Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V opuštěném přívěsu našli po 35 letech italský sporťák s pozoruhodnou historií
8.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Není to Ferrari, Lamborghini ani Maserati, přesto jde o působivý stroj, který si nezaslouží upadnout v zapomnění. Tento je vážně výjimečný.
V Italské Modeně je pro Čechy lákavým turistickým cílem poslední dílo architekta českého původu Jana Kaplického, kterým je muzeum Ferrari. O pár ulic vedle se tyčí výšková budova automobilky Maserati. Tito dva výrobci městu dominují, téměř se ale zapomnělo na třetí tamní automobilku vyrábějící sportovní auta - roku 1959 v Modeně vznikla společnost De Tomaso Modena S.p.A.
Na počátku 70. let se představil obchodně nejúspěšnější model značky, celým označením De Tomaso Pantera. Spolupráce s Fordem přinesla americký osmiválec V8, který dokázal směle konkurovat italský jednotkám. Vůz díky pětistupňové převodovce ZF, samosvornému diferenciálu a propracované aerodynamice dosahoval takových výkonů, že se zrodil konkurent i pro ikonická Ferrari. Výkon, spolehlivost a spolupráce s Fordem podporovaly prodeje hlavně v USA, a tak se jen Pantery prodalo za dobu její existence přes 7 200 kusů.
V posledních dekádách to ale s automobilkou šlo z kopce a i když se ještě v tomto století o leccos pokoušela, dnes je s ní amen. Většina z oněch tisíců prodaných aut ale pořád ještě existuje - některá zůstávají na očích, jiná méně. A dnes se podíváme na vůz, který denní světlo nespatřil celých 35 let a má opravdu zajímavou historii.
Je to Pantera L z roku 1972, která byla od roku 1982 zavřena v přívěsu s hromadou náhradních dílů. Nikdo do té doby neměl klíče, aby přívěs otevřel. To se - bez klíčů - stalo teprve letos, a tak se na tento výjimečný vůz můžeme znovu podívat. Výjimečný je tím, že jde o jednoho z posledních účastníků silničního závodu Cannonball v roce 1980. Tehdy ujel 3 992 kilometrů z Merricku v New Yorku do Redondu v Kalifornii, tedy napříč celými Spojenými státy, za 42 hodin a 57 minut. Což je vážně slušný výkon na dnes 45 let starý stroj.
Účast v tomto závodě ale měla ještě dohru. Jak asi tušíte, dvoudveřové kupé během jízdy napříč USA nejednou překročilo maximální povolenou rychlost, za což se posádka dostala až k soudu. Tehdy ani v Americe nebyli tak přísní jako dnes, a tak soudce rozhodl pouze o menším finančním trestu. A při vynesení rozsudku konstatoval, že by si přál, kdyby mohl sedět během závodu uvnitř kabiny. Dnes těžko představitelný konec...
Dodejme, že Pantera vážně nebyla žádné ořezávátko, vzácného Itala hnal osmiválec 351 Cleveland s objemem 5 766 cm3 a výkonem 231 kW (314 koní). Tento konkrétní kus měl být původně restaurován, nakonec ale bylo uschován do mobilního příbytku a zůstal tam po mnoho dalších dekád. Původně černý lak je doplněn zlatými koly a aerodynamickými doplňky, motor leží zabalený mimo automobil. Naštěstí jsou díly v dobrém stavu a restaurace může po velké odmlce pokračovat - v dobrém se cena vozu může pohybovat mezi 50 000 a 100 000 USD (1 086 000 až 2 173 000 Kč). Nedocenitelný skvost to tedy zatím není, ale... všeho do času.
Tato Pantera od De Tomasa byla vysvobozena po dlouhých 35 letech stání. Teď ji snad čekají lepší zítřky...
Zdroj: Hagerty@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva