Reklama

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda

Když uvážíme, jak komplikovaný proces předchází každému zásadnímu rozhodnutí velké firmy, je skoro k nevíře, že je kompletně vyvinuto nějaké auto, které pak nepozná výrobu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda

4.8.2018 | Mirek Mazal

Když uvážíme, jak komplikovaný proces předchází každému zásadnímu rozhodnutí velké firmy, je skoro k nevíře, že je kompletně vyvinuto nějaké auto, které pak nepozná výrobu.

Výrobci automobilů se neradi chlubí nedokončenými projekty, které probíhají v utajení za zdmi vývojových center. Někdy jsou to nesmysly, někdy dobré nápady, v tom i onom případě ale okolnosti občas nedovolí dotáhnout původní myšlenku do úspěšného konce. Změna situace na trhu, výměna vedení nebo jednoduše ztráta odvahy má za následek generální stopku, která kdysi nadějný automobil pošle do propadliště dějin.

Snad každá automobilka někdy musela něco takového udělat, jen zřídka se ale stává, že je vývoj určitého automobilu dotažen až na práh sériové výroby a přesto se nakonec do výroby nedostane. Vybrali jsme dvanáct takových případů z historie, někdy známějších, někdy méně. Projděte si je jeden po druhém a sami posuďte, kdy je čeho litovat a kdy nikoli...

Baby Benz (1953)

Mercedes-Benz se několikrát neúspěšně pokusil vypustit mezi lidi vstupní model s nižší cenovkou, než v 80. letech dostal do prodeje dnes už dobře známý 190 alias W201. V roce 1953 představenstvo společnosti schválilo vývoj modelu, který by byl o 15 až 20 procent levnější než dobový 170 V alias W136. Když ale Daimler v roce 1958 převzal Auto Union, poslal už hotové auto k ledu, nebo by byl jen zbytečnou konkurencí pro vozy právě převzaté značky.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 1 - Zavrhnute koncepty novych aut historie 01

Volkswagen EA-48 (1953)

Vývoj malého vozu, který mohl velmi úspěšně konkurovat později populárnímu Mini, začal v říjnu 1953 a skončil v zimě roku 1956. Měl okouzlit část klientely prodejně tehdy stagnujícího Brouku a sázel na úplně novou konstrukci - samonosná karoserie, motor vpředu a pohon předních kol, to bylo něco úplně jiného než co nabízel Brouk. Jen plochý dvouválec o objemu 0,6 litru mu byl konstrukčně blízko, šlo o polovinu motoru slavnějšího sourozence.

Tohle auto mohlo být hit, v roce 1956 ale Brouk chytil druhý dech a šéf Volkswagenu Heinz Nordhoff projekt zařízl. Nechtěl riskovat, že by klíčový model automobilky dostal konkurenta zevnitř firmy.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 2 - Zavrhnute koncepty novych aut historie 02

Alfa Romeo Tipo 103 (1959)

V roce 1958 podepsala Alfa Romeo spolupráci s Renaultem a začala licenčně vyrábět jeho Dauphine. Čtyřdveřový sedan Tipo 103 začal vznikat v jejích vlastních dílnách o rok později, aby zaujal místo pod tehdejší Giulií a stal se vstupní bránou do světa Alfy Romeo. Měl přední pohon, napříč uložený čtyřválec o výkonu 50 koní a manuální čtyřkvalt. Moderní konstrukce, na tu dobu.

Vypadalo to slibně, ale vedení firmy těsně před zahájením výroby smetlo další vývoj ze stolu a raději prohloubilo spolupráci s Renaultem. Alfa s předním pohonem tak dorazila až v podobě Alfasudu v roce 1971.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 3 - Zavrhnute koncepty novych aut historie 03

Mercedes-Benz 600 Coupé (1965)

Tímto kupé na bází sedanu 600 chtěli lidé od Mercedesu vdechnout život luxusnímu stylovému vozidlo, které by si majitelé řídili sami. Čtyřdveřovou alternativu většinou řídili jejich řidiči, dvoudveřová verze byla určena pro majitele. Vizuálně je vůz prakticky shodný se sedanem, pomineme-li výdechy vzduchu v předních blatnících, takže jeho výroba by nevyžadovala velké investice. Přesto automobilka po stvoření jediného prototypu zjistila, že lepší bude investovat peníze jinam. Onen prototyp existuje dodnes a před světem se skrývá v blíže nespecifikované soukromé sbírce. Jeho hodnota bude ohromná.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 4 - Zavrhnute koncepty novych aut historie 04

Citroen 2CV Super (1974)

Legendární kachna oslavila v roce 1974 už 26. narozeniny a Citroën přemýšlel nad tím, jak dlouho by mohla ještě zůstat ve výrobě. V rámci těchto úvah se rozhodl připravit jakýsi větší facelift. Vozu dal jméno 2CV Super, dal mu pevnou střechu a linie volně inspirované starým Traction Avant. Pod kapotu putovat plochý čtyřválec z modelu GS, který vyžadoval nezvyklé protažení přední masky. Vývoj vozu byl prakticky dokončen, Citroën ale nakonec výrobu zrušil.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 5 - Zavrhnute koncepty novych aut historie 05

Volkswagen Passat GTI (1977)

V roce 1977 vzal Volkswagen motor z Audi 80 GTE (1,6 82 kW) a zabudoval jej do motorového prostoru Passatu. Úpravy pokračovaly většími brzdami na obou nápravách, širšími pneumatikami a sportovně vyhlížejícím bodyktiem, který vytvářel vizuální spojení s Golfem GTI. Ne nadarmo - takto měl vzniknou Passat GTI a jeho dvoudveřový prototyp byl testován na silnicích kolem Wolfsburgu s uspokojivými výsledky. Šéf Volkswagenu Toni Schmucker ovšem celý projekt nakonec zarazil, neboť nevěřil v úspěch Passatu coby výkonného auta.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 6 - Zavrhnute koncepty novych aut historie 06

Porsche 984 (1984)

Kdyby se Porsche 984 dočkalo sériové výroby, stalo by se dnes neexistujícím pojítkem mezi starou 914 a moderním Boxsterem. Lehký vůz s motorem uprostřed byl jakousi německou Mazdou MX-5, ovšem v dobách, kdy žádná neexistovala. Měl uchvátit mladé zákazníky, kteří si nemohli dovolit žádné z tehdejších Porsche a máme pocit, že jako takový by uspěl. Geograficky ale 984 mířilo hlavně do Spojených států, ale tamní trh se sporťáky začal v roce 1987 uvadat. Projekt tak zamířil k ledu a nikdy se odtud nevrátil.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 7 - Zavrhnute koncepty novych aut historie 07Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 8 - Porsche 984 prototyp 1984-87 03Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 9 - Porsche 984 prototyp 1984-87 04Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 10 - Porsche 984 prototyp 1984-87 07Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 11 - Porsche 984 prototyp 1984-87 08Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 12 - Porsche 984 prototyp 1984-87 09

BMW 767iL (1987)

Koncem osmdesátých let BMW vidělo příležitost představit model umístěný nad svou vlastní vlajkovou lodí, dvanáctiválcovou řadou 7. Začalo tak pracovat na vrcholném modelu 767iL coby novém symbolu luxusu s mocným 16válcovým motorem pod kapotou. Inženýři spustili práce v létě 1987 pod vedením Adolfa Fischera a vytvořili 6,7litrový V16 o výkonu 408 koní. K výrobě chyběl krůček, představenstvo BMW ale nakonec rozhodlo v se touto cestou nevydat a více jak 12 válců nenabídnout. Mercedes tou dobou pracoval na motoru W18 a projekt též nakonec vzdal.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 13 - bmw 767i e32 v16 prototyp 01Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 14 - bmw 767i e32 v16 prototyp 02Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 15 - BMW 767i E32 V16 Goldfish dalsi 04Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 16 - BMW 767i E32 V16 Goldfish histoie PerexTyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 17 - BMW 767i E32 V16 Goldfish dalsi 03

Lamborghini P140 (konec 80. let)

P140 mělo v nabídce Lamborghini nahradit níže postavený a nepříliš úspěšný model Jalpa. S motorem 4,0 V10 uprostřed měl mnohem větší šance na úspěch, nakonec nemá ideově daleko k pozdějšímu a velmi úspěšnému Gallardu. První zmínka o něm se datuje ke konci osmdesátých let, kdy se do příprav přidal americký Chrysler coby nový majitel značky. Pro interní pokusy byly postaveny minimálně čtyři prototypy P140. Vše vypadalo dobře, historikové naznačují, že debut se měl odehrát v roce 1992 nebo 1993 se základní cenou 125 000 dolarů, čím by zamířil kamsi mezi Porsche 911 Carrera 4 a Diablem. Trh se supersporty ale začal počátkem 90. let zpomalovat, Lamborghini se zaleklo neúspěchu a prakticky hotové auto do výroby neposlalo. Později začala mít firma ekonomické těžkosti, což osud P140 zpečetilo.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 18 - Zavrhnute koncepty novych aut historie 09Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 19 - Auta zabita tesne pred spustenim seriove vyroby 01Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 20 - Auta zabita tesne pred spustenim seriove vyroby 02

BMW M3 Compact (1990)

BMW chtělo v 90. letech zabrousit do nových segmentů. Součástí manévrů měla být i sportovní divize M, která dostala na starosti vývoj nejmenšího ostrého vozu značky, modelu M3 Compact řady E36. Cílem bylo nalákat nové, mladší zákazníky toužící po ostřejším svezení. Postaven byl plně funkční prototyp, který se dodnes nachází v garážích divize M, výrobu ale nedostal, vedení poslalo celý projekt k ledu.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 21 - 1996 bmw m3 e36 compact orig 03Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 22 - 1996 bmw m3 e36 compact orig 04Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 23 - 1996 bmw m3 e36 compact orig 05Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 24 - 1996 bmw m3 e36 compact orig 06Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 25 - 1996 bmw m3 e36 compact orig 07Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 26 - 1996 bmw m3 e36 compact orig 08

Jaguar C-X75 (2010)

Jaguar představil futuristický koncept vozidlo s názvem C-X75 v roce 2010 k oslavě svých 75. narozenin. Hybridně poháněná placka se setkala s pozitivní odezvou a v Anglii se rozhodli vyprodukovat 250 vozidel. Poté ale přišla celosvětová finanční krize a Britové celý projekt zrušili. Jeho návrat na scénu je nepravděpodobný, třebaže auto bylo hotové - jedno jste mohli vidět v akci i v poslední bondovce.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 27 - Jaguar C-X75 James Bond nove 02Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 28 - Jaguar C-X75 James Bond nove 03Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 29 - Jaguar C-X75 James Bond nove 05Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 30 - Jaguar C-X75 James Bond nove 06Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 31 - Jaguar C-X75 James Bond nove 20Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 32 - Jaguar C-X75 James Bond nove 24

Škoda Roomster II (2015)

Mladoboleslavské pokračování příběhu rodinného MPV jménem Roomster se nápadně podobá současnému Volkswagenu Caddy. Náhoda to není, vůz byl skutečně přeznačkovaným Caddy s pár úpravami, které jej přiblížily primárně osobnímu využití. Vývoj pokračoval až do konečné podoby, z pásu dokonce mělo sjet 100 hotových vozů, které měly být zkraje zkušebně nabídnuty na Slovensku. Nakonec ale na nic z toho nedošlo. Volkswagen v roce 2015 po vypuknutí kauzy Dieselgate šetřil, kde mohl a projekt Roomsteru II těsně před startem výroby zastavil. Škoda sama v tu chvíli nevěděla, zda truchlit nebo se radovat - Roomster měl svou stálou klientelu, MPV obecně ale tou dobou už byly na ústupu a z druhé generace se snadno mohl stát slušný propadák. Přednost tedy nakonec dostala SUV, kterých dnes v nabídce Škody přibývá jako hub po dešti.

Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 33 - Skoda Roomster II 2016 spy 01Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 34 - Skoda Roomster II 2016 spy 02Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 35 - Skoda Roomster II 2016 spy 03Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 36 - Skoda Roomster II 2016 spy dalsi interier 01Tyhle vozy automobilky zařízly těsně přes spuštěním výroby. Udělala to i Škoda - 37 - Skoda Roomster II 2016 spy dalsi interier 02

Inspirace: Autocar

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama