Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování

Doba přeje turbům, naše srdce ale hoří pro atmosférické plnění. Toto je žebříček plný ikon, které nabídly atmosféry s nejvyšším výkonem na litr.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování

3.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Doba přeje turbům, naše srdce ale hoří pro atmosférické plnění. Toto je žebříček plný ikon, které nabídly atmosféry s nejvyšším výkonem na litr.

Kdysi jsme vám nabídli přehledy 10 nejvýkonnějších dieselů i 10 nejvýkonnějších benzinů dneška. Oba dva tyto seznamy se zabývaly litrovým výkonem jednotlivých motorů a hledaly ty nejlepší mezi aktuálně produkovanými auty. A nikoliv překvapivě, v nejlepších desítkách byly vždy jen přeplňované motory.

Jenže leckoho víc baví atmosférické motory, vyhovuje mu jejich lineární charakteristika, výraznější zvuk a rychlejší, přesnější reakce na plyn. My patříme k jejich fanouškům, a tak přinášíme i seznam 10 litrově nejsilnějších atmosférických motorů. Rozdílem budiž, že to nejsou jen aktuálně vyráběná auta, ale nejlepší silniční stroje, které kdy poznaly světlo světa. Vznikly ale zhruba v posledních zhruba patnácti letech, kdy se atmosféry dostaly na vrchol evoluce - z dnešní produkce už se přidává jen pár vozů, třebaže na špičce tohoto žebříčku nenajdeme vozy, které by patřily do muzea.

Výše zmíněné seznamy litrově nejsilnějších turbomotorů už nejsou aktuální, v dieselech nyní na vítěze odhadujeme nové čtyřturbové 50d od BMW a v benzínech Mercedes-AMG A 45 ještě o kousek posílil. Tenhle seznam už ale příliš velkých změn asi nedozná, bohužel. Projděte si ho celý, je v něm jedna automobilová perla za druhou...

11. BMW M3 CSL: 110,9 k/l

Modla nejednoho nadšeného řidiče a snad každého fanouška BMW, který upřednostňuje rychlost a lehkost před komfortem se jmenuje M3 CSL. Tenhle seznam není prvním ani posledním místem, které řadový šestiválec S52B32HP z tohoto modelu vynáší k nebesům, a to zcela právem. Z 3 246 ccm dával 360 koní a to prosím vznikl skoro už před 13 léty.


Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 1 - bmw m3 csl e46 20Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 2 - bmw m3 csl e46 21Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 3 - bmw m3 csl e46 26

10. Audi R8 V10 Plus/Lamborghini Huracán LP610-4: 117,2 k/l

Měli jsme obavu, že koncern VW sáhne v případě nové generace svých supersportů s motorem uprostřed po přeplňování. Naštěstí to neudělal, tedy alespoň zatím, přesto tu určité zklamání je - s manuální převodovkou si R8 V10 ani Huracán už nekoupíte. V každém případě tu máme 610 koní z 5 204 atmosféricky plněných kubických centimetrů, které dostávají nové Audi R8 i Lamborghini Huracán LP610-4 do tohoto žebříčku s lehkostí sobě vlastní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 4 - Audi R8 2015 zive VW Night 03Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 5 - Audi R8 2015 zive VW Night 05Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 6 - Audi R8 2015 zive VW Night 12Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 7 - VW Night Zeneva 2014 Lamborghini dalsi 03Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 8 - VW Night Zeneva 2014 Lamborghini 10Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 9 - VW Night Zeneva 2014 Lamborghini dalsi 07

9. Lamborghini Centenario LP770-4: 118,5 k/l

Centenario je se 770 koňmi nejvýkonnější silniční Lamborghini, které kdy vzniklo a před pár dny se představilo i jako roadster. S tímto titulem a atmosférickým motorem pod kapotou lze čekat mimořádný litrový výkon a vážně tu je, skoro 120 koní na litr. Do tohoto žebříčku by se dostala i slabší verze téže jednotky, která bije v nejsilnější verzi Aventadoru, ať už se bavíme o kupé nebo roadsteru. Jeho dvanáctiválec má 6 498 ccm a 750 koní, což znamená 115,4 k/l. V případě Centenaria i SV jde ale opět o vyprodané limitované edice.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 10 - Lamborghini Centenario Roadster oficialni prvni zive 06Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 11 - Lamborghini Centenario Roadster oficialni prvni zive 10Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 12 - Lamborghini Centenario Roadster oficialni prvni zive 12 Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 13 - lamborghini aventador sv ofic zeneva 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 14 - lamborghini aventador sv ofic zeneva 04Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 15 - lamborghini aventador sv ofic zeneva 19

