Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto zbylo z plánů Sovětů na levné auto pro rodinu, stát mělo jen desítky tisíc Kč
30.1.2019 | Petr Prokopec
Když přijde řeč na relativně dostupná rodinná auta z SSSR a Ruska, lidé vzpomenou jen na staré žigulíky. Mohlo to být všechno jinak, kdyby pětidvéřová Oka z 80. let dostala zelenou.
V roce 1988 odstartovala v Sovětském svazu výroba malého městského vozu Oka. Za jeho zrodem stála značka VAZ, která byla posléze přejmenována na dnešní AvtoVAZ. Překvapivě se však zasadila jen o vývoj, samotná výroba byla svěřena automobilkám SeAZ a KamAZ. I díky tomu nakonec vůz nese různé interní kódy VAZ-1111, SeAZ-1111 a KamAZ-1111, ač všechny míří k sériovému hatchbacku známému hlavně jako Lada Oka, který během dvou dekád vznikl ve více než 700 tisících exemplářích.
Oka byla inspirována japonskými minivozy kategorie kei cars, především pak Daihatsu Cuore, jenž pro změnu stejně jako Fiat Uno či Fiat Panda vycházely z ikonického Renaultu 5. Zatímco však italská auta, stejně jako to ze Země vycházejícího slunce, byly inspirovány samotným vzhledem, Rusové „obšlehli“ v podstatě jen koncepci, siluetu a proporce. Po stránce designové se ale již vydali vlastní cestou, ač ta není japonské, italské či francouzské příliš vzdálena.
Stejně jako Cuore pak i Oka měla disponovat tříválcovým motorem, ovšem v jeho vývoji došlo na zpoždění. Rusové proto nakonec rozhodli, že použijí dvouválec, který stvoří rozříznutím 1,3litrového čtyřválce z Lady Samara. Po stránce dynamické tedy Oka neměla šanci zapůsobit, to ale ve výsledku po ní nikdo ani nechtěl. Koncipována totiž byla tak, aby si jí „mohl dovolit i dělník z továrny“. Kromě nízké ceny pak překvapivě dokázala oslnit i v náročnějším terénu.
Zájem zákazníků o „lidový vůz“ byl tedy již od počátku vysoký, načež automobilka začala nabídku rozšiřovat i modernizovat. Původní 0,65litrový dvouválec byl tak v roce nahrazen větším 0,75litrovým, kromě toho nakonec došlo i na použití 1,1litrového tříválce. Již v roce 1989, tedy pouhých pár měsíců po spuštění montážních linek, navíc dorazila i ryze elektrická verze 1111e. Ta však na rozdíl od dalších zmíněných zůstala pouhým experimentem vyráběným jen pro zvláštní účely
Nejinak dopadly plány týkající se pětidvířka, které jsou středobodem dnešního článku. Ty měly z Oky udělat teprve zajímavou volbu, neboť s trojicí dveří šlo z podstaty hlavně o příměstské auto pro dva. S pěticí dveří a větším vnitřním prostorem mohlo jít i o auto pro rodinu, které by bylo velmi dostupné. Na sklonku výroby v roce 2008 stála Oka 108 tisíc rublů, tehdejším kursem asi 70 tisíc Kč. Pětidvéřová verze měla být jen o málo dražší a představovala by tak univerzálně využitelný rodinný hatchback s cenou hluboko pod 100 tisíc Kč v době, kdy se u nás i nejlevnější nová auta jen zřídka dostala a s cenou pod 200 tisíc Kč. Záměr byl míněn vážně, vzniklo dokonce i několik karoserií, z nichž jednu můžete vidět na nově publikovaných fotkách níže. Na nich vidíme základ vozu v poměrně dezolátním stavu, snímek podle zdroje pochází asi z konce minulé dekády.
Pětidvéřová Oka byla prodloužena oproti základu o 150 milimetrů, zároveň došlo na integraci druhého páru dveří. Zajímavostí přitom je, že tato práce byla svěřena mechaniku Grigoriji Dementěvovi, který měl ovšem k dispozici jen skice. Přesto však dokázal bez robotů a přístrojů odvést dobrou práci. Kondice automobilky však od 80. let až do první dekády tohoto mil nebyla zrovna nejlepší, a tak byla výroba sériové verze zamítnuta, třebaže by šlo o skoro jistý obchodní úspěch. Plány na pětidvéřovou Oku se později ještě vrátily na stůl, stejně jako ty na výrobu jeho druhé generace ale nakonec zamířily zpátky pod něj.
Z plánů na výrobu tak zůstalo jen oněch pár karoserií, které skončily neznámo kde. VAZ přesto později nabídl užitkovou verzi a vznikly i varianty Junior a Sport, u nichž došlo na integraci ochranného rámu a produktů značky Sparco. Vyrobeny byly ve velmi omezeném množství, na druhou stranu ale aspoň zamířily za zákazníky, což se o pětidvířku či zvažovaném čtyřválcovém motoru říci nedá. Informace o nich navíc časem zapadly prachem, pročež je vlastně zázrak, že se o nich díky nově nalezeným fotkám vůbec dozvídáme.
VAZ chystal i pětidveřovou verzi...
Nakonec ho však zařízl stejně jako modernější provedení, které taktéž dorazilo jen ve formě prototypů
Zdroj: SovietCar@VKontakte
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva