Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V lese u staré továrny General Motors byl objeven svérázný automobilový poklad
26.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
U nás v lesích najdeme z historicky cenných věcí nanejvýš schovanou munici po Němcích nebo po Sovětech, v Americe se dají trochu jiné věci. Třeba převodovky Turboglide z 50. let.
Pokud vlastníte detektor kovů a vypravíte se zejména do severních Čech, velmi pravděpodobně po krátkém hledání narazíte na smutná mementa druhé světové války. V lesích se tam stále válí helmy, náboje, bodáky či dokonce torza střelných zbraní. U železniční tratě v Sosnové u České Lípy byl takto na sklonku 80. let objeven hotový nacistický poklad. Němci prchající před spojeneckými vojsky se totiž zbavovali všeho, co by zpomalovalo jejich tempo. Jeden jediný příkop tak kupříkladu ukrýval šest tun granátů.
Na podobné nálezy může Amerika zapomenout, ač jde o častého aktéra válečných konfliktů. Nicméně přímo na území Spojených států panuje již prakticky sto let mír, v roce 1924 totiž došlo k definitivnímu ukončení tzv. Indiánských válek, jež započaly v roce 1609 rozpínavostí Angličanů. Neznamená to ovšem, že by v zemi nebylo možné nalézt rovněž různé svérázné poklady. Jen jsou o trochu jiné než ty české a mají větší spojitost s nám bližší automobilovou tématikou.
Řeč je o hromadě automatických převodovek Turboglide, jež koncern General Motors vyráběl v 50. letech minulého století. Objevil ji opravář lisů Dennis Viers, který se před nedávnem procházel poblíž továrny v Parmě na předměstí Clevelandu v Ohiu. Tu GM otevřelo v roce 1948, přičemž kromě lisovny zde také sídlila výroba pohonných jednotek. Tu před osmi lety kvůli restrukturalizaci amerického koncernu zrušili.
Viers se tedy procházel poblíž již neužívaného areálu a všiml si, že ze země trčí cosi kovového, přitom důvěrně známého. Dříve tu byl močál, ten ale z vyschl a vydal svá tajemství. „Když jsem se podíval blíže, náhle jsem zjistil, že je to převodovka,“ říká k nálezu Dennis. K jeho překvapení nešlo o ojedinělý nález, jen během přestávky na oběd stihl napočítat deset automatů. Sám je ovšem přesvědčen, že v bývalém močálu jich odpočívá daleko více. Otázkou však je, proč tam vůbec jsou.
„Velmi pravděpodobně byly špatné či tak něco. Nebo jednoduše měli paletu špatných, kterou se rozhodli dát stranou. A když došlo k ukončení výroby, ona paleta se posouvala napříč továrnou, až některý z manažerů rozhodl, že je třeba se jí zbavit,“ vypočítává možnosti toho, co se na sklonku 50. nebo na počátku 60. let mohlo stát. Dle pamětníků přitom GM danou lokalitu užívalo i jako skladiště, pročež se mohlo stát, že paleta s převodovkami zůstala zapomenuta.
Zajímavé ovšem je, že dle záznamů archivu GM se převodovky Turboglide ve skutečnosti nevyráběly v továrně v Parmě, nýbrž ve 180 kilometrů vzdáleném Toledu. Na předměstí Clevelandu se montovaly dvourychlostní automaty Powerglide, jež tehdy byly mnohem běžnějším typem automatů. Typ Turboglide byl mnohem komplexnější a díky trojici „ozubených“ konvertorů točivého momentu zjemňujících řazení jej můžeme přirovnat k dnešnímu CVT.
Techniku ale nyní nechme stranou. Otázkou je, jak se převodovky vyráběné v jednom městě dostaly do takřka dvě stě kilometrů vzdáleného močálu. Záznamy GM totiž nezahrnují jejich produkci v Parmě. Podle zástupců archivu koncernu je ale možné, že automobilka hodlala jejich produkci skutečně rozjet i ve druhé lokalitě. Vzniknout tak mohla pilotní várka převodovek. Nicméně proč se dostala do močálu, nikdo neví.
Možností je samozřejmě hodně, opravdu mohlo jít o závadné kousky nebo onu část pilotní produkce, jež byla předčasně ukončena. Převodovky pak mohly být naskládány do beden a při převozu se s nimi mohl převrátit náklaďák. GM pak nechalo vyprostit pouze vůz, jeho náklad ale nechalo napospas osudu. Zda jsme ale skutečně udeřili hřebíček na hlavičku, to se možná nikdy nedozvíme, na každý pád je to pozoruhodný nález - hromada starých převodovek je to poslední, co při procházce lesem čekáte, že objevíte...
Zatímco v Čechách se nachází hlavně munice z druhé světové války, ve Státech objevily hromadu převodovek částečně utopených v močálu. Jak se tam dostaly a proč, nikdo neví
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda