Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto zbylo z pokusu sovětského technika o krásný sporťák, komunisté řekli ne
10.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že jste o žádném sportovním autě z SSSR nikdy neslyšeli? Chápeme, ale vzniklo a mohlo stát na začátku jejich řady. Nakonec ale stálo na jejím konci.
Ve Spojených státech byla první generace Chevroletu Corvette předmětem obrovského zájmu a vydala se cestu k legendě, kterou je nyní. Psal se rok 1956 a v Sovětském svazu nechtěli za „Amerikou” v ničem zaostávat, někdy i za cenu přílišného eklektismu. Postavili tedy sporťák imperialistické Corvette nikoliv nepodobný - stroj s názvem Leningrad, pojmenovaný podle rodiště jeho konstruktéra, Arkadije Dmitrijeviče Babiče.
Už designem je tento stroj velmi zajímavý, extrémně nízký, zejména v místech, kde byste čekali dveře. Ty tu jsou, ale v podstatě je nebylo nutno používat, protože se daly velmi snadno překročit. Uvnitř byla pochopitelně dvě sedadla. A například čelní okno je kapitolou samo pro sebe; tvořeno dvěma rovnými skly mezi třemi chromovanými příčkami je velmi elegantní a nepoznali byste, že nepatří nějakému sporťáku z jihu či západu Evropy.
Co už však tento stroj od evropských či amerických aut odlišuje, je motor. Nevíme, kolik Leningrad vážil, ale pod kapotou měl 3,5litrový 90koňový řadový šestiválec z limuzíny Gaz-12 Zim. Tak nízký výkon byl dán vpravdě nízkým kompresním poměrem 6,7:1 a znamenal, že Leningradu trvalo zrychlení na stovku okolo 30 vteřin a maximálka byla jen 130 km/h.
To byl ale jen výchozí stav, Babič auto dále upravoval, aby se svému americkému vzoru neblížil jen vzhledem. Na jaký výkon a dynamiku nakonec dosáhl, nevíme, historické anály ale praví, že 2 125 km dlouhou trasu z krymského Simferopolu do Leningradu zvládl za 20 hodin. To je úctyhodný výkon informace, zejména když uvážíme, že po dálnicích rozhodně nejel - na to už by stovka za 30 sekund jistě nestačila.
Podobným výjimečnostem ale totalitní režimy nikdy nepřály a ten sovětský rozhodně nebyl výjimkou. Koncem padesátých let také kvůli Babičově stroji vstoupily v platnost zákonná omezení výkonu i jednotlivě zkonstruovaných aut, aby nebyla rychlejší než policejní vozy. A Leningrad měl utrum.
Vznikl tak v jednom jediném exempláři, sériová výroba jej nikdy nepotkala. Je to jistě škoda, určitými pohledy se Babičovi podařilo stvořit stroj ještě hezčí než původní Corvette. Tvůrce nakonec nebyl začátečník, když se do Leningradu pouštěl - dříve konstruoval sporťáky tak lehké, že je čtyři statní chlapi mohli odnést. Tyto stroje byly poháněny vidlicovými dvouválci z motorek a i ony jsou vidět na níže přiloženém videu, které na Leningrad nabízí asi nejlepší pohled - fotografií je zoufale málo.
Leningrad na každý pád skončil na černé listině a kde je mu konec, se dlouho nevědělo. Existuje relativně moderní fotografie, na které má být právě Leningrad v dnešním zuboženém stavu. Možné to je, i když nesedí rám předního okna a pár dalších detailů - podobný vůz mohl být během více jak 60 let od svého vzniku mnohokrát upravován a přestavován. Buď jak buď, podobně jako spousta sovětských konceptů, o kterých jsme psali v létě, skončil na smetišti dějin i krásný Leningrad - komunismus a kreativita mají společné jen jedno jediné písmeno...
Fotografií Leningradu je velmi málo, představu o podobě auta i jeho tvůrce ale dávají slušnou
Takto údajně Leningrad vypadá dnes. Také ale může tato fotografie ukazovat jiné auto, všimněte si např. rámu čelního okna, který originál podle starých obrázků nemá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22