Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Drsný tahač z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje, znovu ožívá
5.1.2021 | Mirek Mazal
Asi jen v Sovětském svazu mohlo někoho napadnout vzít motor z tanku, napěchovat ho do tahače a udělat z něj závoďák. Tak vznikl nevídaný soutěžní stroj, který se jedinkrát ukázal na Nürburgringu, pak se po něm slehla zem.
Dodnes existující automobilka KrAZ již od roku 1946 v ukrajinském městě Kremenčuk vyvíjí a vyrábí těžké nákladní vozy, který nacházejí své uplatnění i v armádě. Snad jen tak se mohlo stát, že Kremenčugskij avtomobilnyj zavod dal ještě v časech SSSR za vnik bez přehánění brutálnímu soutěžnímu tahači, který nemá v historii automobilového sportu obdoby.
Stroj označovaný 5450, někdy též 5460 vznikl v jediném provedení. Měla to být svérázná chlouba sovětského automobilového průmyslu, jejímž cílem bylo i na západě ukázat, že ani v zemích SSSR nemají problém vytvořit rychlý tahač schopný konkurovat „kapitalistickým” strojům mnohem prestižnějších značek v závodech mistrovství Evropy konaných pod patronátem FIA. Její vývoj se nakonec zpozdil, ani tak si ale vystoupení v alespoň jednom ostrém klání nenechal ujít.
Brčálově zelený stroj svého času docela exotického designu plného ostrých hran byl nakonec nejzajímavější tím, co skrýval ve svém nitru. Šlo o uprostřed uložený dvoutaktní třináctilitrový turbodiesel 5TDF s protilehlými válci, který si vypůjčil z tanku T-64. Armádní pohon bylo nutné sladit s novým palivovým systémem, který původní výkon 700 koní (515 kW) zvedl na rovný 1 000 sovětských plnokrevníků (735 kW), kteří byli příslibem zrychlení na stovku za 12 sekund. Vysoký až ke kolům přenášela - podržte se - manuální převodovka opět vyjmutá z T-64.
Navzdory použité technice ale zbytek vozu evokoval spíše závodní dráhy než bojiště. Kola byla odpružena závodními tlumiči a pneumatickými brzdami Lucas, nechyběl protiblokovací systém kol ABS a nezávislé zavěšení s torzními tyčemi. V zájmu odlehčení byly kapota a blatníky vyrobeny ze sklolaminátu. Na relativně lehkou karoserii navazovala vnitřní trubková bezpečnostní klec vyžadovaná automobilovou federací.
Tento extrémní KrAZ se nakonec závodů zúčastnil pouze jednou, a to rovnou na slavném Nürburgringu. A byť přitáhl pozornost zahraničních, zejména pak německých médií, za cílovou čáru se nepodíval. Během jízdy nevydrželo ložisko náboje zadní nápravy a později vypověděla službu hřídel centrálního převodu namáhaná enormním výkonem.
Auto nebylo nekonkurenceschopné, po premiérovém vystoupení ale auto putovalo zpět do hangáru automobilky v Kremečuku. Po rozpadu SSSR se podnik ocitl v těžké situaci a na pokračování závodního programu nikdo neměl pomyšlení. Auto tak opuštěné chátralo skoro 30 let, než se jej ujala skupinka nadšenců z dnes už ryze ukrajinského závodního týmu a pustila se do jeho renovace. Práce stále pokračují, uvést zpět do chodu výjimečný motor ale nakonec nebylo tak složité, nakonec vojenská technika musí něco vydržet. Dílo by mělo být hotové v průběhu letošního roku a nemůžeme se dočkat, až tento „závodní tank” znovu uvidíme v akci. Je to skutečně něco neobvyklého a zřejmě neopakovatelného
Dobových oficiálních fotek závodního KrAZu s motorem z tanku je minimum, videa níže vám jej ukáží v dobové a částečně i současné akci. Foto: KrAZ
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 5 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva