V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu

Když Mercedes 600 SEL znamenal luxus s motorem 6,0 V12, co pak musel být 1000 SEL? Vůz s desetilitrem a obřím výkonem? Kupodivu nikoli a nedávný prodej jednoho z nich nám nyní jeho historii připomíná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu

29.12.2018 | Petr Prokopec

Když Mercedes 600 SEL znamenal luxus s motorem 6,0 V12, co pak musel být 1000 SEL? Vůz s desetilitrem a obřím výkonem? Kupodivu nikoli a nedávný prodej jednoho z nich nám nyní jeho historii připomíná.

V roce 1979 vyrukoval Mercedes s druhou generací třídy S. Ta se pyšnila interním označením W126, stejně jako opravdu dlouhým životním cyklem. Na montážních linkách totiž vydržela dlouhých 13 let, byť je třeba podotknout, že v roce 1985 došlo na představení modifikovaného provedení. Vůči dosluhujícímu modelu dostalo do vínku jiné nárazníky a litá kola, stejně jako nově zkonstruovaný šestiválec. V případě osmiválce pro změnu došlo k navýšení objemu z 5,0 na 5,6 litru.

My si dnes posvítíme ještě na model před faceliftem, který byl v případě verze 500 osazený pětilitrem, jenž zadní kola skrze čtyřstupňový automat posílal 232 koní. Dnešní optikou nejde o nijak závratný výkon, zvláště na objemnou osmiválcovou pohonnou jednotku. Nicméně jelikož byl kombinován s relativně střídmými 1 600 kilogramy, mohli jste dosáhnout stovky již za 8,1 sekundy. A pokud jste ponechali dostatečně dlouho sešlápnutý plyn, šlo počítat s maximálkou 225 km/h.

Mercedes tento agregát dával pod kapotu dvoudveřového kupé 500 SEC, případně pak do motorového prostoru limuzíny 500 SEL. Ta se vůči standardnímu sedanu dočkala prodloužení, naměřit jí tedy lze 5 135 milimetrů na délku a 3 075 mm v rámci rozvoru. Přesně toto provedení si pořídil jeden americký zákazníky, ten však s vozem nezamířil ihned přes oceán, nýbrž k tuningové společnosti Brabus. A právě tam se třícípá hvězda dočkala úprav i změny jména.

S ohledem na skutečnost, že Brabus si udělal jméno hlavně laděním pohonných jednotek, je poněkud překvapivé, že v tomto případě agregát zůstal v ryze standardním stavu. A to přesto, že se třída S po jeho zásahu začala chlubit označením 1000 SEL, který na šponování výkonu jasně odkazuje - člověk by pod kapotou čekal i desetilitrové monstrum. Nicméně pod kapotou se skutečně nepohnul ani šroubek, v nedotčeném stavu pak zůstal i podvozek. Úpravce z Bottropu tak zanechal stopu pouze na karoserii.

Třída S se tedy dočkala upravených nárazníků, s nimiž dorazila 16palcová litá kola BBS osazená pneumatikami Yokohama ES100 o rozměru 225/50 vpředu a 245/45 vzadu. Celý exteriér, včetně nových emblémů, pak byl nalakován načerno, do stejného odstínu byl však oháknut i kožený interiér. V něm nechybí ani zakázkové koberečky či hasicí přístroj, stejně jako upravený přístrojový štít cejchovaný do optimistické maximálky 320 km/h.

Tím úpravy vozu skončily, přičemž první a po dlouhých třiatřicet let jediný majitel s nimi byl evidentně nadmíru spokojen. S modifikovanou třídou S totiž od té doby najezdil nemalých 196 tisíc mil (315 tisíc kilometrů). Po celou dobu se přitom pečlivě staral o zevnějšek, interiér i techniku, což samozřejmě dokládá i razítky ze servisů. Nicméně bez navýšeného výkonu zjevně mnoho zájemců neoslovil, vůz tak prodal jen za 9 000 USD (cca 202 600 Kč).

Nás ale tento vůz zaujal z jiného důvodu. Jasně totiž dokladuj, že ani před několika dekádami nemusela dnešní „velkoústá” označení znamenat skutečně velký motor. Zrovna Mercedesy dnes na tomto poli zase tak nepřehání (třeba modely s označením 63 mají motor 4,0 biturbo, to je rozdíl něco málo přes 50 %), to spíše konkurence (např. BMW M550d má 3,0 tri- nebo quad-turbo) teprve dotahuje, s čím se u aut třícípé hvězdy bylo možné setkat v 80. letech. Verze 1000 SEL, třebaže z rukou úpravce, tak zkrátka předběhla dobu, jen možná ne tak, jak by si svého času Mercedes nebo Brabus přály. Vůz se přes extrémní označení vyznačoval hlavně luxusními prvky jako televize či chladicí boxy v interiéru, pod kapotou zůstal „jen” motor 5,0 V8 s atmosférickým plněním.

V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 1 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 01V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 2 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 02V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 3 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 03V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 4 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 04V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 5 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 05V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 6 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 06V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 7 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 07V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 8 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 08V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 9 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 09V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 10 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 10V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 11 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 11V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 12 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 12V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 13 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 13V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 14 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 14V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 15 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 15V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 16 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 16V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 17 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 17V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 18 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 18V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 19 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 19V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 20 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 20V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 21 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 21V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 22 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 22V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 23 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 23V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 24 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 24V 80. letech se dal koupit Mercedes 1000 SEL. Extrémní označení předběhlo dobu - 25 - Mercedes-Benz Brabus 1000SEL 1985 na prodej 25
Mercedes 1000 SEL od Brabusu působí dojmem motorového monstra na kolech, realita je ale jiná. Model to byl hlavně luxusní

Zdroj: Bring A Trailer

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama