Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru

Tento praktický vynález dnes najdeme v naprosté většině nových aut, až dosud ale nebylo jasné, kdo s ním vůbec přišel. Autorství si připisuje designér Fordu, realita je ale jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru

9.10.2018 | Mirek Mazal

Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tento praktický vynález dnes najdeme v naprosté většině nových aut, až dosud ale nebylo jasné, kdo s ním vůbec přišel. Autorství si připisuje designér Fordu, realita je ale jiná.

Proč ve spoustě aut najdeme šipku u ikonky palivoměru a které vozy tento nápad míjí, jsme detailně probírali loni. Ve zkratce řečeno ukazuje, na které straně auta jsou k nalezení malá dvířka skrývající hrdlo palivové nádrže, jejichž umístění mají lidé tankující palivo jen zřídka nebo naopak často měnící auta tendenci pochybovat. S ní stačí mrknout na přístrojovou desku, všimnout si malé směrovky namířené na jednu z možných stran a je po problému.

Praktickou pomůcku dnes používá naprostá většina nových aut, i když donedávna nebyla či dodnes není samozřejmostí zejména u některých německých nebo francouzských aut. Kdo ale s tímto nápadem přišel? Koho jako prvního napadlo, že když někdo kupuje jednu nádrž nafty za měsíc nebo střídá pět firemních aut týdně, ztrácí zbytečně čas se správným zastavením u stojanu a natahováním hadice s tankovací pistolí?

O autorství tohoto chytrého nápadu, jehož aplikace nic nestojí a přitom usnadní každodenní život, se nyní přihlásil Jim Moylan, někdejší designér Fordu. Tahle myšlenka mu prý přišla na mysl v dubnu 1986, když musel v dešti natankovat. Prudký liják zkropil Moylana, protože vyrazil k nádrži na špatnou stranu. Zapsal si nepříjemný zážitek, promyslel řešení a později jej představil svým šéfům. Ve vedení Fordu pochopili přidanou hodnotu drobného symbolu a v roce 1989 se modely Ford Escort a Mercury Tracer staly prvními automobily, které měly malou šipku indikující umístění nádrže. Tedy alespoň podle Moylana.

Nemá smysl rozporovat jeho příběh, před 30 léty na autech nic takového běžné nebylo, a je tak docela dobře možné, že Moylana tato věc napadla bez vazby na kohokoli jiného. Jenže studium historie mu zapravdu tak úplně nedává. I když z jiných firem se k nápadu nikdo nehlásí, podle všeho se šipka nejprve objevila na autech, na kterých byste to tak nějak čekali - na věčně průkopnických Mercedesech.

V trochu jiné podobě se totiž šipka poprvé objevila ještě o více jak dekádu dříve. Už v první polovině 70. let se začala objevovat na Mercedesu SL generace R107 a v roce 1976 se stala standardem u typu W123. Jak jsme již naznačili, nešlo úplně o totéž - Němci nevsadili na bílou šipku namalovanou kdesi v oblasti palivoměru, ale na jiný tvar „hladového oka”. Na přístrojích Mercedesů se tehdy začal objevovat výstražný indikátor rezervy paliva s malou červenou kontrolkou ve tvaru šipky mířící k umístění hrdla palivové soustavy.

Náhoda to nebude, protože už samotný R107 nejprve používal místo šipky obyčejný čtvereček a s příchodem W123 se tohle řešení stalo standardem. Zajímavé je, že později z Mercedesů znovu zmizelo, aby se v nich až v posledních dekádách začalo objevovat opět dříve než ve většině jiných vozů v podobě oné namalované šipky. V jejím případě jde nejspíše opravdu o nápad Moylana, se samotnou snahou ukázat řidiči správnou cestu k hrdlu palivové nádrže přišel ale jako první Mercedes. Dnes už pomalu před 50 léty...


Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 1 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 01Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 2 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 02Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 3 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 03
Mercedes W123 byl prvním vozem, kde se standardně objevilo „hladové oko” ve tvaru šipky směřující k hrdlu nádrže

Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 4 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 04Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 5 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 05
Náhoda to vážně nebude, už starší Mercedes SL R107 dostal totéž řešení, zkraje výroby ale měl ještě klasický čtvereček

Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 6 - Test Mercedes-AMG GT S 2015 rychly 40Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 7 - Test Alfa Romeo 4C rychly 53Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 8 - fiat tipo sedan 16 multijet test 35Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 9 - BMW x6 xDrive50i test int 09Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 10 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 55Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 11 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 37Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 12 - opel adam test 18cUž se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 13 - test honda civic 18 sport 53Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 14 - Subaru Levorg test 2016 int 07Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 15 - Test VW Passat B8 2008 Interier 09Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 16 - Test Volvo V60 D6 AWD PHEV 2015 65
Dnes najdeme drobnou šipku u ikonky palivové nádrže v naprosté většině nových aut. Jako první ji v této podobě podle všeho použil Ford na konci 80. let

Inspirace: Jalopnik

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.