cenu přestal být lidovým vozem, a tak automobilka zamířila podobným směrem jako někdejší Marussie. A to přesto, že za projektem stál Michail Prochorov, dodnes jeden z nejbohatších Rusů i lidí vůbec. Ten se po roce 2010 začal politicky angažovat, začal kritizovat ruské státníky v čele s Vladimírem Putinem, opustil vedení svých firem a o dva roky později dokonce kandidoval v prezidentských volbách. Putinem byl však jasně poražen.

Jiné starosti Prochorova, mezi které patří třeba i jeho údajné zapojení do kauzy dopingu ruských olympioniků, stály za ztrátou zájmu oligarchy o novou automobilku. Ač tedy do ní vložil nemalé peníze, investici v podstatě odepsal a celý projekt prodal za pouhé jedno Euro (26 Kč) státnímu institutu NAMI.

Pokud však čekáte, že s příchodem „hodného krále“ bude mít tato pohádka šťastný konec, musíme vás zklamat. Zatím se nezdá, že by institut ve vývoji pokračoval. Naopak se zdá, že projekt je definitivně u ledu. A pokud někdy v budoucnu dojde k jeho vzkříšení, zůstane zachována maximálně myšlenka. Budou u toho ale již zcela jiné tvary, technika i ceny.

To ve výsledku značí nemalou příležitost pro několik jedinců, kteří chtějí vlastnit něco zcela ojedinělého. Na prodej jsou totiž prototypy, jež Ë-Auto během své krátké historie postavilo. Ve čtyřech případech se jedná o crossovery, z nichž každý měl Prochorova stát 250 000 Eur (6,47 mil. Kč). K mání je ale nyní každý za zhruba 5 milionů rublů (1 750 400 Kč).

Kromě toho je k dispozici ještě hatchback se zvýšenou světlou výškou a stavbou karoserie ve stylu BMW X4, stejně jako užitkový minivan. Také v jejich případě se cena pohybuje okolo pěti milionů rublů, v každém ze šesti případů ale bude stanovena individuálně až po jednání s vážným zájemcem. Každý z prototypů je totiž v jiné kondici i fázi dokončení.

Lze pak již jen dodat, že za částku, která by z vás klidně mohla udělat majitele nového Mercedesu třídy E, lze skutečně počítat s kompozitní karoserií. Ta halí 1,4litrový motor od Fiatu, jemuž dělají společnost dva elektromotory. Na nějaké řádění ale zapomeňte, maximálka je omezena na 130 km/h, zajímavý je leda udávaný dojezd 1 090 km.


Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 1 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 01Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 2 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 02Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 3 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 03Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 4 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 04Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 5 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 05Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 6 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 06Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 7 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 07Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 8 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 08Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 9 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 09Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 10 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 10Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 11 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 11Tohle zbylo z pohádky o „ruském volkswagenu”. Prototypy teď rozprodávají - 12 - E-Auto 2018 prototypy na prodej 12
Pokud toužíte po něčem neobvyklém, můžete si aktuálně pořídit jeden z prototypů dnes již zaniklé značky Ë-Auto. Za nepříliš oslňující design i techniku ovšem dáte tolik, co za slušně vybavený Mercedes třídy E

Zdroj: Auto.ru

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.