Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc?

(+ video) Lamborghini chystá nové SUV Urus, ve srovnání s LM002 to ale bude úplně obyčejné auto. Na prvním SUV Lamba není obyčejné vůbec nic.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc?

11.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Lamborghini chystá nové SUV Urus, ve srovnání s LM002 to ale bude úplně obyčejné auto. Na prvním SUV Lamba není obyčejné vůbec nic.

Lamborghini Urus nebude první produkční auto do terénu v historii sant'agatské automobilky. Tento titul připadá kolosu jménem LM002, kterému jsme věnovali vlastní článek. Vracíme se k němu proto, že jsme tehdy popsali spoustu technických aspektů. Jenže jsme s ním nikdy nejeli, protože to je velmi vzácné auto (vyrobeno bylo pouze 328 kusů) a je docela dobře možné, že v České republice není registrované ani jedno. A tak nám spousta obecně neznámých detailů nutně musela uniknout.

Kolega Doug DeMuro se ale právě k tomuto vozu dostal a věrný svému stylu si posvítil na věci, které běžně zůstávají očím skryty. Je to Lamborghini z 80. let minulého století, takže i pokud odhlédneme od fascinující techniky, je opravdu o čem psát. Normálního tohoto totiž u Lamborghini této doby mnoho nebývá a toto je nejšílenější model, který tato značka kdy vyprodukovala. A normální na něm není v podstatě vůbec nic.

Začít můžeme hned u kapoty motoru. Víte, proč není rovná a není tak nějakým obvyklým způsobem vypouklá? Proč má takové boule, které z ní činí snad nejkomplikovaněji tvarovanou kapotu motoru, kterou kdy svět poznal? Není to žádný designový výstřelek, obrovský dvanáctiválcový motor je i v tak mohutném autě neuvěřitelným způsobem napěchovaný a problém vejít se i s dalšími součástmi má také směrem nahoru. Aby z auta bylo i tak vidět co nejlépe a kapota také plnila své funkce jako je přívod vzduchu, je kapota právě taková - tvarovaná hodně podle toho, co se pod ní skrývá. A není bez zajímavosti, že zatímco kapota motoru je obří, vnější zpětná zrcátka jsou jako z trabantu a vidět v nich není skoro nic...


Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 1 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 01Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 2 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 03Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 3 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 06Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 4 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 08
Lamborghini LM002 je impozantní auto, s impozantní kapotou motoru. A minimalistickými vnějšími zpětnými zrcátky

Fascinující je na tomto autě i jinak tak obyčejná věc, jako pneumatiky. Úctyhodný rozměr 325/65 VR17 je jedna věc, ale verze pro jízdu na písku, nazvané Pirelli Scorpion, měly po stranách zvláštní hranu vyrobenou z materiálu podobnému kevlaru, díky které mohl vůz pokračovat v jízdě pískem i v případě, kdy pneumatiky zcela ztratily tlak. Lamborghini asi mělo docela dobrou představu, kde bude sídlit velká část majitelů. Vypadaly kvůli tomu trochu bizarně, jako by je někdo obul na létající talíř, podle toho je bezpečně poznáte.

Dnes se už původní Scorpiony koupit nedají, Pirelli ale nedávno vyvinulo a vyrobilo modernější náhradu speciálně pro LM002. Už nevypadají tak svérázně, o to svéráznější je ale jejich cena - až 128 tisíc korun. Za jeden kus, ne za sadu. Samozřejmě, pasují sem i některé běžnější pneumatiky, ale s nimi už by to přece nebylo ono. Však s tímto autem musíte na pláže, jen tam se všechno ukáže...

Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 5 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 45Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 6 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 46
Obout LM002 do nových pneu původní specifikace přijde na 0,5 milionu Kč. Vlevo vidíte původní Scorpiony, vpravo jejich modernější verzi

Když se vsoukáte dovnitř, zjistíte, že tu je překvapivě málo místa - na to, že LM002 měří na šířku dva metry. Tohle auto opravdu není pro příliš velké lidi; z jedné strany vaše nohy utiskuje reproduktor ve dveřích, z druhé strany to je masivní středový tunel. Volant je strašně blízko budíkům a samozřejmě se nedá nastavit. Ukazatele jsou relativně normální, je jich tu celkem dost, a je tu i kontrolka motoru. Jenže ne jedna, ale dvě - pro levou a pravou půlku motoru.

Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 7 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 11Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 8 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 22
Místa je uvnitř málo, zato kontrolky motoru jsou dvě...

Tím podivnosti za volantem zdaleka nekončí. Např. páčka blinkrů je na sloupku řízení, ale páčka stěračů je uchycena na palubní desce. To snad aby se na sloupek řízení vešla spínací skříňka, která je umístěna tak zvláštně, že z ní pořádně nejde vytáhnout klíč. Musíte ho lovit prsty po malých kouscích, krom toho se podívejte, jak onen klíč vypadá - je jak od zámku jízdního kola. Není to ale nejzvláštnější umístění ovládacího panelu - na seřizování zrcátek pořádně dosáhnete, jen když jsou dveře otevřené, je prostě kdesi hluboko ve výplni dveří.

Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 9 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 18Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 10 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 13
Klíček k zapalování příliš impozantní není, ovládání vnějších zpětných zrcátek je poněkud italské

Ovládání je vůbec fascinující. Třeba klimatizace se ovládá devíti tlačítky, které jsou jedno jako druhé, na pravé straně středové konzole. Na levé straně je dalších devět totožných tlačítek, ale kvůli tvaru čalounění na tři z nich nevidíte. Jen osm z nich něco dělá a to, které je slepé, je umístěno tak, abyste na něj viděli nejlépe. Přitom by nemuselo být slepé, mohlo by otvírat víčko hrdla nádrže. To nemá žádné ouško pro prst, musíte ho vypáčit třeba platební kartou. Všimněte si, jak je vysoko - tankovat tohle auto chce pořádně vysoký úchop tankovací pistole. A mimochodem, toto auto má nádrž na 290 litrů benzinu - jen na natankování plné si musíte při dnešních cenách paliva připravit asi 9 tisíc Kč. A nepočítejte, že dojedete bůhvíjak daleko...

Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 11 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 26Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 12 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 27Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 13 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 38Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 14 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 39
Italská ergonomie a opravdu svérázné tankování

Samozřejmostí jsou elektrická okna, ale očekávat tu normální spínače by bylo pošetilé. Jistě, jsou to normální kolébkové knoflíky, ale jsou schované pod gumovými chráničkami, jako na nějaké zahradní technice. Žádné jiné tlačítko takhle chráněno není, tak proč zrovna ovládání oken, má snad větší využití při brodění potokem? A podívejte se, kde je umístěné autorádio - akorát tak, aby jej nikdo neviděl a šlo jej co nejhůře ovládat...

Pozoruhodné je i řešení prostoru zadních sedadel, jejichž sedáky lze vyklopit a získat tak neobvyklý úložný prostor. K čemu to, když je vzadu celá korba? Inu, ta neslouží zrovna pro převoz nákladu - když odstraníte její kryt, zjistíte, že jsou tu další dvě sedadla třeba pro... osamělé dámy toulající se letní pláží.

A pak se chcete rozjet. Vezmete za páku, ale ta nejde posunout do strany - to proto, že je to ovládání pohonu všech kol. Druhá, stejná páka řadí redukci. A hledáte-li páku ruční brzdy, najdete ji pod sedadlem řidiče; tentokrát ne vlevo u dveří, ale vpravo u středového tunelu. Vlevo u dveří je vypínač baterie. Je tu z výroby - Lamborghini si bylo vědomo, že tato auta asi nebudou jezdit příliš často, a nainstalovala rovnou odpojování baterie.

Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 15 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 19Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 16 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 20Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 17 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 32Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 18 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 33
Ovládání čtyřkolky a redukce je hodně „oldschoolové”. Prostory vzadu a ještě více vzadu má též svá specifika

Když už jsme našli řadicí páku - a pedály jsou v klasickém uspořádání - můžeme se rozjet. Tvrdý spojkový pedál se dá očekávat, je tu převodovka z Countache. Jenže pedál plynu je prý ještě o kus tvrdší, což člověk nečeká. Co naopak člověk čeká, je úchvatně znějící benzinový dvanáctiválec zpod přední kapoty. A přesně toho se dočká, však si jej poslechněte sami - takový zvukový projev byste od podobné... krabice asi nečekali.

Kdysi jsme psali, že LM002 dodnes zůstává jedno z nejkvalitněji smontovaných Lamborghini vůbec. Na jízdě to je znát - 27 let stará auta leckdy na nerovnostech působí, jako by se měla rozsypat. Nikoliv tak LM002. Sedačky jsou pohodlné, uvnitř není zas tolik hluku, řízení ani ovladatelnost nejsou nijak šílené, karoserie se nenaklání tak moc, jak by jeden čekal.

Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 19 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 42Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 20 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 43
Jízda je překvapivě kvalitní. A zvučná...

A díky téměř pěti stovkám koní pod kapotou - bílý kus na videu je jeden z pozdějších a místo karburátorů Weber má vstřikování paliva - je tohle auto i celkem svižné. Jasně, stovka za 7 vteřin dnes není žádné terno, ale pořád před sebou máme 2,7 tuny těžký kolos. Ve své době to muselo být opravdu rychlé auto, zejména na kategorii SUV.

Ceny LM002 jsou v poslední době na vzestupu, na Mobile.de nacházíme šest kusů v cenách od 198 do 420 tisíc Eur, tj. 5,3 - 11,3 milionu korun. Ceny půjdou velmi pravděpodobně čím dál výš. A i pokud ne, tohle auto je velmi zajímavý sběratelský kousek - LM002 vzniklo jen pár stovek pro celý svět...

Kompletní sada vybraných záběrů a video

Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 21 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 01Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 22 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 02Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 23 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 03Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 24 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 04Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 25 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 05Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 26 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 06Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 27 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 07Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 28 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 08Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 29 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 09Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 30 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 10Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 31 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 11Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 32 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 12Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 33 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 13Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 34 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 14Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 35 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 15Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 36 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 16Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 37 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 17Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 38 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 18Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 39 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 19Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 40 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 20Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 41 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 21Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 42 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 22Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 43 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 23Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 44 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 24Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 45 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 25Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 46 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 26Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 47 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 27Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 48 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 28Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 49 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 29Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 50 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 30Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 51 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 31Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 52 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 32Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 53 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 33Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 54 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 34Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 55 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 35Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 56 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 36Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 57 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 37Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 58 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 38Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 59 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 39Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 60 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 40Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 61 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 41Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 62 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 42Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 63 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 43Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 64 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 44Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 65 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 45Toto jsou taje nejšílenějšího Lamborghini dějin. Proč stojí 1 pneu 100 tisíc? - 66 - Lamborghini LM002 Doug DeMuro 46

Zdroj: Doug DeMuro@Youtube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.