V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes

V SSSR muselo být vždy všechno o něco větší a tamní auta nebyla výjimko. Tohle auto je jedním z největších extrémů, s koly o průměru 1,8 metru mělo být králem sněhu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes

7.11.2018 | Petr Miler

V SSSR muselo být vždy všechno o něco větší a tamní auta nebyla výjimko. Tohle auto je jedním z největších extrémů, s koly o průměru 1,8 metru mělo být králem sněhu.

Zatímco ve světě se staví off-roady, Rusové staví všudychody, sněhoblátochody a podobné „chody” - prostě vozy na pomezí auta a náklaďáku, které projedou úplně všude, některé z nich umí dokonce plout po vodě a některé dokonce ani nepotřebují kola. To není případ ZiLu E167, který tu máme dnes, ovšem po stránce „všudychodství” rozhodně patří k největším.

Je to projekt Zavodu Imeni Lichačeva z počátku 60. let minulého století, z dob „zuřící” studené války. Požadavky na nový „sněhochod”, jak tomuhle autu Sověti říkali, zněly jasně - pohon 6x6, kola o průměru alespoň 1 700 mm, světlá výška alespoň 800 mm, užitečná hmotnost alespoň tři tuny, automatické uzávěrky diferenciálů a poměr výkonu k hmotnosti alespoň 20 koní na tunu. A také hovořily o termínu představení - 1. ledna 1963.

ZiL E167 byl navržen a postaven v roce 1962. Dostal šest kol o průměru 1 790 mm, hnaných dvěma sedmilitrovými osmiválci ZiL-375 o celkovém výkonu 360 koní. Oba motory byly umístěny vzadu podélně vedle sebe a levý hnal levá kola, pravý hnal pravá kola, a to přes automatické převodovky, ovládané jednou sadou tlačítek vedle volantu.

Kola měla v nábojích redukce pro zvýšení světlé výšky i převodového poměru. Výkonu tu tedy bylo dost, ale zpřevodování pohonného ústrojí dovolilo rychlost maximální rychlost jen 75 km/h. Běžná cestovní rychlost na asfaltu byla 65 km/h a sněhem se ZiL E167 pohyboval většinou rychlostí okolo 10 km/h. Natáčecí byla přední a zadní náprava a podvozek se světlou výškou 750 mm byl zakrytován hladkými plechy, které uměly klouzat po sněhu.

Tenhle stroj měl brodivost 1,8 metru a bez potíží zvládl rovný metr hluboký sníh. Poradil si s dvoumetrovým protitankovým příkopem a s vertikální zdí o výšce jednoho (!) metru. To vše při pohotovostní hmotnosti 7 tun a užitečné 5 tun. Bylo to také pořádné monstrum - z většiny fotek se to nemusí zdát, ale tohle auto bylo 9 260 mm dlouhé, 3 130 mm široké a 3 060 mm vysoké.

V kabině bylo místo pro čtyři lidi a dalších několik mělo k dispozici lavice v nákladovém prostoru; zde bylo i oddělené vytápění. Vůz pojal 900 litrů paliva a spotřeba byla odvislá od toho, kde jezdil; uvádí se však číslo 100 litrů na 100 kilometrů, kterému se nezdráháme věřit. Každý motor měl vlastní kapalinový chladicí systém.

V lednu roku 1963 se uskutečnila první cesta ZiLu E167. Najel 742 kilometrů po asfaltových a zasněžených silnicích Moskevské oblasti a 183 km po neporušené sněhové pokrývce mimo asfalt. V únoru cestoval tento stroj z Moskvy do Permu, tedy nějakých 1 500 kilometrů. Čtvrtý den jízdy zapadl do sněhu, ale s trochou snahy se řidiči povedlo dostat se ven, aniž by musel vůbec opustit kabinu.

Celkem najel ZiL E167 při tomto zimním testování téměř 2 700 kilometrů, z čehož téměř 800 bylo v oblastech běžnými auty v zimě nedostupných. Bylo v podstatě jedno, kudy vůz jel, pro řidiče a posádku byla jízda vždy relativně pohodlná. Nebyl to Rolls Royce, ale hlavně nemuseli každých 15 metrů vylézat z vyhřáté kabiny do třicetistupňových mrazů a auto vykopávat ze sněhu.

Malosériová výroba byla připravena a sovětské ministerstvo obrany mělo o tyto vozy zájem, pochopitelně pro armádu, ne aby se v nich producírovalo po Moskvě. Nakonec však z produkce sešlo, údajně rozhodnutím ZiLu a zejména kvůli složitosti pohonného ústrojí. Kolik vzniklo prototypů, nevíme přesně, ale pokud by byl jen jeden, ten, který je vidět na některých fotkách chátrající, byl by to vskutku smutný konec takto zajímavého stroje. Červený vůz na nově působících fotkách může být druhý prototyp nebo v nejlepším případě, onen chátrající kus, kterému někdo věnoval spoustu péče. Na každý pád minimálně jedno z těchto monster existuje i dnes ve stavu, ve kterém ho poznají i další generace...

V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 1 - zil e167 01V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 2 - zil e167 02V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 3 - zil e167 03V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 4 - zil e167 04V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 5 - zil e167 05V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 6 - ZiL E167 dalsi 01V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 7 - ZiL E167 dalsi 02V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 8 - zil e167 06V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 9 - zil e167 07V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 10 - ZiL E167 dalsi 03V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 11 - ZiL E167 dalsi 04V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 12 - zil e167 08V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 13 - zil e167 09V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 14 - zil e167 10V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 15 - zil e167 11V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 16 - zil e167 12V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 17 - zil e167 19V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 18 - zil e167 20V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 19 - zil e167 21V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 20 - zil e167 22V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 21 - zil e167 23V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 22 - zil e167 24V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 23 - zil e167 25V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 24 - zil e167 13V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 25 - zil e167 14V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 26 - zil e167 15V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 27 - zil e167 16V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 28 - zil e167 17V SSSR postavili nákladní monstrum, které přejelo i metrovou zeď. Existuje dodnes - 29 - zil e167 18
ZiL E167 byl výjimečný sovětský „sněhochod”, alespoň jeden přežil v provozuschopném stavu až dodnes

Petr Miler

Další zajímavé články:

Živá témata na fóru

zobrazit vše