Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto srovnání vám ukáže, kam se posunula aerodynamika aut od roku 1969
14.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Auta se ve všech ohledech nevyvíjejí způsobem, který by nám imponoval, v některých oblastech se ale odehrál ohromující pokrok.
Vývoj aerodynamiky aut je v posledních letech zrychlený zejména snahou o co nejmenší spotřebu paliva - čím nižší je odpor vzduchu, tím méně paliva auto potřebuje na jeho překonávání. Ve vyšších rychlostech je to zejména odpor vzduchu, co vůz musí překonávat, takže snahy o zlepšení na tomto poli jsou pochopitelné.
Samozřejmě, při testu normované spotřeby se vůz nerozjede na rychlosti v řádu stovek kilometrů v hodině, ale ani v rychlostech okolo stovky není odpor vzduchu zanedbatelný. Proto jsme svědky nejrůznějších křidélek a odtrhových hran zejména na zádi, a to nejen u skutečně výkonných vozů, ale i u běžných hatchbacků. Před odporem vzduchu jsou si všichni rovni, od Ferrari LaFerrari po Škodu Fabia.
Za poslední dekády tak urazila aerodynamika aut ohromně dlouhou cestu. Vzpomenout na to můžeme díky videu níže, které vedle sebe staví tři různé vozy - Dodge Charger z roku 1969, jeho speciální závodní verzi jménem Daytona a současný Charger. A ukazuje, jak aerodynamicky neoptimální bylo standardní auto, jaké podivné změny musely být provedeny, aby se to zlepšilo a jak neviditelně je ještě lepších výsledků dosahováno u obyčejného silničního Chargeru, aniž by to bylo jakkoli vidět.
Příběh začíná v 60. letech v USA, kdy Dodge chtěl být nejlepší v Nascaru ve třídě továrních aut. Jeho Charger nicméně nebyl dost rychlý a ani ve vysokých rychlostech dost stabilní. Přidal mu tedy 60 cm vysoké zadní křídlo a 46 cm dlouhý a špičatý nos a zadní sklo zarovnal s C-sloupky. Výsledek představil jako dnes legendární Charger Daytona.
Nos vyřešil dva problémy přídě - velký odpor vzduchu, který vytvářela hrana kapoty, a vztlak. Zadní křídlo se zase postaralo o vztlak zádě a srovnání zadního skla se sloupky výrazně zmenšilo odpor vzduchu. Výsledek vypadal opravdu extrémně, jak z nějakého komiksu, ale skutečně to fungovalo.
Charger Daytona byl ve vyšších rychlostech mnohem stabilnější a díky menšímu odporu vzduchu také rychlejší. Vyhrál hned první závod, ve kterém byl nasazen, a byl prvním autem Nascaru ve třídě továrních aut, které překonalo hranici 200 mph, tedy 320 km/h. Stalo se to na závodním okruhu Talladega ve státě Alabama.
Standardní Charger z roku 1969 i jeho verzi Daytona si můžeme prohlédnout níže ve větrném tunelu a vidět, co přesně změny provedly. A spatřit můžeme i moderní Charger Hellcat z roku 2015. Ten nemá špičatou příď ani gigantické křídlo na zádi, přesto je ve snižování odporu vzduchu i vztlaku výrazně úspěšnější než původní Charger. Jeho přítlak na zádi je téměř tak velký jako u Chargeru Daytona, ale stačí mu na to malý spoiler na zádi. Jak jsme již naznačili, vztlak i koeficient odporu vzduchu jsou ještě nižší - auto tak vypadá „normálně”, přitom jeho aerodynamická efektivita je srovnatelná s onou „komiksovou” Daytonou.
Původní Charger tedy možná je krásné auto, ale po aerodynamické stránce je na něm špatně úplně všechno. A pokud se to má zlepšit, musí vzít za vlastní dosti bizarní vzhled. Nový Charger nemá problém ani s jedním, tohle je pokrok...
Původní Charger z roku 1969 měl k aerodynamicky optimálnímu autu daleko
Takto extrémně se musel změnit, aby jeho aerodynamika fungovala
Dnešní Charger Hellcat jej překonává ve většině ohledů bez čehokoli výrazného
I když nový Charger vypadá nejobyčejněji, aerodynamicky je nejefektivnější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 58 minutami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 07:46 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis