Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V garáži plné harampádí našli sporťák za 22 milionů, kdysi nejrychlejší auto světa
5.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tohle auto bylo skutečně svého času nejrychlejší na světě, znát ho ale bude jen málokdo. Mezi sběrateli ovšem platí kterýkoli z 85 exemplářů za cennost.
Není až zas tak výjimečné, když dojde k otevření staré stodoly či skladiště a najde se jedno nebo více výjimečných aut považovaných za ztracená. Povětšinou jde však o lokace, které jsou poněkud vzdáleny od lidských obydlí. O to více jsme byli překvapeni při sledování epizody pořadu Barn Find Hunter (volně přeloženo Lovec stodolních nálezů - pozn. red.), ve které byl jeden takový exot ukryt v garáži domu obývaných jeho majiteli.
Z jakého důvodu byl vůz uzavřen v 70. letech minulého století za výklopnými vraty garáže domu Carla a Cindy, přesně nevíme. Ale stalo se to a postupně bylo auto přetvořeno v lapačem prach a především odkladiště nejrůznějšího harampádí. Zaskládána nebyla jen karoserie, ale i celý interiér, a to nejen různou veteší, ale i mechanickými komponenty vozu. Při současném otevření vrat tak bylo sotva patrné, že nějaký vůz skrývaly.
Jenže bylo to tak a ten vůz je opravdu výjimečný. Jde o Pegaso Z-102, jeden z nejvzácnějších sporťáků všech dob. Španělská automobilka, která se běžně zabývala náklaďáky, autobusy a ozbrojenými vozidly, jej vyráběla v letech 1951 až 1958, přičemž za tu dobu vzniklo pouze 85 kusů. Ten, který dnes vlastní Carl, je pětatřicátý v pořadí.
Všechny exempláře byly osazeny celohliníkovým osmiválcem, jehož objem byl postupně navyšován. Na počátku šlo o 2,5litrovou jednotku, na konci měla objem 3,2 l. Navíc zákazníci mohli sáhnout po příplatkových karburátorech či dokonce kompresoru, což logicky ovlivnilo výkon, jenž se pohyboval od 170 do 360 koní. Na zadní kola jej přenášel pětistupňový manuál.
Ve vrcholném provedení zvládalo Pegaso Z-102 dosáhnout nejvyšší rychlosti 249 km/h, což z něj v roce 1953 činilo nejrychlejší produkční vůz světa. Španělé v tomto ohledu pokořili i Ferrari, což bylo více než důležité, neboť technický šéf značky Wilfredo Wicart byl Enzovým souputníkem již v době, kdy oba pracovali pro Alfu Romeo. Následně oba odstartovali vlastní firmy.
Ferrari pak sice možná jednu bitvu prohrálo, nicméně v rámci celé války bylo daleko úspěšnější. Pro Pegaso byl totiž výlet do sportovních končin pouze jednorázovou záležitostí (zjednodušená a levnější verze Z-103 se vůbec neuchytila), načež automobilka následně znovu skončila pouze u užitkových vozidel. Ty pak vyráběla do roku 1994, než jí pohltilo Iveco.
Tím se uzavřela historie značky, na kterou nejspíše již zapomněla i řada Španělů. Dá se ovšem předpokládat, že onen exemplář s pořadovým číslem 35 ji více než připomene. Carl jej totiž hodlá nechat v té samé garáži, kde byl uchováván po nějakých 40 let, zrenovovat do prvotřídního stavu.
Po renovaci by přitom španělský sporťák měl zamířit na řadu přehlídek včetně Pebble Beach Concours d'Elegance. Je pak možné, že časem zamíří do nějaké aukce, kde zlomí nějaký ten rekord. Naposledy se totiž jedno Pegaso Z-102 prodalo před pár lety za 800 000 USD (cca 17 576 000 Kč). Nyní by ale jeho hodnota dosahovat alespoň 1 milionu USD (22 milionů Kč)...
V tomto stavu se Pegaso Z-102 skrývalo v Carlově garáži...
...a takto vypadalo v 50. letech minulého století. Kromě kupé se vyráběly i kabriolety, které měly na oné 85kusové sérii menší podíl, vzniklo jich totiž pouze 28
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva