Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácný Mercedes, který o 30 let předběhl dobu. Na 1000 SEL stojí pakatel
26.8.2020 | Petr Miler
Mercedesy ukazovaly cestu vývoji vcelku pravidelně, v tomto případě ale nejde o výjimečnou techniku, elektroniku, nic takového. 1000 SEL předběhl dobu hlavně označením.
V roce 1979 odhalil Mercedes druhou generací třídy S. Ta se pyšnila interním označením W126 a velmi dlouhým životním cyklem. Na montážních linkách totiž vydržela dlouhých 13 let, byť je třeba dodat, že v roce 1985 došlo na představení modifikovaného provedení. Oproti dosluhujíc verzi dostalo jiné nárazník, kola nebo nově vyvinutý šestiválec. V případě osmiválce pro změnu došlo k navýšení objemu z 5,0 na 5,6 litru.
My si dnes posvítíme ještě na model před faceliftem, který byl v případě verze 500 osazený pětilitrem a na zadní kola skrze čtyřstupňový automat posílal 232 koní. Dnešní optikou nejde o nijak závratný výkon, zvláště na objemnou osmiválcovou pohonnou jednotku. Nicméně ani podobná auta tehdy nevážila dvě tuny - osmiválec měl práci s relativně střídmými 1 600 kilogramy, a stovky dosahoval za 8,1 sekundy. A pokud jste ponechali dostatečně dlouho sešlápnutý plyn, šlo počítat s maximálkou 225 km/h.
Mercedes tento agregát dával pod kapotu dvoudveřového kupé 500 SEC, případně pak do motorového prostoru limuzíny 500 SEL. Ta se oproti standardnímu sedanu dočkala prodloužení, naměřit jí tedy lze 5 135 milimetrů na délku a 3 075 mm v rámci rozvoru. Přesně toto provedení si pořídil britský zákazník, auto však okamžitě nechal upravit. A právě tehdy se třícípá hvězda dočkala progresivní změny jména na 1000 SEL.
Co to vlastně znamená? Toto jméno nikdy nepoužíval sám Mercedes, zároveň jej nepoužíval ani konkrétní úpravce. Ve své době se stalo módním na tuningové scéně a legenda praví, že jej vymyslela jeden blízkovýchodní úpravce poté, co svému zákazníkovi vylepšila právě model 500 SEL. S úpravou byl spokojen, a to dokonce tak moc, že řekl, že jeho auto je rázem dvakrát lepší než 500 SEL. A kolik je dvakrát 500?
Tak mělo vzniknout vskutku neobyčejně působící označení, kterého se záhy chytli další úpravci, včetně těch německých, nevyjímaje třeba Brabus. Kde byl upraven tento vůz, prodávající neupřesňuje, s ohledem na znáček 50 AMG na zádi to ale mohlo být i tehdy nezávislé AMG. Pokud je tomu tak, je vzhledem k historii této firmy překvapivé, že motor ponechala ve standardním stavu, a to přesto, že se obě označení na zádi na šponování výkonu odkazují - člověk by pod kapotou čekal i desetilitrové monstrum.
Nicméně pod kapotou se podle výkonu nic nezměnilo, ladila se karoserie, přibyla litá kola BBS a pořádně přepracován byl také interiér. To byl nakonec obvykle hlavní obsah jména 1000 SEL a tento vůz není výjimkou. Podívejte se hlavně na konzoli pro cestující vzadu - všechno od televize po ledničku nebylo ani v těchto autech v 80. letech ničím obvyklým.
Vůz měl od roku 1985, kdy vznikl, najet dodnes jen 96 tisíc mil (ani ne 155 tisíc km) a zdá se být opravdu velmi zachovalý. Přesto nestojí mnoho, je jako jediný takový k mání v Německu za pouhých 10 900 eur, tedy asi 285 tisíc Kč. Na tak výjimečné auto v tak dobrém stavu to opravdu není mnoho, trh si ale obecně starých tříd S příliš neváží.
Nás ovšem toto auto zaujalo primárně kvůli svému jménu. To jasně dokladuje, že ani před několika dekádami nemusela dnešní „velkoústá” označení znamenat skutečně velký motor a především - že na ně zákazníci slyšeli už tehdy. Zrovna Mercedesy dnes na tomto poli zase tak nepřehání (třeba modely s označením 63 mají motor 4,0 biturbo, to je rozdíl něco málo přes 50 %), to spíše konkurence (např. BMW 50d znamená 3,0 tri- nebo quad-turbo, Volvo T8 dnes značí čtyřválec atp.) teprve dotahuje, s čím se u aut třícípé hvězdy bylo možné setkat v 80. letech.
Verze 1000 SEL, třebaže z rukou úpravce, tak zkrátka předběhla dobu o nějakých 30 let, tehdy podobná označení nepřeháněla buď vůbec, nebo jen velmi mírně. V této dekádě je to - bohužel - stále obvyklejší.
Mercedes 1000 SEL 50 AMG působí dojmem motorového monstra na kolech. Realita je trochu jiná, je to hlavně luxusní auto, přesto je zajímavé. Foto: Mobile.de
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před hodinou - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 2 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 4 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva