Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše
19.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Dvě legendy Formule 1 skutečně změřily síly ve dvou totožných autech, kdy rozhodoval jen um každé z nich. Auto toho lepšího ale k mání není.
Formule 1 se po těžké nehodě Nikiho Laudy v roce 1976 musela z ikonické Severní smyčky Nürburgringu nadobro stáhnout. V roce 1984 se ale v Nürburgu znovu objevila díky kratší, nově postavené trati po jejím boku. Při té příležitosti na dráze probíhaly i rozličné doprovodné akce a jednu z nich měla na svědomí i automobilka Mercedes-Benz.
Té se povedl vskutku mistrovský kousek, když v rámci svých propagačních aktivit uspořádala přátelský závod pilotů Formule 1. Nechyběl tehdy začínající Ayrton Senna, James Hunt, Carlos Reutemann, Keke Rosberg, John Watson, Denny Hulme, Sir Stirling Moss, Alain Prost a další jména, která dříve nebo později vstoupila do dějin motoristického sportu.
Na startovní rošt se postavil také navrátivší se Niki Lauda za volantem stříbrného Mercedesu 190 E 2.3-16. Marketingová akce německého výrobce měla ukázat vrcholný model běžného sedanu v tom nejlepším světle a závody na slavném okruhu pod taktovkou automobilových idolů byl ideální způsob.
Dne 12. května slunce rozpálilo asfalt a zvučná jména se pustila do klání šampionů, které podle některých jasně rozlousklo, kdo je ze všech nejlepší bez ohledu na éru, ve které vynikl. Každý sedlal stejný Mercedes s minimem dodatečných úprav. Jak můžete sami vidět níže na dobových záběrech, Ayrton Senna tehdy proťal cílovou pásku před Nikim Laudou, který se ten rok stal naposledy mistrem světa F1 - časy Sennovy slávy měly teprve přijít. Už tehdy ale bylo všem jasné, že se z Mercedesu 190 E W201 ve verzi 2.3-16 stane ikona, kterou zůstává dodnes.
Dostat se k některému z dodnes přežívajících exemplářů v dobrém stavu je buď složité a nebo velmi drahé, sáhnout přímo po některém z vozů, které sedlali Lauda, Senna a spol. se pak zdá být skoro nemožné. Zázraky se ale dějí. Sám Niki Lauda prodává svůj kus, v němž v roce 1984 hleděl na Sennova záda. Není to žádná replika nebo napodobenina, ale originální 190 E 2.3-16 s motorem Cosworth o výkonu 138 kW (188 koní) při 6 200 ot./min a točivým momentem 236 Nm při 4500 ot./min.
Opečovávaný čtyřdveřový sedan s polepy je ryzí symbol doby, kdy jezdci museli spoléhat hlavně na své schopnosti. Žádná elektronika jim nezachránila špatné dávkování plynu, každý centimetr asfaltu se získával s potem ve tváři, o pódiovém umístění rozhodovala jen práce řidiče. Prodejce v Německu si je vědomý exkluzivity zboží, a tak ani nemá potřebu do inzerátu vypisovat detaily - stačí fotky s Laudou a telefonní číslo. I tak se zájemci budou muset řadit za sebou.
Cena auta známa není, předpokládá se ale, že vůz změní majitele za částku mezi 100 a 200 000 liber (2,9 - 5,8 milionu Kč). Takže pokud máte zájem o pořádný kus automobilové historie...
Nádherný Mercedes bude ozdobou něčí sbírky. Niki Lauda s ním drtil zatáčky Nürburgringu během přátelského závodu. Ukázka vytříbeného řidičského umění je zachycena na videu, na vítězství tehdy ale ani ten nestačil
Zdroj: Auto Classics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 50 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 51 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 3 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva