Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru

Tento praktický vynález dnes najdeme v naprosté většině nových aut, až dosud ale nebylo jasné, kdo s ním vůbec přišel. Autorství si připisuje designér Fordu, realita je ale jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru

9.10.2018 | Mirek Mazal

Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tento praktický vynález dnes najdeme v naprosté většině nových aut, až dosud ale nebylo jasné, kdo s ním vůbec přišel. Autorství si připisuje designér Fordu, realita je ale jiná.

Proč ve spoustě aut najdeme šipku u ikonky palivoměru a které vozy tento nápad míjí, jsme detailně probírali loni. Ve zkratce řečeno ukazuje, na které straně auta jsou k nalezení malá dvířka skrývající hrdlo palivové nádrže, jejichž umístění mají lidé tankující palivo jen zřídka nebo naopak často měnící auta tendenci pochybovat. S ní stačí mrknout na přístrojovou desku, všimnout si malé směrovky namířené na jednu z možných stran a je po problému.

Praktickou pomůcku dnes používá naprostá většina nových aut, i když donedávna nebyla či dodnes není samozřejmostí zejména u některých německých nebo francouzských aut. Kdo ale s tímto nápadem přišel? Koho jako prvního napadlo, že když někdo kupuje jednu nádrž nafty za měsíc nebo střídá pět firemních aut týdně, ztrácí zbytečně čas se správným zastavením u stojanu a natahováním hadice s tankovací pistolí?

O autorství tohoto chytrého nápadu, jehož aplikace nic nestojí a přitom usnadní každodenní život, se nyní přihlásil Jim Moylan, někdejší designér Fordu. Tahle myšlenka mu prý přišla na mysl v dubnu 1986, když musel v dešti natankovat. Prudký liják zkropil Moylana, protože vyrazil k nádrži na špatnou stranu. Zapsal si nepříjemný zážitek, promyslel řešení a později jej představil svým šéfům. Ve vedení Fordu pochopili přidanou hodnotu drobného symbolu a v roce 1989 se modely Ford Escort a Mercury Tracer staly prvními automobily, které měly malou šipku indikující umístění nádrže. Tedy alespoň podle Moylana.

Nemá smysl rozporovat jeho příběh, před 30 léty na autech nic takového běžné nebylo, a je tak docela dobře možné, že Moylana tato věc napadla bez vazby na kohokoli jiného. Jenže studium historie mu zapravdu tak úplně nedává. I když z jiných firem se k nápadu nikdo nehlásí, podle všeho se šipka nejprve objevila na autech, na kterých byste to tak nějak čekali - na věčně průkopnických Mercedesech.

V trochu jiné podobě se totiž šipka poprvé objevila ještě o více jak dekádu dříve. Už v první polovině 70. let se začala objevovat na Mercedesu SL generace R107 a v roce 1976 se stala standardem u typu W123. Jak jsme již naznačili, nešlo úplně o totéž - Němci nevsadili na bílou šipku namalovanou kdesi v oblasti palivoměru, ale na jiný tvar „hladového oka”. Na přístrojích Mercedesů se tehdy začal objevovat výstražný indikátor rezervy paliva s malou červenou kontrolkou ve tvaru šipky mířící k umístění hrdla palivové soustavy.

Náhoda to nebude, protože už samotný R107 nejprve používal místo šipky obyčejný čtvereček a s příchodem W123 se tohle řešení stalo standardem. Zajímavé je, že později z Mercedesů znovu zmizelo, aby se v nich až v posledních dekádách začalo objevovat opět dříve než ve většině jiných vozů v podobě oné namalované šipky. V jejím případě jde nejspíše opravdu o nápad Moylana, se samotnou snahou ukázat řidiči správnou cestu k hrdlu palivové nádrže přišel ale jako první Mercedes. Dnes už pomalu před 50 léty...


Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 1 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 01Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 2 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 02Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 3 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 03
Mercedes W123 byl prvním vozem, kde se standardně objevilo „hladové oko” ve tvaru šipky směřující k hrdlu nádrže

Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 4 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 04Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 5 - Kdo vymyslel sipku u ikonky palivomeru 05
Náhoda to vážně nebude, už starší Mercedes SL R107 dostal totéž řešení, zkraje výroby ale měl ještě klasický čtvereček

Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 6 - Test Mercedes-AMG GT S 2015 rychly 40Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 7 - Test Alfa Romeo 4C rychly 53Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 8 - fiat tipo sedan 16 multijet test 35Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 9 - BMW x6 xDrive50i test int 09Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 10 - Test Audi R8 V10 Plus 2016 55Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 11 - Skoda Octavia 1 0 TSI 2017 test prvni 37Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 12 - opel adam test 18cUž se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 13 - test honda civic 18 sport 53Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 14 - Subaru Levorg test 2016 int 07Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 15 - Test VW Passat B8 2008 Interier 09Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru - 16 - Test Volvo V60 D6 AWD PHEV 2015 65
Dnes najdeme drobnou šipku u ikonky palivové nádrže v naprosté většině nových aut. Jako první ji v této podobě podle všeho použil Ford na konci 80. let

Inspirace: Jalopnik

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše