Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto byl první supersport z karbonu. Vznikl před 32 léty, jeho autor je dnes „někdo”
23.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na první pohled vypadá jako pokus postavit supersport z toho, co zbylo na zahradě. Je to ale průlomový stroj dnes věhlasného konstruktéra.
Fanoušci automobilky Pagani vědí, že Horacio Pagani, její zakladatel, pracoval po svém přesunu do Itálie u značky Lamborghini. Rychle se tam vypracoval na šéfa oddělení výzkumu kompozitových materiálů a v 80. letech v rámci firmy propagoval používání karbonu, v němž viděl budoucnost. Ferrucio Lamborghini tomu ovšem nakloněn nebyl, a tak se na začátku 90. let Pagani osamostatnil a těmto materiálům se začal věnovat na vlastní pěst.
Všechno tohle, i to, co následovalo, jste si mohli přečíst v širším článku o historii automobilky Pagani, který jsme kdysi publikovali. Obrázky tam ukazovaly „jen” různé verze Zondy a Huayru, protože Paganiho aktivity z dob před rokem 1990 jsou zdokumentovány v podstatě jen tak, jak je popsáno výše - pár větami. Sám Pagani se ale pochlubil více jak třicet let starými fotkami právě z dob, kdy pracoval pro Lamborghini a vrhl do celé této éry pozoruhodné množství světla.
Vidíme na ní auto, které vypadá jako nepovedená replika Lamborghini Countach. Jenže není, je to skutečný Countach, ovšem vyrobený kompletně z karbonu a kevlaru, od šasí přes prvky interiéru až po vnější panely karoserie. Byl to vůbec první takový vůz na světě, zamýšlený pro silniční provoz; ostatní měli jen karbonové panely karoserie. Tenhle Countach měl původně dokonce i karbonové poklice na kolech, jenže ty způsobovaly přehřívání brzd, takže byly záhy odstraněny.
První fotka níže pochází z roku 1985 a je na ní i Horacio Pagani - stojí za autem úplně vpravo. Vůz dostal název Countach Evoluzione a stal se testovací mulou pro řadu technologií, které Lamborghini používalo v následujících letech. Co bylo podstatné, ovšem byla jeho hmotnost - vážil 980 kg, o půl tuny méně než produkční Countach QV 5000 S. Pokud vám při těchto slovech a pohledu třeba do interiéru přichází na mysl o mnoho novější Sesto Elemento, nejste sami - Paganiho dílo bylo zjevně mimořádně pokrokové, na tehdejší vedení Lamborghini až příliš.
Jistě, nešlo tu jen o materiály, dost udělala také absence skoro jakékoliv výbavy. Vůz neměl klakson, světla a ani stěrače a v kabině byla jen jednoduchá karbonová palubní deska, kde byl otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny, tlakoměr oleje a pár dalších podobných budíků, to bylo všechno. I po obtěžkání zbytečnostmi jako čalounění sedaček nebo lak by ale karbonový Countach byl nesrovnatelně lehčí než tehdejší produkční verze.
Countach Evoluzione měl také lehce upravenou aerodynamiku a motor, který dával údajně 490 koní. To znamenalo maximálku 330 km/h, dosaženou na testovací trati v Nardu. Připomínáme, že jsme v druhé půlce 80. let, kdy nejrychlejší sériově vyráběné auto světa bylo Ferrari F40 s maximálkou 321 km/h.
Tenhle experimentální vůz žil dál, postupně se na něj montovaly další díly, které se pak buď dostaly, anebo nedostaly do sériové výroby. Jmenujme např. elektronicky řízený podvozek s nastavitelnou světlou výškou, ABS nebo systém pohonu všech kol s vektorováním točivého momentu. Pak byl jediný kus Evoluzione údajně „poslán proti zdi” - podstoupil nárazový test. Jediné, co zbývalo vyzkoumat, totiž bylo, jak se karbon chová při nárazu.
Countach Evoluzione tak už dnes neexistuje a protože Lamborghini mělo v 80. letech totálně prázdné kapsy - dokonce bylo několik let v insolvenci -, na sériovou výrobu nedošlo. Byl to ale tenhle konkrétní vůz, který začal psát dějiny kompletně karbonových supersportů. A podepsán je pod ním člověk, který dnes podobná auta za obdivu celého světa vyrábí pod svou vlastní značkou...
Tahle fotka pochází z roku 1985 a tehdy třicetiletého Horacia Paganiho na ni jistě poznáte
Countach Evoluzione byl testovací mulou Lamborghini, když nemělo peníze na nic jiného
Horacio Pagani, jak ho známe dnes
Zdroje: Pagani Automobili, Lamborghini
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB