Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Británii draží nikdy nejeté monstrum rallyové sk. B, na tachometru má 7 mil
31.5.2019 | Petr Prokopec
Neskutečných 34 let vydržel ve stavu nového auta asi nejošklivější speciál skupiny B, který kdy vznikl. Od roku nebylo tohle MG Metro 6R4 nikdy registrováno a najelo pouhých 11 km.
V historii motorsportu nejspíše neexistovala extrémnější kategorie, než byla rallyová skupina B. Monstra, která se v ní pohybovala, disponovala enormním výkonem, se kterým byla spojena muší váha. K tomu se přidal pohon všech kol a dechberoucí rychlost byla na světě. Bohužel však došlo k několika smrtelným nehodám, kvůli nimž nakonec bylo soutěžení v této kategorii ukončeno krátce poté, co se stihlo proslavit. Mediálně vděčná série ale přilákala zájem spousty automobilek, a tak se dodnes dá koupit spousta dobových speciálů, z nichž některé jejich tvůrci ani nestihli postavit na start.
Jedním z nich - a velmi pravděpodobně tím nejošklivějším - je bílé MG Metro 6R4, jež vidíte na obrázcích. Vůz byl vyroben v roce 1985 a první majitel jej koupil od továrny o rok později jako stavebnici. Díky tomu totiž společnost Austin Rover dokázala obejít požadované certifikace a zároveň umožnila lidem, aby se tak trochu „ušpinili“, což bylo některými i vítané. A to přesto, že se ve výsledku jednalo pouze o dodatečnou montáž dvou spoilerů, která si vyžádala dvacet minut práce.
Jakkoliv bylo MG připravené na světové rallye, jeho majitel jej zavřel do garáže, kde se na něj chodil koukat až do své smrti. Jeho manželka následně usoudila, že by si vůz zasloužil daleko větší pozornost, a proto se dohodla na dlouhodobé zápůjčce s muzeem v Donningtonu. Tam Metro zůstalo až do roku 2002, přičemž v daný moment mělo na tachometru pouhých 5 mil (8 km). Poté jej koupil současný majitel, který za sedmnáct let přidal další dvě míle (3,2 km).
Jak je tedy evidentní, nájezd je prakticky nulový. MG navíc nebylo nikdy zaregistrováno, dokonce jej ještě halí tovární vosk a fólie. To ovšem na druhou stranu neznamená, že nebude potřebovat nějakou tu renovaci. Zejména bíle lakovaná kola působí opravdu zašle, ani samotná karoserie ale nevypadá na to, že jde nikdy nepoužívaný vůz, byť více než 30 let starý. Překvapivě tak možná nejzachovaleji působí interiér, jakkoliv je samozřejmě spartánský.
Přesunout se můžeme do motorového prostoru, který se nenachází pod přední kapotou, ale za sedadly. Všechna čtyři kola roztáčí atmosférický třílitrový šestiválec, na kterém zapracoval i legendární Patrick Head z týmu Williams F1. Pohonná jednotka produkuje 250 koní, jež jsou přenášeny na všechna čtyři kola. Jde o jeden z dvou set homologačních speciálů (konkrétně vůz č. 189) ve specifikaci Clubman pro silniční využití.
Austin Rover mimo to vyrobil ještě 20 kusů určených přímo pro mezinárodní skupinu B, v jejichž případě byl výkon vyšponován dokonce na 410 koní. Nicméně všechny tyto kusy jsou zatíženy daleko vyšším nájezdem. A zejména je otázkou, zda se vůbec kdy v prodeji objeví. Tento exemplář ovšem do aukce míří, přičemž vydražen by měl být 27. a 28. července na okruhu Silverstone za minimálně 200 000 GBP (cca 5,8 mil. Kč).
Tohle MG Metro 6R4 nebylo nikdy zaregistrováno, díky triku Austinu Rover přitom jeho 250 koní může na silnici
Zdroj: Silverstone Auctions
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 10:45 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda