Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legendární konstruktér Formule 1 ukázal sbírku svých aut, jinou takovou nikdo nemá
17.4.2021 | Petr Prokopec
Dá se tušit, že člověk, který ve 23 letech vlétl do Formule 1 a ve 25 byl šéftechnikem později mistrovské stáje, o autech ví pár věcí. Jeho vkus se promítá i do jeho vlastních vozů, jsou lehká jako žádná jiná.
Gordona Murrayho většina lidí zná jako autora McLarenu F1. Na to si jistě nestěžuje, ostatně jde dodnes o jedno z nejpropracovanějších a nejobdivovanější aut dějin, které stále platí za nejrychlejší silniční vůz světa s nepřeplňovaným motorem. Jihoafrický konstruktér toho ale za svůj život stvořil daleko více.
Už v roce 1969, v pouhých 23 letech, vlétl rovnýma nohama do světa Formule 1. Chtěl k Lotusu, nakonec ale skončil u Brabhamu. Člověk by čekal, že ve svém věku bude rád za jakoukoli pozici v týmu, Brabham ale v roce 1971 koupil Bernie Ecclestone a v Murraym se svým čichem na příležitosti odhalil technického génia. Bez váhání jej tak jmenoval technickým šéfem celé stáje. Litovat nikdy nemusel - Jihoafričanova kreativita postupně dovedla tým ke dvěma titulům mistra světa a dvěma druhým místům v poháru konstruktérů.
V 80. letech se Murray přesunul k McLarenu a s britskou stájí dosáhl již během druhé sezóny na mistrovský titul, který putoval k Ayrtonu Sennovi i samotnému McLarenu. Šlo o rok 1988, který mohl být pro tým nepřekonatelným zápisem do historie - z šestnácti závodů monopost MP4/4 nevyhrál pouze jednou. Onou skvrnou na kráse byla Velká cena Itálie, kde Senna i Alain Prost odstoupili.
Právě při cestě zpět z Itálie se pak Murraymu zrodil v hlavě nápad na třímístný supersport, jehož první návrhy namalované na letišti ukázal Gordon šéfovi týmu, kterým v té době nebyl nikdo jiný než Ron Dennis. Tím byl odstartován zrod možná nejslavnějšího supersportu v dějinách, přičemž na tento úspěch oba automobiloví velikáni navázali o pár let později Mercedesem SLR McLaren.
V roce 2004 Murray ukončil spolupráci s britskou značkou a krátce poté založil vlastní konstrukční firmu. Nejprve dodával svá řešení jiným automobilkám, v posledních letech ale pracoval hlavně na svém vlastním autě, ideovém nástupci McLarenu F1. Nechává za sebou tak opravdu hlubokou brázdu v automobilové historii, jak je na tom ale on sám ve vztahu k podobným autům? Sám si za svou bohatou kariéru přišel na takové peníze, že si může koupit podstatě jakýkoli vůz, co tedy skrývá jeho garáži jeho garáž?
Kolekce dvou desítek vozů do značné míry odráží Murrayho přístup ke konstrukci soutěžních i silničních aut. U všech jeho vozů lze vysledovat zaměření na přímočarost, efektivitu a nízkou hmotnost. Na okázalosti typu Bugatti zapomeňte, z McLarenů tu najdete jen zmíněný Mercedes SLR, který je s hmotností okolo 1 600 kg velkou raritou. Murray říká, že tři čtvrtina jeho aut neváží ani 800 kg, jinou takovou kolekci aut ve světě nenajdeme.
Hodnotu sbírky si netroufneme odhadnout, jen Porsche 550 Spyder a DeTomaso Vallelunga budou stát pořádný balík, o okázalost tu ale vážně nejde, některá z jeho aut by mohla říkat pane i vám. Podívejte se na ně na videu Top Gearu níže sami, je to sbírka fajnšmekra svého druhu.
Gordon Murray má ve své neobvyklé sbírce i Mercedes SLR McLaren, na jehož vzniku se sám podílel. S hmotností 1 600 kg je ale v jeho sbírce velkou raritou - tři čtrviny jeho aut váží pod 800 kg. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Top Gear@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 9 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 11 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999