V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou

U čehokoli největšího ve světě aut člověk nálepku „Vyrobeno v SSSR” tak nějak očekává. Co může překvapit, je nápad použít pod kapotou obřího auta 39litrový diesel z tanku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou

28.9.2018 | Petr Miler

V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

U čehokoli největšího ve světě aut člověk nálepku „Vyrobeno v SSSR” tak nějak očekává. Co může překvapit, je nápad použít pod kapotou obřího auta 39litrový diesel z tanku.

Když se dnes řekne „velký sedan”, většina lidí si představí něco jako Mercedes třídy S či Rolls-Royce Phantom. Málokoho ale napadne MAZ-541, sovětské monstrum, které vzniklo jen v několika málo exemplářích. Právě ten ale platí za největší sedan všech dob, protože s délkou 7,8 metru a šířkou 3,4 metru ho asi už nikdy nic nepřekoná.

Můžete namítnout, že tohle auto není tak sedan v klasickém smyslu slova. Jeho posláním bylo tahat letadla a tahači se sedan obvykle neříká, jsou to dvě naprosto odlišné věci. To jistě jsou, už pohledem na fotografie rychle zjistíte, proč se MAZu-541 říká největší sedan na světě - prostě tak vypadá. Technický základ ale má v náklaďáku MAZ-525, pořádně velké sklápěčky, široce používané na stavbách v celém Sovětském svazu i třeba v Egyptě.

MAZ-541 ale neměl dřít na stavbách, vznikal pro použití na letištích, ale ne na ledajakých - na moskevském Šeremeťjevu, sloužícím jako brána do Sovětského svazu pro zahraniční návštěvy. Protože měl tahat těžká letadla - konkrétně až 85tunová, ale mezi fotkami je vidět i jak táhne asi 100tunový stroj - dostal pohon všech kol a vpředu měl menší kola, vzadu větší. Ta zadní pocházela ze zmíněného MAZu-525.

Otáčel jimi vskutku silný motor, dieselový dvanáctiválec, který měl úctyhodný objem 38,8 litru a kompresní poměr 14 až 15:1, podle různé specifikace. Standardem bylo 500 koní v pouhých 1 800 ot./min, ale existovaly také verze o výkonu 375, 400, 450 a 600 koní. Původně se tento motor používal ve vojenské technice, konkrétně v tancích BT-7M, T-34 a KV a také v pásovém traktoru Vorošilovec, kam se montovala nejslabší verze.

Ještě dříve ale tento motor vznikal pro použití v letectví, takže nepřekvapí jeho poměrně moderní stavba. Měl válce sevřené v úhlu 60° a zejména dvouvačkové čtyřventilové hlavy, věci, které se i do „západních” běžných aut dostávají až v posledních asi 30 letech. Pochopitelně, při zmíněném výkonu v tak nízkých otáčkách tu musel být vpravdě brutální točivý moment - 1 960 Nm v 1 200 ot./min.

Auto ale také samo o sobě nevážilo málo - hmotnost 28 230 kg odpovídá tomu, že šlo původně o velký náklaďák, který navíc dostal motor z tanku. Zpřevodování tu bylo pochopitelně poplatné hlavnímu účelu, takže maximální rychlost nepřekročila 30 km/h. Spotřeba paliva přesto stála za to - 130 litrů nafty na 100 km.

Nic z dosud zmíněného ale pořád nevysvětluje, proč MAZ-541 dostal karoserii podobnou sedanu. I pro to existoval dost dobrý důvod - s délkou 7 797 mm a šířkou 3 400 metru (výška činila 2 802 mm) bylo otáčení dost problematické, natáčecí byla pochopitelně jen jedna náprava. Aby se vůz nemusel vůbec otáčet, dostal dvě místa řidiče - dva volanty, dvoje pedály, dvě řadicí páky. Byla k sobě otočena zády, takže bylo potřeba, aby přes příď i záď vozu bylo vidět ven. Proto se díváme na karoserii jako u silničního sedanu.

Přes takto unikátní konstrukci - nebo spíš právě kvůli ní - se MAZů-541 vyrobilo jen pár. Některé zdroje hovoří o třinácti kusech, jiné o pouhých třech, velká čísla to nejsou v žádném případě. Vozy ale sloužily od roku 1959, kdy bylo otevřeno moskevské Šeremeťjevo, až do 70. let. Tehdy přišla na scénu letadla, která byla na MAZ-541 příliš těžká, takže odešel do výslužby. Zda někde existuje byť jeden dochovaný kus, není známo, dohledat o něm byť jen jedinou zmínku z posledních let se nám bohužel nepodařilo.


V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 1 - MAZ-541 dalsi 01V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 2 - maz-541 09V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 3 - MAZ-541 dalsi 02V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 4 - MAZ-541 dalsi 03V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 5 - maz-541 02V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 6 - maz-541 03V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 7 - MAZ-541 dalsi 04V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 8 - MAZ-541 dalsi 06V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 9 - MAZ-541 dalsi 05V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 10 - maz-541 04V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 11 - maz-541 05V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 12 - maz-541 06
„Gigasedan” MAZ-541 tahal letadla a bylo to skutečné monstrum

V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 13 - MAZ-541 dalsi 13V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 14 - MAZ-541 dalsi 14V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 15 - MAZ-541 dalsi 15V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 16 - MAZ-541 dalsi 16V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 17 - MAZ-541 dalsi 17V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 18 - MAZ-541 dalsi 18V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 19 - MAZ-541 dalsi 19V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 20 - MAZ-541 dalsi 20V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 21 - MAZ-541 dalsi 21V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 22 - MAZ-541 dalsi 22V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 23 - MAZ-541 dalsi 23V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 24 - MAZ-541 dalsi 24V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 25 - MAZ-541 dalsi 25V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 26 - MAZ-541 dalsi 26V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 27 - MAZ-541 dalsi 27V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 28 - MAZ-541 dalsi 28V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 29 - MAZ-541 dalsi 29V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 30 - MAZ-541 dalsi 30V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 31 - MAZ-541 dalsi 31
Novější záběry vozu zachycují jen zmenšené modely. Na nich je mimo jiné vidět, jaké monstrum MAZ-541 byl - vedle běžného auta ve stejném měřítku je násobně větší

V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 32 - maz-541 10V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 33 - MAZ-541 dalsi 07V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 34 - MAZ-541 dalsi 08V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 35 - MAZ-541 dalsi 09V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 36 - MAZ-541 dalsi 10V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 37 - MAZ-541 dalsi 11V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 38 - MAZ-541 dalsi 12
Pod kapotou měl dieselovou V12 z tanku, samo o sobě monstrózní agregát generující 1 960 Nm v 1 200 ot./min

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše