Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto jsou obecně neoslnivá auta s výjimečnými motory. Stačí to na úspěch?
21.7.2018 | Mirek Mazal
„Důležitej je motor,” řeknou vám chlapi v hospodě. Něco na tom je, stačí ale skvělá pohonná jednotka k tomu, aby zachránila ne až tak skvělé auto? V těchto případech se aspoň snažily.
Osobní automobil se skládá z mnoha dílčích součástí, mezi hlavními celky je ale tou klíčovou motor. Pro mnohé z nás je právě ten základním stavebním kamenem uspokojivého svezení, nebo dobře reagující, výkonný, charakterní či efektivní pohonná jednotka dokáže vykouzlit mnoho úsměvů na tváři.
Platí tedy, že neschopná strojovna dokáže úspěšně zazdít jakékoli pozitivní vnímání zbytku auta, ale co když je to naopak? Když se do jinak nezajímavého nebo dokonce špatného auta dostane vynikající motor, na který se snáší jen chvála? Dokáže pak sám vyvážit mnoho jiných nedostatků a rázem z nich učinit malichernosti?
Právě na to jsme se rozhodli zeptat a dali dohromady 10 aut, která sama o sobě neprovází pověst čehokoli jedinečného či úspěšného a přesto se pod jejich kapotami sešly výjimečné agregáty. Dokázaly „vyžehlit” jejich kontroverzní pověst nebo ona auta aspoň vytáhnout z šedi? Posuďte sami, správná odpověď bude v každém případě trochu jiná.
10 průměrných aut poháněných výjimečnými motory
1. Alfa Romeo 147 GTA (937A)
Ostrý start hned na začátek, komunitě alfistů jistě právě uvízla pizza v krku. Legrácky stranou - Alfa Romeo umí sladit tvary plechů a poskládat úžasný motor, zbytek raději nebudeme detailně rozebírat. Mechanický skvost mistra Giuseppe Bussa stejně dobře funguje, jako vypadá. Ikona mezi motory s šesticí leštěných chromovaných kolen sání je proti zbytku 147 GTA jako úkaz. Zvuk šestiválce o objemu 3,2 litru lahodil uším každého příznivce správného naladění, škoda, že zbylé části auta nefungovaly ani z poloviny tak dobře.
2. Audi RS Q3 (8U)
Audi RS Q3 definuje pojem nešťastného manželství. Pětiválcový motor v jiných modelech umí divy, je výkonný, efektivní, charakterní. Návykově ozvučený agregát stále dokáže vykouzlit úsměv, vysoko nad zemí v obézním SUV je to ale celkově smutnější part. Osvědčený blok patří do lehčího auta s mnohem nižším těžištěm, příkladem za všechny je vynikající Audi RS3. Vykrmená varianta pro malé duchem má akorát tak nekomunikativní řízení a uskákaný podvozek.
3. Mercedes-Benz R63 AMG Long (W251)
Spousta prostoru, spousta pohodlí a líbezný 6,2 V8 od AMG pohánějící všechna kola. Co chce člověk víc? Možná vhodnější auto. Třída R byla založena na základech Mercedesu ML, ale přibyla karoserie MPV. Zvýšená hmotnost zadupala do země hbité reakce plynového pedálu. Vysoký výkon byl dostupný ve vysokých otáčkách, a ty se k autobusu s hvězdou na čele vůbec nehodí. Třída R byla propadákem a její verzi AMG to platí minimálně dvojnásob.
4. Chrysler Crossfire SRT-6 (ZH)
Převlečený Mercedes-Benz SLK 32 AMG s logem Chrysleru nebylo to nejlepší azto na trhu. Nicméně Crossfire svým jedinečným designem vystupuje z řady. Verzi SRT-6 hrne vpřed kompresorem dopovaný motor s objemem 3,2 litru od AMG. Vhodný stavební kámen částečně vyřadila ze hry pomalá pětistupňová manuální převodovka s předlouhými převody, potenciál pak dobilo bídné sladění se zbytkem vozu. SLK se stejným motorem byl a je o parník jinde.
5. Toyota Corolla T-Sport (E120)
Motor Corolly T-Sport je zvláštní příklad technické vynalézavosti. V zásadě je typ 1,8 VVTL-I od Toyoty vybudován podle stejného principu jako legendární motory VTEC značky Honda. Je vybaven variabilními vačkami sání, se při určitých otáčkách přepnou na ostřejší profil. Konkrétní výkon VVTL-I je dokonce vyšší než u hlavního konkurenta v Civicu Type-R. Šasi, převodovka a řízení však nebyly vyvíjeny pro sportovní účely a tím slavné okamžiky Corolly T-Sport skončily. Motor si našel místo v Lotusu Elise, kde se dočkal lepší navazující techniky.
6. Honda Civic Type-R (FN2)
Zkratka CTR označuje velmi schopné provedení Civiců mnohých generací, které patřily mezi nejlepší hot hatche s předním náhonem. Vlastně aktuální verze stále drží rekord Severní smyčky, ale FN2 ufoidních tvarů měl nekvalitní jízdní schopnosti a docela tučnou nadváhu. Motor o výkonu 148 kW (201 koní) byl sám o sobě klenotem, celkově dojem ale zbytek auta úspěšně kazil.
7. Škoda Fabia II RS
Pohonnou jednotkou Fabie RS druhé řady se stala turbem a kompresorem přeplňovaná 1,4 TSI zvaná též Twincharger. Pohonná jednotka, svého času absolutní vítěz ankety Motor roku, je jednoznačně nejlepší součástí auta. Začíná ožívat okolo 1 500 otáček a táhne až k 6 200 ot./min, kde ze sebe ždímá papírových 180 koní. Když ponecháme stranou jeho nepřesvědčivou spolehlivost a řidiče neokouzlující spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, bylo především naladění Fabie RS jako takové, které nedovolovalo využít možnosti motoru naplno. Ne nadarmo z toho žádný velký obchodní úspěch nebyl. Vlastně to byl až takový průšvih, že jsme se žádné další Fabie RS už nedočkali...
8. Volvo XC90 V8
Během let 2005 až 2010 vyráběla Yamaha pro automobilku Volvo vidlicový osmiválec s kódovým označením B8444S. Netradiční spolupráce Švédů s Japonci vyvrcholila stvořením SUV XC90, kterému kraloval právě 4,4 litrový V8 uložený napříč kvůli zachování deformačních zón. Uvedením objemné strojovny do prodeje reagovala automobilka na přání hlavně amerických zákazníků, kteří si zvolili švédského obra SUV roku 2002. Nezapomenutelný motor dokázal ohromit v mnoha ohledech a XC90 hnal vpřed se ctí, jinak hlavně bezpečnému SUV ale nastavoval poněkud nemilé zrcadlo jeho jízdních limitů. K čemukoli jako eMkovému SUV od BMW nebo výkonným SUV Porsche měl tento stroj hodně daleko.
9. Rover 75
K pohonu dieselového Roveru 75 používal britský holding Rover Group motor M47 původem od BMW. Mnichovské kořeny se projevily do takové míry, že tento naftový čtyřválec se stal nejlepší částí celého vozu. Před produkcí došlo k zásahům britských inženýrů, kteří přizpůsobili jednotku k příčné zástavbě do motorového prostoru. Nově označený M47R se zapsal do historie jako spolehlivý a neúnavný pracant, který dokázal Roveru 75 přilákat nejednoho zákazníka. Mnoho jiných podobných argumentů vůz neměl.
10. Motory THP ve většině Peugeotů a Citroënů
Poslední příčku necháme jako hromadný odkaz na motory THP (Turbo High Pressure) ve vozech koncernu PSA. Premiéru spolupráce francouzského konglomerátu s automobilkou BMW Group odbyl Peugeot 207 GT. Obě společnosti chtěly sdíleným vývojem reagovat na downsizing, cílem bylo vytvoření moderní pohonné jednotky s dobrým poměrem výkonu a spotřebovaného paliva. Přímovstřikový mechanismus a proměnné časování ventilů s přeplňováním Twin-Scroll dodává 1,6litrovému čtyřválci slušné hodnoty výkonu a na dnešní dobu solidní odezvu plynového pedálu. Dílo se podařilo, 1,6 THP úspěšně maskuje svůj malý objem a zejména v modelech jako jsou Peugeoty 208 a 308 bývá často tím nejlepším z celého automobilu.
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 11 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva