Reklama

V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř

Sovětských vojenských obrů už jsme viděli hodně, tento ale není zajímavý jen svými extrémními rozměry. Ve svém nitru vozil pro okolí skrytou zbraň.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř

28.7.2018 | Mirek Mazal

Sovětských vojenských obrů už jsme viděli hodně, tento ale není zajímavý jen svými extrémními rozměry. Ve svém nitru vozil pro okolí skrytou zbraň.

Východní blok byl v létě 1987 svědkem demokratizace za podpory reformních ekonomických kroků tzv. Perestrojky. Tehdejší vůdce SSSR Michail Gorbačov se svými kroky zasloužil o konec Studené války, přesto na území dnešního Ruska pokračovalo budování vojenského zázemí.

Motorizovaná zařízení vznikala mj. v Brjansku jihozápadně od Moskvy. Tam sídlila firma BAZ (Brjanský Automobilový Závod), která vyráběla vojenská vozidla. Vznikla jako odnož ZiLu v roce 1958 a vojenské vybavení produkuje dodnes. Nyní za zdmi továrny vznikají podvozky s nosností až 40 tun, v roce 1987 ale asistovala na vývoji a výrobě něčeho mnohem výjimečnějšího.

Vedle čtyřnápravového prototypu 14tunového podvozku pod kódem 6948/69481 nechala společnost vyprojektovat i zkušební kus originálního pětinápravového transportéru BAZ 69481M 10x8 s užitečným zatížením 18,6 tuny. Verze s písmenem M na konci názvu má velmi neobvyklé uspořádání se čtyřmi poháněnými nápravami z pěti celkových. Konstrukce se podobá obojživelníkům dřívější sovětské éry, ale BAZ 69481M nemůže plavat a terén mu také nevoní. Ve skutečnosti byla nová verze skoro identická s BAZ 69481, inženýři navíc přidali jednu neřízenou dvojici kol a s ní související větší úložný prostor.

Zvýšení pohotovostní hmotnosti nákladního automobilu na 21,5 tuny doprovázelo použití dvou zdatnějších motorů Kamaz 740.3 o výkonu 194 kW (263 koní) a vyztužení pomocnými rámy. Na plný plyn bylo možné dosáhnout rychlosti 70 km/h, v klidnějším tempu 69481M urazil prý až 900 kilometrů. Pohonné ústrojí zvládlo nejvyšší přípustnou hmotnost 40,5 tun a podvozek potřeboval k otočení rádius 16,5 metru.

Hlavní devízou kolového vojenského vozu byla ovšem rozšířená nákladní plocha, kam se vešlo odpalovací zařízení s bojovou raketou, která - na rozdíl od ostatních pojízdných odpalovacích ramp - zůstávala zcela skryta, špionážním satelitům i okolí. Krytý systém označený 9K716 Volha měl dostřel 500 kilometrů, takže velká část západní Evropa pro něj byla s využitím území sovětských satelitů a dojezdem skoro 1 000 km snadno dostupným cílem.

Maskovaný komplet ale bojovou pohotovost naštěstí nezažil, protože na základě podpisu Smlouvy o likvidaci raket středního a kratšího doletu (která ve výsledku vedla ke konci Studené války) byly tyto střely vyřazeny z provozu ještě před koncem 80. let a celý 69481M mířil do propadliště dějin s nimi. I tak je to pozoruhodný stroj, dodnes největší obrněný transportér tohoto druhu, který kdy vznikl...

V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř - 1 - BAZ 69481M Sovetsky podvozek na rakety 01V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř - 2 - BAZ 69481M Sovetsky podvozek na rakety 02V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř - 3 - BAZ 69481M Sovetsky podvozek na rakety 03V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř - 4 - BAZ 69481M Sovetsky podvozek na rakety 04V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř - 5 - BAZ 69481M Sovetsky podvozek na rakety 05V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř - 6 - BAZ 69481M Sovetsky podvozek na rakety 06V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř - 7 - BAZ 69481M Sovetsky podvozek na rakety 07V SSSR postavili největší obrněný transportér historie. To pravé překvapení ale skrýval uvnitř - 8 - BAZ 69481M Sovetsky podvozek na rakety 08
Krátké období existence nepřineslo mnoho fotografií 69481M, i tak je zjevná jak jeho monstrozita a účel, za kterým vznikl

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Autobazar

zobrazit vše