Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo”

Na první pohled vypadá jako pokus postavit supersport z toho, co zbylo na zahradě. Je to ale průlomový stroj dnes věhlasného konstruktéra.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo”

23.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na první pohled vypadá jako pokus postavit supersport z toho, co zbylo na zahradě. Je to ale průlomový stroj dnes věhlasného konstruktéra.

Fanoušci automobilky Pagani vědí, že Horacio Pagani, její zakladatel, pracoval po svém přesunu do Itálie u značky Lamborghini. Rychle se tam vypracoval na šéfa oddělení výzkumu kompozitových materiálů a v 80. letech v rámci firmy propagoval používání karbonu, v němž viděl budoucnost. Ferrucio Lamborghini tomu ovšem nakloněn nebyl, a tak se na začátku 90. let Pagani osamostatnil a těmto materiálům se začal věnovat na vlastní pěst.

Všechno tohle, i to, co následovalo, jste si mohli přečíst v širším článku o historii automobilky Pagani, který jsme kdysi publikovali. Obrázky tam ukazovaly „jen” různé verze Zondy a Huayru, protože Paganiho aktivity z dob před rokem 1990 jsou zdokumentovány v podstatě jen tak, jak je popsáno výše - pár větami. Sám Pagani se ale pochlubil více jak třicet let starými fotkami právě z dob, kdy pracoval pro Lamborghini a vrhl do celé této éry pozoruhodné množství světla.

Vidíme na ní auto, které vypadá jako nepovedená replika Lamborghini Countach. Jenže není, je to skutečný Countach, ovšem vyrobený kompletně z karbonu a kevlaru, od šasí přes prvky interiéru až po vnější panely karoserie. Byl to vůbec první takový vůz na světě, zamýšlený pro silniční provoz; ostatní měli jen karbonové panely karoserie. Tenhle Countach měl původně dokonce i karbonové poklice na kolech, jenže ty způsobovaly přehřívání brzd, takže byly záhy odstraněny.

První fotka níže pochází z roku 1985 a je na ní i Horacio Pagani - stojí za autem úplně vpravo. Vůz dostal název Countach Evoluzione a stal se testovací mulou pro řadu technologií, které Lamborghini používalo v následujících letech. Co bylo podstatné, ovšem byla jeho hmotnost - vážil 980 kg, o půl tuny méně než produkční Countach QV 5000 S. Pokud vám při těchto slovech a pohledu třeba do interiéru přichází na mysl o mnoho novější Sesto Elemento, nejste sami - Paganiho dílo bylo zjevně mimořádně pokrokové, na tehdejší vedení Lamborghini až příliš.

Jistě, nešlo tu jen o materiály, dost udělala také absence skoro jakékoliv výbavy. Vůz neměl klakson, světla a ani stěrače a v kabině byla jen jednoduchá karbonová palubní deska, kde byl otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny, tlakoměr oleje a pár dalších podobných budíků, to bylo všechno. I po obtěžkání zbytečnostmi jako čalounění sedaček nebo lak by ale karbonový Countach byl nesrovnatelně lehčí než tehdejší produkční verze.

Countach Evoluzione měl také lehce upravenou aerodynamiku a motor, který dával údajně 490 koní. To znamenalo maximálku 330 km/h, dosaženou na testovací trati v Nardu. Připomínáme, že jsme v druhé půlce 80. let, kdy nejrychlejší sériově vyráběné auto světa bylo Ferrari F40 s maximálkou 321 km/h.

Tenhle experimentální vůz žil dál, postupně se na něj montovaly další díly, které se pak buď dostaly, anebo nedostaly do sériové výroby. Jmenujme např. elektronicky řízený podvozek s nastavitelnou světlou výškou, ABS nebo systém pohonu všech kol s vektorováním točivého momentu. Pak byl jediný kus Evoluzione údajně „poslán proti zdi” - podstoupil nárazový test. Jediné, co zbývalo vyzkoumat, totiž bylo, jak se karbon chová při nárazu.

Countach Evoluzione tak už dnes neexistuje a protože Lamborghini mělo v 80. letech totálně prázdné kapsy - dokonce bylo několik let v insolvenci -, na sériovou výrobu nedošlo. Byl to ale tenhle konkrétní vůz, který začal psát dějiny kompletně karbonových supersportů. A podepsán je pod ním člověk, který dnes podobná auta za obdivu celého světa vyrábí pod svou vlastní značkou...


Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 1 - lamborghini countach evoluzione 02
Tahle fotka pochází z roku 1985 a tehdy třicetiletého Horacia Paganiho na ni jistě poznáte

Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 2 - lamborghini countach evoluzione 01Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 3 - lamborghini countach evoluzione 03Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 4 - lamborghini countach evoluzione 04Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 5 - lamborghini countach evoluzione 05Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 6 - lamborghini countach evoluzione 06Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 7 - lamborghini countach evoluzione 07Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 8 - lamborghini countach evoluzione 08Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 9 - lamborghini countach evoluzione 09Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 10 - lamborghini countach evoluzione 10Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 11 - lamborghini countach evoluzione 11
Countach Evoluzione byl testovací mulou Lamborghini, když nemělo peníze na nic jiného

Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 12 - horacio pagani nov15 01Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 13 - horacio pagani nov15 02Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo” - 14 - horacio pagani nov15 03
Horacio Pagani, jak ho známe dnes

Zdroje: Pagani Automobili, Lamborghini

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.