Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6

ZiL-132 měl unikátní systém pohonu kol, benzínový 7,0l osmiválec a natáčecí přední i zadní kola. Jeho cíl byl jediný - odvézt cokoli, kamkoli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6

29.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

ZiL-132 měl unikátní systém pohonu kol, benzínový 7,0l osmiválec a natáčecí přední i zadní kola. Jeho cíl byl jediný - odvézt cokoli, kamkoli.

Terénním vozem se dá jezdit tam, kde není asfalt. Ovšem na sněhu mívají problémy i offroady, zejména pokud je toho sněhu hodně. Jako třeba v Rusku, resp. v Sovětském svazu, kde jsou v zimě nejspolehlivějším způsobem přepravy lyže. Nebo aspoň byly koncem 50. let minulého století, kdy začal vývoj ZiLu-132, šestikolého náklaďáku, který by zvládal bohatou sněhovou nadílku bez problémů a lépe než starší, ale podobně koncipovaný ZiL-157P.

V roce 1960 se tedy představil vůz o šesti kolech, z nichž ta přední a zadní byla natáčecí a všechna byla poháněná. Výkon na ně proudil ze sedmilitrového benzínového osmiválce ZiL-375, který dával 180 koní a 466 Nm, přes manuální pětikvalt ze ZiLu-E130 s výstupem pro pohon navijáku, dvoustupňovou redukční převodovku s poměry 1,44:1 a 2,44:1, rozvodovku a pochopitelně hřídele. Rozvodovka ale neměla výstupy pro přední a zadní nápravu, nýbrž pro levou a pravou půlku auta.

Byla umístěna mezi prostřední a zadní nápravou a na přední kola síla putovala přes prostřední kola. Zní to docela složitě; jak to vypadalo, ukáže také schéma mezi fotografiemi níže. Klíčovou součástí rozvodovky byly také diferenciály; fungovaly v podstatě jako běžné diferenciály, jen nebyly na nápravách mezi koly, ale u rozvodovky, čímž byly unikátní.

Speciální konstrukce byl také rám vozu, i když na první pohled by člověk odhadoval příbuznost se ZiLem-131. Zespod byl vůz krytý 2,5 mm tlustým ocelovým plechem, který chránil mechaniku před poškozením a jehož části se daly odšroubovat, aby se vůz dal servisovat. Rám samotný tvořily křížové příčníky a byly doplněny ještě výztuhami u přední, prostřední a zadní nápravy. Světlá výška byla úctyhodných 58 cm.

Trochu ji ovlivňovaly pneumatiky, které byly pro tenhle vůz klíčové. Prvně byly nainstalovány gumy o šířce 16" (cca 405 mm) na kola o průměru 20", později vůz dostal gumy o šíři 18" (cca 455 mm) na kolech o průměru 24". Bylo ale možné také použití balonových pneumatik o šíři 84 cm, které vidíme mezi fotkami a které vozu dodávají opravdu neobvyklý vzhled. S nimi byl nejtěžší, pohotovostní hmotnost byla téměř 7,4 tuny. Délka 7,1 m zůstávala pořád stejná. Posilovač řízení tu byl od začátku, což jistě testovací řidiči ocenili.

Vizuální podobnost se ZiLem-131 má na svědomí kabina, která byla převzata bez velkých změn i s jednotkou topení. Upravit bylo samozřejmě nutno ovládací prvky, protože vůz dostal tehdy zcela unikátní - a i dnes poměrně neobvyklý - systém, který umožňoval z místa řidiče zjistit a změnit tlak v pneumatikách. A dokonce bylo možno upravit tlak na levé půlce vozu jinak než na pravé.

Testování bylo prováděno v oblasti kousek od Leningradu, dnešního Sankt Petěrburgu. Vůz jezdil po silnicích, po terénu a samozřejmě také po sněhu. Na asfaltu byla pozorována velká ztráta stability v rychlostech nad 50 km/h; maximálka vozu byla 67 km/h, z kopce i 70, ale stabilní byl vůz při jízdě právě do padesátky. Na nezpevněných cestách byla stabilita nejlepší okolo 60 km/h.

Klíčové ale byly schopnosti jízdy v zasněženém terénu. S normálními, nikoliv balonovými pneumatikami vůz bez sebemenších problémů překonával prachový sníh hluboký až 70 cm, s hloubkou 80 cm už měl problémy. Nájezdové úhly byly vynikající a vůz neměl problém vyjet zasněžený svah o sklonu 28°. Na balonových pneumatikách to bylo podobné, ZiL-132 nedokázal jet po sněhu, jako některé jiné, modernější ruské „všudychody”. Tlak v pneumatikách sice byl nízký, takže se vůz nebořil úplně, ale vzduchu tu bylo co do objemu málo a na jízdu po sněhu či dokonce po vodní hladině to nestačilo.

ZiL-132 byl postupně vylepšován, v roce 1962 dostal např. odolnější kardany nebo automatickou převodovku z náklaďáku ZiL-135E. Také se experimentovalo s tuhostí rámu kvůli stability na asfaltu a použití různých pneumatik je popsáno i výše. Měnily se i nástavby, na některých fotkách vidíme skříň, jinde klasickou otevřenou korbu. Měl ale nevýhody - méně zkušení řidiči měli problém ho zvládnout a ve vyšších rychlostech byl prý extrémně nedotáčivý.

Do dnešní doby se bohužel nedochoval jediný, protože v roce 1962 se při testování uvolnila hadice posilovače řízení a jeho hořlavá kapalina začala stříkat na motor, což mělo za výsledek požár. V následujících letech se objevily ještě další pokusy o šestikolky, ovšem byly řešeny jinak; některé třeba měly být určeny pro farmáře, zatímco ZiL-132 měl být spíš armádním vozidlem, jiné zase měly být obojživelné. ZiL-132 ale do výroby nikdy nevstoupil, ani pro armádu, ani pro civilní využití.


Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 1 - zil-132 01Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 2 - zil-132 02Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 3 - zil-132 03Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 4 - zil-132 04Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 5 - zil-132 05Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 6 - zil-132 06Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 7 - zil-132 07Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 8 - zil-132 08Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 9 - zil-132 09Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 10 - zil-132 10Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 11 - zil-132 11Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 12 - zil-132 12Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 13 - zil-132 14Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 14 - zil-132 15Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 15 - zil-132 16Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 16 - zil-132 17Toto sovětské monstrum mělo být králem sněhu, i díky zvláštnímu pohonu 6x6 - 17 - zil-132 18
ZiL-132 měl být vozem pro zdolávání hlubokého sněhu. A s obřími koly i pohonem 6x6 vypadá v tomto odhodlání více než přesvědčivě

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.