8. Lexus LF-A Nürburgring Package: 118,8 k/l

Jeden z nejlepších desetiválců světa našel cestu do auta, které nemělo předchůdce ani nástupce a do portfolia své značky se moc nehodilo - modelu LFA s paketem Nürburgring. Přesto si získalo zástupy fanoušků a mělo digitální přístrojový štít jen proto, že fyzická ručička otáčkoměru by nestíhala létat po stupnici tak rychle, jako uměl měnit otáčky motor. Desetiválec Yamaha 1LR-GUE dával z 4 805 ccm až 571 koní výkonu.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 16 - lexus lf-a np 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 17 - lexus lf-a np 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 18 - lexus lf-a np 10nejlitvykatmo 03

7. Ferrari 812 Superfast - 123,2 k/l

Jeden z mála aktuálních příspěvků do tohoto přehledu jsme překřtili na dokonalou rozlučku s atmosférickými V12. A vskutku, Ferrari 812 Superfast má možná hloupé jméno, jeho bezmála 6,5litrová, poslední evoluce dvanáctiválce Ferrari F140 ale má úctyhodné parametry. Nepřibrat na objemu, mohla by myslet na ještě lepší umístění v žebříčku - i tak výkon přes 123 koní na litr při jejím objemu bere dech.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 19 - Ferrari 812 Superfast 2017 prvni sada 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 20 - Ferrari 812 Superfast 2017 prvni sada 04Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 21 - Ferrari 812 Superfast 2017 technika video Perex

6. Porsche 911 997 GT3 RS 4.0/911 991 R/GT3 RS/911 991.2 GT3: 125,1 k/l

Poslední vývojový stupeň legendárního šestiválce Metzger, označený M97/74, měl přesně 3 996 ccm objemu a dával rovných 500 koní. Montoval se do 911 997 GT3 RS 4.0, stroje, který vznikl jen v 600 kusech a jehož ceny už dávno dosáhly nebeských výšin. Sériová výroba to ale je, takže sem patří. 911 991 GT3 RS má dnes přesně stejný litrový výkon, stejně jako faceliftovaná 911 GT3 a znovu limitovaná 911 R.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 22 - porsche 911 997 gt3 rs 40 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 23 - porsche 911 997 gt3 rs 40 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 24 - porsche 911 997 gt3 rs 40 10nejlitvykatmo 03Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 25 - Porsche 911 GT3 RS 2015 prvni sada 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 26 - Porsche 911 GT3 RS 2015 prvni sada 03Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 27 - Porsche 911 GT3 RS 2015 prvni sada 09

5. BAC Mono: 125,6 k/l

Tuhle hračku pro jednoho si asi moc lidí nepořídí, ale je to jedna z nejlevnějších cest k autu na tomhle seznamu, pokud nechcete hledat na trhu ojetin. BAC Mono má čtyřválec Cosworth Y5A o objemu 2 261 ccm a výkonu 284 koní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 28 - bac mono 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 29 - bac mono 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 30 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 05

4. Honda S2000: 126,7 k/l

Neexistuje seznam nejlepších atmosférických motorů, na kterém by mohl chybět čtyřválec F20C od Hondy. Montoval se do roadsteru S2000 a je to jeden z hlavních důvodů, proč je tohle auto vynášeno do nebes. Z 1 997 ccm umí nabídnout až 253 koní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 31 - honda_s2000_UE_2009_11Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 32 - honda_s2000_UE_2009_13Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 33 - 10ikomot honda f20c 01

3. Ferrari LaFerrari: 127,8 k/l

Víme, že LaFerrari je hybridní, ale pořád má spalovací motor, který se dá použít i bez elektrické dopomoci. Dvanáctiválec F140-FE je ale nejsilnější právě pod jeho kapotou, z 6 262 ccm dává 800 koní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 34 - laferrari 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 35 - laferrari 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 36 - laferrari 10nejlitvykatmo 03

2. Porsche 918 Spyder: 134,1 k/l

918 Spyder je také hybrid, ale když vezmete jeho osmiválec a očistíte ho od elektroniky, dostanete motor, který litrovým výkonem jen těsně nezískává prvenství. Z 4 593 ccm dává 616 koní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 37 - porsche 918 spyder 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 38 - porsche 918 spyder 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 39 - porsche 918 spyder 10nejlitvykatmo 03

1. Ferrari 458 Speciale: 134,5 k/l

Vítěz tohoto žebříčku byl spoustě fanoušků asi předem jasný, je to motor Ferrari F136-GL v 458 Speciale. Z objemu 4 499 ccm dává 605 koní a mimo jiné přitom nádherně zní. Jeden z nejlepších motorů světa, jak bylo nejednou oceněno i v anketě Motor roku. Bohužel, ani tento motor už v novém Ferrari nekoupíte, tedy nepatříte-li mezi vyvolené, kterým Ferrari postaví vůz s ním na zakázku. A krom peněz máte i výjimečné vztahy s automobilkou...

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 40 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 05Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 41 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 12Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 42 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 14

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše