Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše
19.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Dvě legendy Formule 1 skutečně změřily síly ve dvou totožných autech, kdy rozhodoval jen um každé z nich. Auto toho lepšího ale k mání není.
Formule 1 se po těžké nehodě Nikiho Laudy v roce 1976 musela z ikonické Severní smyčky Nürburgringu nadobro stáhnout. V roce 1984 se ale v Nürburgu znovu objevila díky kratší, nově postavené trati po jejím boku. Při té příležitosti na dráze probíhaly i rozličné doprovodné akce a jednu z nich měla na svědomí i automobilka Mercedes-Benz.
Té se povedl vskutku mistrovský kousek, když v rámci svých propagačních aktivit uspořádala přátelský závod pilotů Formule 1. Nechyběl tehdy začínající Ayrton Senna, James Hunt, Carlos Reutemann, Keke Rosberg, John Watson, Denny Hulme, Sir Stirling Moss, Alain Prost a další jména, která dříve nebo později vstoupila do dějin motoristického sportu.
Na startovní rošt se postavil také navrátivší se Niki Lauda za volantem stříbrného Mercedesu 190 E 2.3-16. Marketingová akce německého výrobce měla ukázat vrcholný model běžného sedanu v tom nejlepším světle a závody na slavném okruhu pod taktovkou automobilových idolů byl ideální způsob.
Dne 12. května slunce rozpálilo asfalt a zvučná jména se pustila do klání šampionů, které podle některých jasně rozlousklo, kdo je ze všech nejlepší bez ohledu na éru, ve které vynikl. Každý sedlal stejný Mercedes s minimem dodatečných úprav. Jak můžete sami vidět níže na dobových záběrech, Ayrton Senna tehdy proťal cílovou pásku před Nikim Laudou, který se ten rok stal naposledy mistrem světa F1 - časy Sennovy slávy měly teprve přijít. Už tehdy ale bylo všem jasné, že se z Mercedesu 190 E W201 ve verzi 2.3-16 stane ikona, kterou zůstává dodnes.
Dostat se k některému z dodnes přežívajících exemplářů v dobrém stavu je buď složité a nebo velmi drahé, sáhnout přímo po některém z vozů, které sedlali Lauda, Senna a spol. se pak zdá být skoro nemožné. Zázraky se ale dějí. Sám Niki Lauda prodává svůj kus, v němž v roce 1984 hleděl na Sennova záda. Není to žádná replika nebo napodobenina, ale originální 190 E 2.3-16 s motorem Cosworth o výkonu 138 kW (188 koní) při 6 200 ot./min a točivým momentem 236 Nm při 4500 ot./min.
Opečovávaný čtyřdveřový sedan s polepy je ryzí symbol doby, kdy jezdci museli spoléhat hlavně na své schopnosti. Žádná elektronika jim nezachránila špatné dávkování plynu, každý centimetr asfaltu se získával s potem ve tváři, o pódiovém umístění rozhodovala jen práce řidiče. Prodejce v Německu si je vědomý exkluzivity zboží, a tak ani nemá potřebu do inzerátu vypisovat detaily - stačí fotky s Laudou a telefonní číslo. I tak se zájemci budou muset řadit za sebou.
Cena auta známa není, předpokládá se ale, že vůz změní majitele za částku mezi 100 a 200 000 liber (2,9 - 5,8 milionu Kč). Takže pokud máte zájem o pořádný kus automobilové historie...
Nádherný Mercedes bude ozdobou něčí sbírky. Niki Lauda s ním drtil zatáčky Nürburgringu během přátelského závodu. Ukázka vytříbeného řidičského umění je zachycena na videu, na vítězství tehdy ale ani ten nestačil
Zdroj: Auto Classics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB