Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tyto prezentační fotky nových Audi vůbec nezobrazují skutečná auta. Jak vznikly?
5.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pořizovat úchvatné fotky nových aut v exotickém prostředí je drahé a dělat záběry jen na počítači nevěrohodné. Existuje ale i pozoruhodná třetí cesta.
Asi nebude překvapením, když řekneme, že spousta prezentačních obrázků automobilových novinek, které vypadají jako fotografie, nejsou fotografie. Jde často o záběry výrazně upravené nebo zcela vytvořené na počítači. A ani videa leckdy nejsou to, čím se zdají být. Vzpomeňte na promo-video Bugatti Chiron, na kterém nejezdil po okruhu tak úplně Chiron, nýbrž Veyron; Chiron se z něj stal až na počítači. A to bylo základem aspoň Bugatti, někdy záběry vznikají ještě bizarněji.
Tyto postupy jsou dnes tak daleko, že je obtížné poznat, co je skutečné a co ne, paradoxně spíše u fotografií ale snáze rozeznáte, že vůz nafocený jakoby pod ohromujícím alpským štítem ve skutečnosti stál tak nanejvýš ve studiu. Dělat takové fotky reálně je ale v případě neodhalených novinek nebezpečné z hlediska možného prozrazení a u těch už představených pochopitelně velmi drahé. A tak se hledají třetí cesty.
Jednu takovou našlo Audi, které se před pár dny pochlubilo tím, jak vznikají některé fotografie jeho vozů, které pak můžeme vidět v prodejních katalozích. Jsou na jednu stranu dokonale skutečné, na druhou stranu ale vytváří dokonalou iluzi toho, co vlastně není.
Jejich autorem je fotograf jménem Felix Hernandez, „velký malý kluk”, který si ze své vášně pro hračky udělal živobytí. „Jen” přidal fotoaparát. A tak dokáže miniatury skoro čehokoli dostat před náš zrak v podobě, ve které je nerozeznáme od skutečných věcí.
Záběry nového Audi Q7, ve na kterých se pohybuje lesem jak šelma nebo fotografie Audi R8 GT minulé generace, na nichž bylo auto částečně zahaleno kouřem, nejsou obrázky skutečného auta. Je na nich model, třebaže nejspíš velmi kvalitní práce za víc než pár stovek, který Hernandez naaranžoval do miniaturních kulis, přidal trochu umělé mlhy a exponoval tak, aby vytvořil větší dojem hloubky ve výsledném obrázku. Pak s fotografií nějakou dobu pracoval na počítači a vytvořil to, co pak Audi prezentovalo světu.
Hernandez používá pro svou práci slovo „Dreamphography” a na rozdíl od videa Chironu, kterým se tvůrci chlubili jen chvíli, tady nejde o nic, za co by se Audi stydělo. V obou těchto případech se způsobem vzniku těchto fotek pochlubilo i na svém facebookovém profilu, a to včetně fotek „ze zákulisí”, tedy z příprav na expozici.
Takovýmto způsobem se pravděpodobně nevytvářejí oficiální fotosady, které automobilky poskytují nám, novinářům, abychom k textům o novinkách měli co přiložit. Tam musí stačit počítač a zrovna u Audi vypadají tyhle fotografie často dost uměle, jak jsme mohli naposledy vidět při včerejším odhalení nových A5 a S5 Cabriolet. Hernandezovy fotky vznikají později spíše pro oficiální katalogy, tapety ke stažení a další podobné záležitosti.
Na práci Felixe H. je pozoruhodná ta skutečnost, že auto jakoby nebylo tím hlavním - vypadá to, že důležitější je situace, do které se dostalo, ať už to v případě R8 je průjezd zaprášenou silnicí nebo u Q7 průzkum džungle. I když říká, že je tahle práce pro něj vlastně hraním si s autíčky, pochopitelně jej živí. A Audi - a nejen jemu - dovoluje dosáhnout lepšího výsledného efektu s větší věrohodností za méně peněz, což se v dobách masivních škrtů kvůli Dieselgate jistě hodí.
„Miluji manipulaci s fotografiemi a digitální umění, ale co je opravdu zajímavé, je dělat co nejvíc ve skutečnosti. Jako sníh používám pšeničnou mouku, jako písek v poušti kukuřičnou. Pro atmosféru přidám kouř, pro déšť vyrobím spršku vody, kapky vody jsou kukuřičný sirup,” píše o své práci Hernandez.
Právě tohle dělá jeho fotografie skutečnějšími, než se na první pohled zdají. A třebaže je jako ilustraci k článku o tom, jaké má nová Q7 motory, kolik zhubla a kolik bude stát, asi nikdo nepoužije, přinášejí zajímavý vhled do toho, jak se také dá dělat produktová fotografie trochu netradiční cestou.
Jedna z katalogových fotek nové Q7 vůbec nezachycuje skutečnou Q7
A podobně to platilo dříve u R8 GT, část fotografií vzniká jen díky modelům aut a kreativitě footgrafa
Zdroje: Audi, Felix Hernandez, Petapixel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda