Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje

Kdysi závodil i na Nürburgringu, posledních skoro 30 let ale jen opuštěný chátral ve stodole. Teď přišla jeho druhá šance, extrémní motor už se probudil k životu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje

31.7.2019 | Mirek Mazal

Kdysi závodil i na Nürburgringu, posledních skoro 30 let ale jen opuštěný chátral ve stodole. Teď přišla jeho druhá šance, extrémní motor už se probudil k životu.

Ukrajinský závodní tým pracuje na obnově soutěžního tahače pamatujícího doby, kdy byla Ukrajina součástí [0000035388 Sovětského svazu]]. Automobil pochází z továrny značky KrAZ, která se již od roku 1946 celým názvem jmenuje Kremenčugskij avtomobilnyj zavod. Automobilka ve městě Kremenčuk funguje dodnes a stále se zaměřuje na těžké nákladní vozy, armádní techniku nebo návěsy.

Chloubou sovětského a poté ukrajinského automobilového průmyslu se má opět stát zelený kamion vytvořený před více jak třiceti léty. Předpotopní mašina by mohla provětrat západní protivníky v seriálu mistrovství Evropy pod patronátem federace FIA stejně, jako se o to pokoušela na přelomu 80. a 90. let.

Stroj s označením 5450 existuje v jediné kopii docela exotického designu. Brčálová karoserie s ostrými hranami ukrývá uprostřed uložený dvoutaktní třináctilitrový turbodiesel 5TDF s protilehlými válci vypůjčený z tanku T-64. Armádní pohon bylo nutné sladit s novým palivovým systémem, který původní výkon 700 koní (515 kW) zvedl na rovný 1 000 sovětských plnokrevníků (735 kW), kteří byli příslibem zrychlení na stovku za 12 sekund. Bojovou energii až ke kolům přenáší manuální převodovka opět vyjmutá z T-64.

Zbytek vozidla už konečně připomíná závodní dráhu místo bojiště. Kola jsou odpružena závodními tlumiči, mechanici opatřili kompletní sadu pneumatických kotoučových brzd Lucas, přidali protiblokovací systém kol ABS a nezávislé zavěšení s torzními tyčemi. V zájmu odlehčení byly kapota a blatníky vyrobeny ze sklolaminátu. Na lehkou karoserii navazovala vnitřní trubková bezpečnostní klec vyžadovaná automobilovou federací.

KrAZ-5450 se účastnil závodů pouze jednou, a to rovnou na slavném Nürburgringu, za cílovou čáru se ale nepodíval. Během jízdy nevydrželo ložisko náboje zadní nápravy a později vypověděla službu hřídel centrálního převodu namáhaná enormním výkonem.

Po premiérovém neúspěchu auto putovalo zpět do hangáru automobilky v Kremečuku. Na začátku 90. let se podnik KrAZ ocitl v hluboké krizi, proto bylo vyloučeno další pokračování závodního programu a auto jen opuštěné chátralo. Soutěžní speciál se tak z dohledu ztratil skoro na 30 let, dokud skupina nadšenců nezačala toužit po obnově slávy závodního tahače s technikou tanku. Renovace je v plném proudu a výjimečný motor je opět v chodu, jak nejlépe ukáží záběry níže.


Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 1 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 01Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 2 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 02Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 3 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 03Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 4 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 04Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 5 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 05Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 6 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 06Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 7 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 07Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 8 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 08
KrAZ-5450 vydržel jen jeden necelý závod zastupovat východní techniku v mistrovství Evropy tahačů

Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 9 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 09Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 10 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 10Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 11 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 11Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 12 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 12Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 13 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 13Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 14 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 14Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 15 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 15Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 16 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 16Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 17 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 17Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 18 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 18Ukrajinci vrací lesk tahači z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje - 19 - KrAZ 5450 zavodni tahac foto 19
Poté byl uložen v hangáru a později přemístěn do stodoly, odkud ho vytáhla skupina dobrovolníků

Zdroj: Drom

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše