Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Už se ví, kde se v bulharském skladišti vzalo 11 úplně nových BMW z roku 1994
9.1.2019 | Petr Prokopec
Musí jít o zvláštní okolnosti, které zapříčiní, že někde zůstane skoro čtvrtstoletí bez hnutí stát tolik úplně nových aut ne zrovna malé hodnoty. A také ano, chtělo to obtížně opakovatelný sled událostí.
Před několika dny automobilový svět pobláznila zpráva o nálezu jedenácti BMW řady 5, která měla před dlouhými 24 lety zamířit do jednoho bulharského skladiště a následně neujet ani metr. Bylo pochopitelně otázkou, jak se něco takového mohlo stát a jaký osud tato auta dále čeká. Ani v jednom případě jsme neznali přesné odpovědi, a tak jsme o nich příliš nespekulovali, nyní konečně můžeme posloužit přesnějšími informacemi.
V druhém případě upřesnění některé fanoušky úplně nepotěší, i když se něco takového dalo čekat. Auta se z fotek zdála být na skoro čtvrtstoletí stání ve velmi dobrém stavu, člověk, který je mohl vidět, ale říká, že zase tak zázračný není. U některých došlo k rozbití oken padajícími úlomky betonu a další následné zkáze. Některá mají ze stejného důvodu poškozené karoserie a část vozů není kompletní, neboť díly z nich byly použity na opravu jiných vozů.
Něco takového se ale dalo čekat, tak dlouhé odstavení automobilům dobře nedělá. Stejně tak bylo jasné, že nebude úplně snadné dostat nalezená BMW do provozu, neboť nikdy nebyla přihlášena, a tak jim chybí potřebná dokumentace. Nic z toho ale jejich atraktivitu až tak nesnižuje a s doklady k jinému dobovému BMW 520i nebo 525i některý z těchto kousků snadno použijete pro „přestavbu” a budete mít novější pětku generace E34 než kdokoli široko daleko.
Zajímavější je minulost těchto aut, která konečně dává smysl. Nález nemá nic společného s neúspěšným rozjezdem autopůjčovny, jak se původně tvrdilo, příběh je mnohem pikantnější. Pro jeho rozkrytí se vrátit musíme na počátek roku 1994, kdy se před krachem ocitl jeden španělský dealer BMW. V tu chvíli vycítil svou šanci jeden bulharský investor, který mohl získat 186 zcela nových BMW řady 5 generace E34 za velmi dobré ceny, které by mu i v Bulharsku dovolily snadný a rychlý prodej.
Auta tak koupil, osud pro něj ale kartami zamíchal velmi nepříznivým způsobem. Bulharsko ten rok, přesně 1. dubna 1994, zavedlo daň z přidané hodnoty ve výši 20 %, což cenu aut v Bulharsku pro soukromou klientelu přesně o tuto část zvedlo. Z někdejšího „super obchodu“ tak rázem byl spíše „super problém” a během dalších let se muži podařilo prodat za přijatelnou (a přesto prý příliš nízkou) jen 175 vozů. Na prodej těch zbylých pod cenou rezignoval a věřil, že je v určitou chvíli lépe prodá na díly.
Tento plán byl nakonec realizován jen částečně a auta byla poprvé objevena partou nadšenců už v roce 2016. Pozornost celého světa si ale celá tahle bavorská jedenáctka získala až nedávno díky pořízené sadě fotografií, kterou znovu přikládáme níže.
Co bude s vozy dále, zatím není jisté. Mohou být prodány jako celek, mohou být prodány na díly, tady zatím jasná informace chybí. S ohledem na medializaci celého případu předpokládáme, že zpeněžit auta jako taková za dobrou cenu nebude velký problém, každý případný kupec je ale bude muset dostat do provozu sám dle možností dostupných v té které zemi. V některých už bude připadat v úvahu i veteránská registrace, což bude u sice skoro 25 let starého, ale jinak nikdy nejetého auta docela úsměvná záležitost...
Těchto jedenáct BMW řady 5 pochází z roku 1994, nikdo s nimi ale nenajel ani kilometr. Teď už se ví, jak k tomu došlo
Zdroj: BMW Fans Bulgaria@Facebook
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch