Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto zbylo z plánů Sovětů na levné auto pro rodinu, stát mělo jen desítky tisíc Kč
30.1.2019 | Petr Prokopec
Když přijde řeč na relativně dostupná rodinná auta z SSSR a Ruska, lidé vzpomenou jen na staré žigulíky. Mohlo to být všechno jinak, kdyby pětidvéřová Oka z 80. let dostala zelenou.
V roce 1988 odstartovala v Sovětském svazu výroba malého městského vozu Oka. Za jeho zrodem stála značka VAZ, která byla posléze přejmenována na dnešní AvtoVAZ. Překvapivě se však zasadila jen o vývoj, samotná výroba byla svěřena automobilkám SeAZ a KamAZ. I díky tomu nakonec vůz nese různé interní kódy VAZ-1111, SeAZ-1111 a KamAZ-1111, ač všechny míří k sériovému hatchbacku známému hlavně jako Lada Oka, který během dvou dekád vznikl ve více než 700 tisících exemplářích.
Oka byla inspirována japonskými minivozy kategorie kei cars, především pak Daihatsu Cuore, jenž pro změnu stejně jako Fiat Uno či Fiat Panda vycházely z ikonického Renaultu 5. Zatímco však italská auta, stejně jako to ze Země vycházejícího slunce, byly inspirovány samotným vzhledem, Rusové „obšlehli“ v podstatě jen koncepci, siluetu a proporce. Po stránce designové se ale již vydali vlastní cestou, ač ta není japonské, italské či francouzské příliš vzdálena.
Stejně jako Cuore pak i Oka měla disponovat tříválcovým motorem, ovšem v jeho vývoji došlo na zpoždění. Rusové proto nakonec rozhodli, že použijí dvouválec, který stvoří rozříznutím 1,3litrového čtyřválce z Lady Samara. Po stránce dynamické tedy Oka neměla šanci zapůsobit, to ale ve výsledku po ní nikdo ani nechtěl. Koncipována totiž byla tak, aby si jí „mohl dovolit i dělník z továrny“. Kromě nízké ceny pak překvapivě dokázala oslnit i v náročnějším terénu.
Zájem zákazníků o „lidový vůz“ byl tedy již od počátku vysoký, načež automobilka začala nabídku rozšiřovat i modernizovat. Původní 0,65litrový dvouválec byl tak v roce nahrazen větším 0,75litrovým, kromě toho nakonec došlo i na použití 1,1litrového tříválce. Již v roce 1989, tedy pouhých pár měsíců po spuštění montážních linek, navíc dorazila i ryze elektrická verze 1111e. Ta však na rozdíl od dalších zmíněných zůstala pouhým experimentem vyráběným jen pro zvláštní účely
Nejinak dopadly plány týkající se pětidvířka, které jsou středobodem dnešního článku. Ty měly z Oky udělat teprve zajímavou volbu, neboť s trojicí dveří šlo z podstaty hlavně o příměstské auto pro dva. S pěticí dveří a větším vnitřním prostorem mohlo jít i o auto pro rodinu, které by bylo velmi dostupné. Na sklonku výroby v roce 2008 stála Oka 108 tisíc rublů, tehdejším kursem asi 70 tisíc Kč. Pětidvéřová verze měla být jen o málo dražší a představovala by tak univerzálně využitelný rodinný hatchback s cenou hluboko pod 100 tisíc Kč v době, kdy se u nás i nejlevnější nová auta jen zřídka dostala a s cenou pod 200 tisíc Kč. Záměr byl míněn vážně, vzniklo dokonce i několik karoserií, z nichž jednu můžete vidět na nově publikovaných fotkách níže. Na nich vidíme základ vozu v poměrně dezolátním stavu, snímek podle zdroje pochází asi z konce minulé dekády.
Pětidvéřová Oka byla prodloužena oproti základu o 150 milimetrů, zároveň došlo na integraci druhého páru dveří. Zajímavostí přitom je, že tato práce byla svěřena mechaniku Grigoriji Dementěvovi, který měl ovšem k dispozici jen skice. Přesto však dokázal bez robotů a přístrojů odvést dobrou práci. Kondice automobilky však od 80. let až do první dekády tohoto mil nebyla zrovna nejlepší, a tak byla výroba sériové verze zamítnuta, třebaže by šlo o skoro jistý obchodní úspěch. Plány na pětidvéřovou Oku se později ještě vrátily na stůl, stejně jako ty na výrobu jeho druhé generace ale nakonec zamířily zpátky pod něj.
Z plánů na výrobu tak zůstalo jen oněch pár karoserií, které skončily neznámo kde. VAZ přesto později nabídl užitkovou verzi a vznikly i varianty Junior a Sport, u nichž došlo na integraci ochranného rámu a produktů značky Sparco. Vyrobeny byly ve velmi omezeném množství, na druhou stranu ale aspoň zamířily za zákazníky, což se o pětidvířku či zvažovaném čtyřválcovém motoru říci nedá. Informace o nich navíc časem zapadly prachem, pročež je vlastně zázrak, že se o nich díky nově nalezeným fotkám vůbec dozvídáme.
VAZ chystal i pětidveřovou verzi...
Nakonec ho však zařízl stejně jako modernější provedení, které taktéž dorazilo jen ve formě prototypů
Zdroj: SovietCar@VKontakte
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda